Jag tänker att kreditprövning med KALP funkat i alla år. Men så är jag inte kredittorsk heller.
Just ”score” känns som spelifiering och ett mått som är överflödigt på konsumentnivå.
Jag tänker att kreditprövning med KALP funkat i alla år. Men så är jag inte kredittorsk heller.
Just ”score” känns som spelifiering och ett mått som är överflödigt på konsumentnivå.
Mm, men KALP är väl bara för bolån och kreditscore mer för att kunna avgöra om du ska få köpa en cykel med fakturaköp.
Den ena är för en stor och sannolikt långsiktig affär medan den andra är mer kortsiktig och ofta för mindre transaktioner.
Det används för att det går lätt och snabbt att förmedla till kreditgivaren om det här är någon man vill göra affärer med eller inte.
T.ex. hos min arbetsgivare har säljare fått instruktion att om kreditscore hos vår samarbetspartner är si och så så kan kunden få X och Y limit.
Om instruktionen istället skulle vara “kolla alla de här hundra olika komponenterna som scoren utgörs av” så skulle säljarna skita i det helt.
Det går såklart men det är ju knöligare än att bara få ett klartecken från en mellanhand att det här är en vettig kund som klarar av att betala sina skulder.
Jag hajjar. Men när konsumentsidan uppmanas att ”vårda betyget” känns det knasigt. Från detaljistsidan är det rimligare.
Själv skulle jag köpa cykeln på det redan utfärdade kreditkortet.
jag har haft 20000 i MÅNGA år men höjde till 30000 nu inför FIRE då dom gör kreditkoll för att höja.
Men även om jag haft 20 000 i säkert 20 år har jag flera ggr köpt saker för mer, och har då bara fört över mer till kreditkontot innan köp.
Dvs även om jag hade en gräns på 20K sa satte jag in 40k på kontot o sen kunde jag handla för 40k, men vet inte om alla kort fungerar så
Beviljat kreditutrymme påverkar i allra högsta grad framtida möjligheter till övriga typer av lån i Sverige, nästan lite omvänt hur det funkar på andra platser där nyttjade men välskötta övriga krediter smäller högt. Men har man okej inkomst är det ingen jättefaktor.
Det viktiga är att inte bara ha ett enda kreditkort eftersom de försvinner, villkor ändras, har olika för- och nackdelar etc. 3-4 kort med ~50k vardera skulle jag säga är lagom för ”normalpersonen”.
3-4 kreditkort för att de försvinner ibland låter inte som ”normalperson” ![]()
Kreditgräns påverkar, men tror de är väldigt marginellt om de inte gäller ansökningar av just andra kreditkort och lån utan säkerhet.
Jag har maxat min kredit (har bara ett kreditkort) eftersom jag inte vet hur mycket lön jag tar ut i framtiden och hur mycket som istället blir från kapitalinkomst. Har inte varit några problem att förnya / flytta bolån ändå.
@angaudlinn, du undrade vad man använder kreditscore till. Jag skulle en gång hyra ut hus, och tipsades om att ta en kreditupplysning på en eventuell hyresgäst (trevlig barnfamilj). De hade 100k plus i skuld varav hälften till brottsofferfonden! Blev inget hyreskontrakt för dem…
I USA och Storbritannien ät credit score mkt viktigare. Det lustiga är att man måste ha kreditkort och använda dem för att få en bra (!!!) score. I England är min credit score sådär eftersom jag bara har kreditkort där jag kan låna upp til 150 000. För optimal score ska man ha en limit över ca 200k på sina kreditkort… utan bra credit score får man tex inte telefonabonnemang, tv eller bredband.
Med vänlig hälsning,
F
Jo, men då är det ju bakgrunden i sig, inte just poängen som är viktig, tänker jag. Det jag kliar mig i huvudet över är poängen.
Det känner jag till och jag hoppas att vårt system inte landar där. Jag tycker det är mer ansvarsfullt med t ex 30k i kredit som använts i vardagen än 200k som används stötvis för resor el dyl. Men jag funkar väl annorlunda än 'murikaner och pubgäster.