Jag tror det största problemet här är att ni har för lite kredit på korten, för jag tror att dom kollar hur stor procentuell andel ni har använt.
Jag själv har 3 kreditkort med 185’ total kredit, men använder i princip aldrig det.
När jag skaffade mitt senaste lån hade jag 3-4 månader innan använt 70k som syntes på min UC för jag hade betalat ett kök till en vän, månaden efter var det nere på 3-4k igen som normalt.
Jag läste något om att om banken ser att någon annan är villig att ge dig hög kredit men du inte använder i närheten av hur mycket du har så ökar chansen att få ett bolån.
Som det låter så använder ni 60-70% av eran kredit varje månad så det ser illa ut. Hade ni haft 200’ kredit hade det bara varit 10%.
Jag uppfattade det snarare som att om du har 100k kredit att banken räknar med att du har ett lån på 100k till 18% ränta eller vad det nu är på kortet.
De (eller åtminstone den initiala automatiska kalkylen) utgår från att du nyttjar hela krediten du blivit beviljad.
Sen kan de ju mer manuellt se hur mycket av krediten som varit nyttjad varje månad senaste x månaderna.
Så leasing kontra billån kan också vara bra om man vill få ett bättre kreditbetyg?
Vi hade bara ett kreditkort med 10k.likt andra här enbart för bonus men använder i princip aldrig. SBAB nämde aldrig ens det när vi skaffade bolån. Enligt kreddy ligger jag på utmärkt.
När vi förhandlade bolån var SBAB med från början men en bit in i processen krävde de en objektbeskrivning. Då köpet skedde med endast kontraktsskrivning hos mäklare (LF) fanns ingen sådan att tillgå.
Det jämte rekordhög väntetid i telefon till dem (har förhoppningsvis löst sig nu) gjorde att vi kollade vidare med tre av storbankerna.
Alla som har möjlighet och bra koll på sin ekonomi bör definitivt använda kreditkort på grund av alla bonusar man får. Kreditkortsbolagen ger ut gratis pengar. På bekostnad av de med dålig ekonomi som betalar ränta på sin kredit.
Jag tror som sagt inte kreditkortet i sig är problemet här. Om TS hade betalat av sitt kreditkort 1 gång i veckan istället för 1 gång i månaden så hade det nog varit lugnt (Då blir siffran för utnyttjad kredit lägre hos UC)
Vi samlade ihop nästan 2000 i cashback första året. Det är rena, gratis pengar för att använda ett annat kort så det finns flera anledningar. Du får exempelvis en del försäkringar och erbjudanden som du inte annars får tillgång till. Vi betalade in alla räkningar i tid, oftast varannan vecka och vi fick aldrig någon avgift för att ha det.
Kan du föra över pengar så du ligger på plus istället för använda krediten samtidigt som du får bonus så är det det mest optimala, Preem Mastercard kunde man iaf göra så tidigare…
Men för mig passar debitkort ändå bättre. Då jag är låginkomsttagare och har ganska svag köpkraft, så skulle troligen mina bonusar handla om ett par hundralappar per år. Så de små bonusarna väger inte upp för de problem som krediten verkar kunna dra med sig.
Men som jag skrev, så passar säkert kreditkort för många.
Om ni inte har mer än så på ett år så hade jag nog funderat på att säga upp kortet ändå, om det ger er möjlighet till ett bolån. Ni kan skaffa kortet igen så fort ni fått bolånet beviljat ändå.
Normalt sett har jag 15-25x mer värde av min bonus än så per år så det är en lite annan sak. Jag hade utan tvekan offrat 200kr i månaden för att få ett bolån om det är allt som krävs.
Jag förstår att man ser det som “hög risk” om man har ett stort och varierande utnyttjande av en kortkredit.
Jag har aldrig använt kreditkort, det känns helt fel att gå den vägen. Tycker att det är lite märkligt att detta har blivit “normaliserat”.
Ogillar även caschback då jag ser det som att det är ett system för att lura folk att köpa sådant de inte har behov av för att de då tror att de tjänar pengar på det. Det är möjligt att jag skulle kunna tjäna några korvören på att använda detta men jag är emot det av principiella skäl plus att jag inte känner att vinsten motiverar att lägga tid på att ha koll på utnyttjandet och koll på diverse erbjudanden.
Men just det faktum att lånelöftet räknas ner linjärt är ju inte konstigt utan rikligt motsatsen hade ju varit konstig.
Det orimliga här var ju att krediten gjorde att dem högriskbedömdes