4300 kr/månaden på 2 personer.
Handlar som regel på Stora Coop och försöker alltid utnyttja idrottsrabatter odyl. Handlar varannan vecka och håller matschema då vi endast har halv kyl/frys och måste prioritera utrymmet.
Försöker handla när man kan på rekoringen för att stödja lokalt. Mycket kött och en hel del vilt. Utöver de så är en mjölk allergiker så allting lagas med soya eller havre som sticker iväg en del på priset.
Prio är alltid närproducerat, sedan ekologiskt och efter det Svenskt. Bryter bara mot det om de är omöjligt att få tag i. Äter ute 1-2 ggr per månad.
Aldrig tänkt tanken att tumma något på mat utan där äter vi de vi tycker om och om sylt burken kostar 70 kr för 200gram istället för ICA varianten på 20 kr så väljer vi alltid från orten.
Vi handlar för ungefär 4000 kr/månad på ICA Maxi, mest mat. (2 vuxna)
Min hustru arbetar inom köttindustrin och får/ köper till lägre pris det mesta köttet vi konsumerar, bara svenskt i deras sortiment.
På affären köper vi helst svenskt kött och betalar hellre 350 kr/kg för svensk fläskfilé än 60 kr/kg för dansk om kvalitén är likvärdig. När den svenska är “senig” och “slamsig” väljer vi den danska men inte för att den är billigare.
Vi väljer sällan det billigaste utan betalar gärna för bättre kvalité eller närodlat. Bananer t.ex. köper vi alltid ekologiska men med samma förbehåll som med fläskfilé, bara om kvalitén är likvärdig eller bättre, annars köper vi “de vanliga”.
Har just följt utgitfskollen i Swedbank 12 månader bakåt. Prioriterar mat hemma högt. Drar hellre ner på utemat.
I snitt spenderar vi 14 600 kr per månad. Två vuxna, fem barn mellan 1-12. Äter mycket vegetariskt. Prioriterar råvaror av hög kvalitet, ekologiskt och närproducerat samt mycket frukt. Vi köper också mycket eko-mjöl av olika slag då vi blivit suckers på att baka eget surdegsbröd flera dagar i veckan. Handlar ca 75 % på MatHem och ibland med lådcykel på Ica eller Hemköp.
I och med att vi är många och maten går åt fort så är också matsmart.se perfekt att handla ex. vanligtvis dyra flingor och pasta på.
ca 1 500 tkr i månaden på mat, ensamstående. En hel del utemat men brukar annars göra storkok och matlådor, äter inte så mycket kött men unnar mig med nån stek nån gång i månaden (ffa på sommaren när man kan grilla). Mina matutgifter kommer nog ökas nu när jag börjar försöka ta tag i hälsan (jag glömmer ofta att äta och äter små portioner så maten räcker länge men jag har svårt att hålla vikten)
Vi är 5 st i familjen och lägger 6000kr per månad. Vi äter vegetariskt nästan jämt. Vi äter eko, närproducerat, svenskt. Bra och nyttig mat enligt oss. Vi har inte skurit i kvalitet utan planerar inköp och matsedel. Veckohandlar och går inte in i butiken. (ICA online) Vilket gör att vi inte småhandlar.
Vi spenderar runt 6000 för två vuxna, ett småbarn och en tonåring på halvtid. Tänker inte massor på priser när jag handlar. Äter mycket vegetariskt med dyra sojaprodukter, så det drar nog upp. Handlar också nästan allt i en dyr närbutik (Coop) då vi inte har bil. Bor i Nynäshamn.
Bada en tanke: varierar matpriserna inte en del mellan olika delar av landet?
Vi kör likadant upplägg, men vi är två vuxna och inga barn. Cyklar ca 12-14 timmar i veckan så blir enormt mycket mat, främst kyckling och kött, grönsaker. Köper alltid svenskt och det vi vill äta, på helgerna blir det även goda Wagyu från Kötthallen.
Vi lägger mellan 6,500-10,000kr i månaden på mat beroende på hur mycket jag går loss på kötthallen
Har dock pratat mycket med vänner kring detta, och har några som lägger typ 2500kr/mån för 2 vuxna. Dom planerar dock varje måltid, äter mycket basic mat, typ inget kött och spenderar heller inga pengar på att äta “rolig” mat. Vi älskar att stå 2 timmar i köket och fixa med sous vide osv.
