Jag råkade ut för att SBAB nekade lån för att jag ”övertrasserat” mitt kreditkort en gång det senaste året. Det låter ju allvarligt, men det enda jag hade gjort var att jag tankat bensin på kortet utan att veta hur mycket kredit jag hade kvar, och i automaten lyckats tanka för ett större belopp än vad som borde varit möjligt. När räkningen kom så betalade jag den. Inga konstigheter, men SBABs dator säger nej till mig efter det.
När vi sökte lån till bostad räknade banken som att vi utnyttjade våra samtliga kreditkortskrediter till max till hög ränta och avbetalning på 7-10år minns inte exakt.
Det drog ner möjligt lånebelopp rejält då vi hade 4-6 kreditkort även om vi endast använde två vars räkningar vi alltid betalat varje månad.
Förstår banken då möjligheten finns att vi skulle kunna maxxa alla krediter.
Vi fick säga upp flera kort och dra ner krediten rejält på de vi behöll. Efter vi fått lån höjde vi krediten igen.
Ja det är ingen rolig sits, MEN jag är övertygad om att många kommer komma in på villamarknaden i ett väldigt bra läge närmsta året! Det har verkligen inte vänt uppåt ännu utan är snarare fortfarande på väg nedåt…
Mitt personliga tips är att köpa något som är ganska nära det man behöver några år framåt som förstagångsköpare, därefter kan man alltid flytta till större när man känt efter att man gillar det och då byter upp sig, det blir även ett mindre steg. Att köpa för dyrt kan döda mer än villadrömmen…
Har samma upplägg- bonusgivande kreditkort för liknande typ av utgifter. Betalar hela fakturan i tid (allt annat vore vansinne).
Fick inga frågor kring kortet inför köp av boende för två år sedan (pratade lån med Nordea, SEB och Handelsbanken). Då hade vi iofs redan betalt handpenning (10%) och hade ytterligare 25% att lägga in när tidigare bostad såldes.
Med det sagt så tror jag att det kan vara idé att kolla med andra banker. Lycka till med köpet, det är köparens marknad nu
Att ett kreditkort kunde påverka så mycket var en överraskning för mig!
Jag och min fru har ett varsitt kreditkort som är på samma faktura. Kredit på 30kkr men nyttjar oftast inte mer än hälften. Har aldrig fått någon fråga om det vid bolånediskussioner.
Jag hade betydligt mer, några 100’ i möjlig kredit på 5-6 kort, men endast ett som användes och med litet utnyttjande… Idag har jag bara ett kreditkort (tror krediten är 25’) som ligger i bilen och endast används då det ska tankas på ställen som kräver kort, eller andra tillfällen då mobilepay inte funkar (sa någon Hornbach??).
Jag tycker det var dag med klarna kopplat till sitt bankkonto inte finns någon poäng med kreditkort, mer än om man ska hus bil eller liknande. Jo, på hotellet jag bodde för några veckor sen ville dom ha ett kreditkort för förbetalning av rummets bar, eftersom jag bara hade mobilen med mig fick jag lova på heder å samvete att jag inte skulle tömma baren i rummet - en tisdagkväll…
Vad jag ville ha sagt är att ha ett klarnakort kopplat till sitt bankkonto är en bättre lösning än kreditkort, men det ger ju tyvärr ingen kickback som vissa riktiga kreditkort kan gör…
Jag antar att ni har en lägre riskanalys än två unga utan en tidigare bostad och relativt låg kontantinsats. Att kolla med andra banker spelar väl ingen större roll? Det är till min vetskap, nästan bara SBAB som erbjuder privatlån för kontantinsats.
Vi fick ett lånelöfte utan privatlån förövrigt på 1.8.
Jag antar att ni är äldre och redan har exempelvis bostad och liknande? Det kanske spelar roll vilket kreditkort man har. Tjejen påpekade även att “Det var en sån bank som Resurs bank”, som kanske har lägre status? Om man hade ett Coopforum Kreditkort kanske det blir mer tydligt i deras databas. Men eftersom det står Resurs Bank är det svårare för SBAB att avgöra vad det faktiskt är.
Jag får rätta mig nu, 120’ hade jag i kreditutrymme, trodde det va betydligt mer… och ja, det blev ett antal kreditkontroller när vi flyttade från vårt första radhus till villa (det är för övrigt en bra väg att gå för att testa på) för att teckna nytt bolån… Det ”roligaste” är att banken vi hade innan (och valde) SEB, är dom som frågade efter mest information via uc, dom borde ju knappt behöva fråga efter ca 10 års bolån i banken kan jag tycka…
Men till @anon95049328, det är absolut värt att kontakta andra banker, men om det inte går så vänta och ha is i magen tills priserna sjunker mer eller testa något enklare (som radhus)
I dom nyaste kreditförfråfgningsrna jag fått står inte så detaljerad info som när jag sökte bolån, så kunde inte se vad mitt nuvarande kreditutrymme var
Vid mitt första bostadsköp med små marginaler fick jag också reda på att kreditkortet inte såg så bra ut. Jag avslutade då flera småkrediter som jag inte använde (Bauhauskort och liknande). Sen började jag betala kreditbeloppet i slutet av varje månad, dvs istället för att vänta på fakturan och betala månaden efter. Det gör att utnyttjad kredit blir 0 kr i utdragen från UC. UC samlar data varannan månad så det tar ett litet tag innan det syns i kreditupplysningen.
När jag flyttade bolån nu senast så var det ingen som kommenterade min utnyttjade kredit, men då har vår ekonomiska situation stärkts en del sen första gången.
Vi handlar alla gemensamma utgifter på okq8 kortet och har alltid betalat i slutet på månaden. Sen har jag några andra kort också så sammanlagt blev det väl strax under 100k i kredit. Men för oss var det inget banken ens nämnde när vi köpte vårat hus 2018, flyttade från hyresrätt. Dessutom pluggade tjejen och vi tog ett privatlån från samma bank på 250k för att kunna renovera. Visserligen kostade huset “bara” 1,25 milj och vi hade kontantinsats.
Det kreditkort jag har på banken är rätt högt, och det är banken själva som höjt gränsen vid nått tillfälle, och det kommer då och då brev om förslag på att höja gränsen ytterliggare, så de verkar vilja att man ska ha hög nivå.
Var lite bök att sänka den också, men ska ta tag i det, räcker bra med 25k för att köpa tex vitvaror eller elektronik och kunna nyttja förlängd garanti eller
Annan bonus
På tankkortet har jag minsta möjliga (5000), och sätter in i förväg ibland.
Men vet att de lägger ihop all kredit ifrån samtliga kort, för man KAN ju maxa alla korten efter att de beviljat lån. Hambade i den fällan också en gång och fick säga upp några kort.
Var nära att hamna i liknande diskussioner med SBAB för ett par år sedan. Jag sa direkt att jag använder det och alltid betalar av varje månad. Jag hade dessutom precis haft en stor utgift så krediten såg ut att vara väldigt utnyttjad… Påpekade att jag säger upp det med omedelbar verkan om det påverkar min chans att få bolån.
Det ordnade sig utan problem och med kreditkortet kvar. Men jag har lärt mig att en sån struntsak kan påverka.
Detta var dock inte lån till kontantinsats utan de vanliga 85 procenten.