Har aldrig reflekterat över vad jag lägger på mat totalt, Det får liksom kosta. Men om jag försöker räkna ihop så blir det väl uteluncher ca 2000, vin öl till mat ca 1500-2000, kompleteringsmat till det jag har i frysboxen 3000 till 5000/ månad.
Då räknar jag kött och fågel som gratis, det kommer ju från en hobby… Detta är mat för 1 person. Det låter ju absurt…
7500 I månaden för 2 vuxna och 2 barn.
Det inkluderar dock andra saker som köps i mataffären också. Typ toapapper osv. Tycker det är svårt att veta exakt matkostnad när vi blandhandlar i mataffärerna.
Från djupet av mitt hjärta, dra inte ner på maten för att spara pengar!
Om du blir sjuk och inte längre kan äta vad du vill kan du minnas hur fantastiskt gott du har ätit och vara glad du njöt av mat när du kunde.
Det hade varit en enorm sorg för mig att inte kunna äta precis vad jag ville längre.
Ät och njut av mat så dör du nöjdare som Fred Åkerström sjunger. 
Hahaha, givetvis är det per månad. Ändrar det i tidigare inlägget.
Köper väl kött - nöt, fågel, etc. - för ca 3000kr per månad. Resterande 3000kr är övrigt.
För mig är mat precis som resor ett av livets glädjeämnen! Inte värt att dra ner på.
Ost, gelato, choklad … Mmmm!
Jag försöker att äta både god och varierad mat.
Jag prövade att ha stenkoll på matutgifterna för ett par år sedan. Och visst de krympte. Men efter att exv inte ätit färsk lax på ett par månader kändes livet torftigt.
I princip har jag alltid med mig matlåda dels pga kostnaden med uteluncher, men främst för att jag bryr mig om vad jag får i mig, risken att överäta om det är buffé och för att många lunchrestauranger erbjuder bukfylla och jag tycker att jag lagar godare mat själv(!). (Arbetar du eller har du arbetat på en större arbetsplats med kort lunchrast där det bara finns en enda lunchrestaurang (som inte passar dina smaklökar) eller Pressbyrån att välja på, så förstår du vad jag menar.)
Ska jag lägga pengar på att gå ut på restaurang ska det antingen vara en gastronomisk upplevelse (behöver inte vara dyrt, jag tycker om exv att pröva nya rätter när jag reser) eller av sociala skäl / minnesvärt sällskap.
Mina bästa tips för att få ner kostnaderna är de vanliga tipsen att lära sig att laga mat från grunden, köpa efter säsong, göra storkok och frysa in, använda allt (även det längst inne i kylen) innan det går ut osv. Köp inte hem mat som du inte har en plan för.
Men jag vill även tipsa om appen matpriskollen.se om man bor på ett ställe med tillgång till flera butiker. Man kan skapa en inköpslista i appen. Jag anpassar menyn efter vad som är på erbjudande den veckan. Främst lönar det sig att köpa proteinet när det är på erbjudande.
(Jag förstår att alla inte har tid att gå i flera butiker och att det är olämpligt i pandemitider.)
I min erfarenhet är lidl billigast (här finns ingen netto så det kan jag inte jämföra med) men lidl har inte allt så då får man komplettera med Willys.
Hemköp betraktar jag som en dyr kopia av Willys, försöker bara handla erbjudanden och inget annat.
Lokala ica (mellanstor i storleken) är liten och dyr, men har en fin delikatessdisk om man dras till sånt.
Alla närliggande coop är små och verkligen snordyra med få erbjudanden, bara lågt blodsocker kan få in mig där.
Vad handlar jag inte?
Exv Färska bär typ blåbär eller hallon en liten ask med 125g när man kan få typ 4 ggr så mycket bär i frysdisken för samma pris, det är en av de saker jag inte förstår att folk lägger pengar på… Men smaken är som baken och om jag var riktigt rik kanske jag inte skulle bry mig.
När jag flyttade till staden där jag bor nu bytte jag från Coop till ICA som min standard mataffär. De har verkligen monopol här. 7 butiker och knappt en Coop eller annat.
Lidl finns och där köper jag färska grönsaker och vissa grejer som är svårare att få tag i annanstans. Som riktig god chokladmjölk! 
Enpersonshushåll, alltså 1 vuxen. Jag har en ICA Nära rund hörnet och var nästan för duktig på spontanhandla. Hamnade därför lätt på 5000 kr/månad.
Nu under Coronatiden har jag börjat veckohandla online och hämtar sedan hos ICAs drive-thru. Jag fick ner kostnaderna för livsmedel till 2400 kr/månad. Det blev både smidigt och mer ekonomiskt för mig och jag tänker fortsätta med det efter dessa konstiga tider.
Mycket vego, säsong, påhittighet. Jag slänger i princip aldrig mat. 2000 i månaden på 1½ person (jag och en tonårsson på halvtid). Sedan bidrar det säkert att jag kör 5:2 också. 
Handlar på Coop, CityGross, Lidl… lite beroende på vad som behöver fyllas på i skafferiet. Färskvaror köps mest från Coop då jag har gångavstånd till en bra butik.