Ser det lite som en hobby att äta god mat Vi dricker inte så lägger 0 kronor på alkohol, så fokuserar på att äta gott.
Kan också tillägga att detta inte innefattar mat ute.
Bor i Stockholm och storhandlar alltid på City Gross.
Vi är två vuxna och två småbarn, lägger ca 7000kr/mån.
Veckohandlar på ICA Maxi och kompletteringshandlar på ICA Kvantum (rätt dyr).
Svenskt kött och ekologiska grönsaker, kvalitet kostar…
Mat är vår största utgift. Tror vi ligger på mellan 9000-10000 per månad. Summerade bara utgifterna på stormarknaden. Shampoo, tandkräm, hushållsrullar, tvättmedel, tuggpinnar till hunden och annat slinker med där också.
Det värsta är att jag ofta utnyttjar rabatter och kampanjer. Åker till flera olika butiker. Lidl, ica, konsum, citygross.
Har en tonåring som vräker i sig mat som en häst. Äter som 3 personer.
Jag bor i en småstad och har inte tillgång till Willys eller torg där man köpa grönsaker för ett par kronor som man verkligen kan i Malmö. Tror säkert att maten är minst 15% dyrare här än i Malmö som är närmsta storstad. Men å andra sidan kostade mitt hus bara hälften av vad de gör i Malmö och bilförsäkringen är lägre.
Två vuxna och två mindre barn. Lägger ca 3500-4000 kr i månaden. Köper kvalitetsråvaror, sällan halv- eller helfabrikat (vi har lite pytt i frysen som reserv). Vi äter två lagade mål mat om dagen. Mycket matlådor. Min fru är kock i grunden och vet hur man slänger ihop nyttiga och bra rätter. Maten köps in där den är billigast, olika affärer har ofta olika erbjudanden varje vecka. Favoritaffärerna är Lidl och Willys samt Coop. Innan handlades det mycket på CityGross men de har tydligen smyghöjt priserna ganska rejält, annars storhandlade vi där när vi fick 10% rabatt vid lönehelg. Idag lönar det sig inte.
ICA handlar vi på då och då… det heter inte “ICA för de rika” för intet… ibland har de dock intressanta erbjudanden.
Uppskattningsvis cirka 4-6 tusen beroende på månad. Vi är två personer. Köper i princip allt ekologiskt (med vissa få undantag). Svenskt när det går. Inte mycket kött, men en hel del fisk. Mycket nötter, bönor, linser och frön. Äter väldigt sällan ute, och lagar “allt” från grunden. Undviker halvfabrikat i största möjliga mån. Generellt handlar vi basgrejer på Willys, och kompletteringshandlar på ICA (ICAs jordnötssmör!) och Coop (deras ekologiska havredryck!).
Mina två guilty pleasures är bröd och ost. Min största huvudbry är osten… Det är så satans gott, och jag unnar mig det ibland, men det är med dåligt samvete.
Har man tagit några stop, blir man sneglad åt på Coop. Och på ICA har de gofika för rika. Till och med i gettots Netto ser man ett och annat pretto. Men på Lidl är vi allesammans lika.
Jag är en av de personerna som gillar att gå handla på ICA, i Saluhallen eller liknande. Så matkontot är ett sådant konto som vi inte sparar in på. Det är lite att det får kosta vad det kosta vill (enligt principen spendera extravagant på det som ger energi och var brutalt snål i andra områden).
Förra året, då vi hade au pair, låg vi ganska exakt på 10 000 kr i månaden på tre vuxna och två barn. I princip uteslutande ekologiskt och svenskt. Upplever inte det är särskilt stor skillnad på de månader vi körde matkasse eller inte.
Äter mestadels animaliska produkter; nötkött, kyckling, fisk, skaldjur, ägg, lite fläsk och inälvsmat. Tycker vi borde ta vara på mer från våra kära djur, stekar oftast i djurets eget fett om det går, läs. talg motsv.
Handlar det mesta från lokala köttbönder som uppfyller de krav vi har på den maten vi ska äta.
Utöver det blir det en hel del frukt och mejeriprodukter. Komplettera ibland med annat såsom ris eller sötpotatis.