Gemensamt matkonto med två betalkort utan avgift?

Har ni tänkt på klarna med autobetala?
Två kort gratis som man kopplar till ett gemensamt bankkonto på sin bank (t.ex. gemensamt matkonto).

Jag har precis nu i helgen suttit med samma fråga och kollar runt lite. Vi vill inte ha något kort med kredit och var också osugna på bankens avgift innan vi vet vad vi trivs med. För vår del handlar det om mat och bensin, vi vill också få lite bättre koll på vad vi lägger för summa helt enkelt. Vårt upplägg som vi ska prova nu och som är “gratis” är att vi har beställt ett varsitt coop-medlemskort (utan kredit) samt ett varsitt q-star kort (utan kredit). Till båda dessa kort kommer vi att ha stående överföring till varje månad och sen följa upp själva vad som finns kvar.
Absolut största nackdelen är att det endast går att använda korten på Coop respektive Qstar. Vi bestämde oss ändå för den lösningen då dessa kort är gratis samt att de flesta “småköp” som vi gör är på vårt lokala coop. De större matinköpen som vi kanske vill göra på någon av de större matvaruhusen är lättare att hålla koll på då det är kanske 1-2 ggr per månad som mest och ofta online då.
Var svårt att hitta den optimala lösningen med ett gemensamt konto och kort till som var gratis “för alltid”.

Vi har använt (i 10+ års tid) ICA:s rosa kort utan avgift med autogiro. När de vägrade att ge de kunderna Apple Pay så öppnade vi konto hos Nordea för att få Apple Pay (nu finns det ju väldigt många fler banker att välja på). Vi har även under perioden kört kuvertmetoden med kontanter, men i dagsläget är det ju svårt eftersom alla snabbkassor och självscanning kräver kort. Vi använder Apple Pay i våra klockor och det är ju väldigt smidigt.

Nordea tar numera 39x2 i månaden (tidigare 24 kr i månaden).

Rocker går bort då man manuellt måste swisha in pengar.

Förstår inte varför autogiro behöver vara så viktigt…
Är det inte bättre att sätta en summa som fylls upp till varje månad genom Swish? Är överföringen via autogiro varje månad för stor ökar ju saldot på kontot.

Olika filosofier, skulle jag säga. För den som avsätter samma belopp varje månad, så är ju respektive konto ett eget kostnadsställe som blir överblickbart. Gör man i stället så att man fyller på efter förbrukning så tappar man ju det.

Fyller man på upp till en summa varje månad ser man ju lättare hur mycket som gått åt å andra sidan…

Men för de som vill ha ”autogiro” (stående överföring) kan det vara en lösning att använda kortet från gammelbanken (vars kostnad man inte kommer undan) till matkontot. För övriga utlägg kan man använda Rocker, PFC, Revolut eller liknande.

Känns som att Rocker är ett Fintech-experiment som misslyckades med sitt IPO-mål. Har svårt att se deras plats på marknaden TBH.

För min vardagsekonomi så vill jag ha stabila och välfungerande lösningar där man inte är hänvisad till en Smartphone-app som enda åtkomst.

Aha, så kan det vara, känner inte till problemen för Rocker.

Lösningen för er kan då vara att hitta en bank där ett extra bankkort inte kostar extra (helst utan förhandling). Vilket det inte gör hos Handelsbanken.

Och förresten, kan man inte hantera ett kreditkort går det alltid att sikta på att bli miljöminister :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Vi kör Everydaycard från Nordea Finans. Cashback utbetalas som bonus två ggr/år, vi handlar allt som är gemensamt på kortet så brukar bli ett par tusen (!) som sätts in på kontot varje år. Vi vill inte heller handla på kredit så vi sätter in en summa i förskott varje månad. Fakturorna är då på noll. Stenkoll på ekonomin. Nästan för bra kort för att vara sant. Visst, årsavgift men vi tjänar in den flera ggr om med bonusen. Innan hade vi Circle K, samma upplägg men den bonusen utbetalas endast på CK.

2 gillningar

Tack för alla olika förslag på upplägg för att hålla koll på matkontot! Otroligt tacksam för alla era smarta och kreativa förslag. För nu så landade vi i att testa Coop mastercard en tid (det blev typ ett kreditkort i alla fall!) och hoppas att det funkar att betala in i förväg, hålla koll på hur mycket som är kvar av beloppet man betalt in. Tänkte först testa tex lunar eller rocker (den ena har plastkortet och den andra har det endast i apple pay), men kom på att det inte funkar nåt bra om den ene inte kan se saldot nånstans utan bara har ett platskort men inte kan logga in på nåt konto. Med Coop mastercard kan vi båda logga in på kontot och kan kolla saldo, samt kan samla bonuspoäng på allt man handlar. Det får bli denna variant nu en tid, så får vi därefter utvärdera om det är nåt bra. Annars kommer jag tillbaka till denna tråden för att kolla vilka andra varianter man kan testa!

