Finns det någon anledning att undvika kreditkort?

Upptäckte möjligheten med kreditkort för några år sedan och tycker det är smidigt och enkelt.
Är dock troligen inget för folk som har problem med sin impulskontroll.

Kreditkort är bra om man struntar i dem som en form av att ”låna pengar”, antar jag. Jag använder mitt för likviditet inom säg 1-3 månader. Har jag faktiskt pengarna, även om de inte är likvida just nu? Då kan jag använda kortet. Har jag inte det, då är det dumt att använda kortet.

T.ex. Jag får min lön den 27 i varje månad, men min frys går sönder den 13. Jag vet att jag vid lönen har tillräckligt för reparationen. Då använder jag kortet den 13 och reparerar frysen. Om matematiken inte går ihop den månaden, då använder jag inte kortet.

1 gillning

Om man inte kan hantera pengar som man inte ser ska man inte ha kreditkort. Alldeles för enkelt att köpa saker på impuls. Men har man kontroll över sitt köpbeteende så rekommenderar jag kreditkort. Man kan få cashback, SAS Bonus, Norwegian osv beroende på vilket kort som passar en.

Själv så har jag 3 kreditkort och betalar allt som går med dem. Sedan betalar jag av krediten varje vecka. Fakturorna varje månad är därför alltid 0 kr.

1 gillning

Bara 10 år, vi har haft ett gemensamt i mer än 30 år. Inga problem, både jag eller min fru överkonsumerar inte. Kör på!

Jag och min sambo har kreditkort som vi använt i några år nu. Utöver bonusen som kommer med kortet så ger det oss en extra likviditet och ett enkelt sätt att följa upp våra kostnader. Kostnader a stoppar vi in i ett kategoriserat excelark och gör ett nytt blad för varje månad.
Kostnaderna delar vi efter nettolön som en sidoparantes.
Klarar man av att hantera pengar så är det bara fördelar med kreditkort.

1 gillning