2 gillningar

Jag vet att olika butiker gör olika men i 'våran" ICAbutik har de en självscanningskassa där man kan betala med kontanter.

Det finns det i teorin i vår butik också med kanske är 1 gång av 20 det faktiskt sitter någon där.

Har inget emot bankavgifter så länge de ger ett värde / löser en uppgift så Nordeas variant fungerar bra för oss.

För många handlar det inte om att “man inte kan hantera kreditkort”, det är snarare att man inte vill göra det. Två helt olika saker.

Har drygt 300k i kreditutrymme på mina kreditkort, men ser inte längre någon mening med att använda dem i vardagen bortsett från specifika inköp där det faktiskt finns en fördel. Därför är det mer begränsat till utläggshantering och inköp av elektronik och vitvaror. Min erfarenhet är att tiden det tar att hantera köpen i efterhand blir mer än att ta hand om dem direkt.

Klarnas variant som är kopplad till mitt vanliga konto och dras 1-3 dagar efter genomfört köp via Autogiro fungerar klockrent för annat än mat och hushållsinköp.

Var och en får hitta de lösningar som fungerar bäst och plocka ur de russin ur kakan som de hittar hos andra.

1 gillning

Ojdå, känns väl lite onödigt med 300k i kredit om du knappt använder den. Eller spontanköper du dyra kylskåp eller högtalare ofta? :wink:

Jag har visserligen aldrig haft en betalningsanmärkning men skulle aldrig få ett så högt kreditutrymme då min lön är på tok för låg.

Med e-faktura och förifyllt helt belopp så ser jag inte varför kreditkort skulle ta mer tid i anspråk än att överföra pengar mellan egna konton när saldot på kortkontot blivit för lågt.

Ser egentligen bara en nackdel med kreditkort och det är risken att handla lite för mycket, och det är ju ingen liten sak.

Jag använder den knappt, har däremot inte skrivit om att jag inte har använt den tidigare. Körde EF en gång i tiden och då var ju jag och firman en och samma person. När man ska köpa in en serverpark så kan en kredit vara bra att ha, lol. Har lämnat den delen av verksamheten bakom mig nu och fokuserar på annat.

Vi har konton som är dedikerade till olika typer av kostnader, t.ex. bilar, motorcyklar, båtar, bostadshus, fritidshus, hälsa etc etc. Att sitta och matcha upp till två månaders inköp med dessa kategorier tar en väldig tid och energi.

Har man ett konto dit pengar kommer in och från vilket alla pengar går ut så är det så klart väldigt mycket enklare, men man tappar spårbarheten och kontrollen. Du vet klyschan, det är inte de stora inkomsterna… Det ligger något i det. Med ökade inkomster är det väldigt lätt att drabbas av “Lifestyle Creep” när man får in mer pengar. I dag har jag en nettoinkomst på drygt 50k i månaden från “arbete”, 2011 så hade jag under 13k. Kostnaderna (justerat för inflation) har dock inte ökat i paritet med intäkterna, just på grund av att vi tillämpar så pass bra kontroll på våra utgifter för att vi vill bygga på vår förmögenhet för att inte behöva jobba i framtiden om vi inte själva vill det (eller jobba ideellt eller dylikt). Därför är det för oss relevant att ha ett matkonto som vi har bra koll på, samtidigt som det var ett bra tag sedan vi behövde oroa oss för att ha råd att köpa mat.

Kanske blir tydligare nu?

1 gillning

:+1:
Du verkar ju ha värsta upplägget!

Jag betalar det mesta med Revolut och får med det sammanställning veckovis, månadsvis och årsvis. Finns möjlighet till budgetar också vilket verkar funka bra men jag har bara provat lite.

Jag och min sambo har ett gemensamt kort från Handelsbanken. Vi för över pengar till kontot lite då och då. Kostar säkert några kronor om året, men det är inget som känns och vi får bra koll.

Tror hemligheten snarare är att låta bli att handla när man är hungrig. :grinning:

1 gillning

Instämmer till fullo.
dumb-and-dumber-booze
Det här är jag när jag handlar hungrig / stressad / utarbetad…

2 gillningar

Slänger in Marginalen i mixen, då jag precis såg att man kan ha varsitt kort till lönekonto. Första kortet är gratis iaf. Lönekontot är 19 kr/mån.