Utgifter per vecka ICA/Coop etc. Ökning på över 20% på ett år!

Jag pratar nu enbart efter egna erfarenheter, men, med processad mat så får du oftast mycket kalorier men också liten mättnadsgrad. Så du kommer få i dig för mycket kalorier men inte känna dig mätt, eller bli hungrig fortare, än när mat du lagat själv. Detta gör att man oftast äter för mycket när man äter processat.

Det är iallafall en orsak som jag tror mig se, säger inte att den har extrem påverkan på månadsutgifterna men jag tror definitivt att den spelar roll.

Kan de tre barnen ha blivit ett år äldre och därmed äter mer och börjat använda mer av vissa produkter samtidigt också? :thinking: :stuck_out_tongue_winking_eye:

3000, förutom att lunch och middag äts ute :slight_smile:

Där jag bor har jag gångavstånd till en lång rad livsmedelsbutiker, både sådana som hör till större kedjor och fristående butiker. Varje butik har sina fördelar och uppsättning varor som är bättre eller billigare än snittet. Normalt när jag går och handlar går jag till 2-3 butiker. Jag kollar alltid av inköpslistan mot Matpriskollen så att jag inte råkar handla något till ordinarie pris i butik 1 som är på extrapris i butik 2. Resultaten av Matpriskollen får också delvis styra vilka butiker jag besöker och i vilken ordning.

Lidl är helt klart den billigaste butiken av “de vanliga”. Det är inget del med Lidls varor men deras sortiment är i vissa segment en aning begränsat. Poängen med Lidl är mycket att köpa deras egna märken, det är då det blir billigare. Detta gäller även övriga butiker men både mängden egna märkesvaror och den generella prisnivån är lägst på Lidl. Det finns exempel på varor som inte är så bra, särskilt i segmentet färdigmat. Merparten av Lidls egna varor är dock minst lika bra som motsvarande hos ICA eller COOP.

Att handla allting i en butik är i dagens läge en dålig strategi. För att kunna “optimera” inköpen prismässigt behöver man handla i två butiker eller mer. Det är inget fel med ICA Maxi så länge det inte blir nödvändigt att handla precis allting där. De har bra extrapriser och varor under egna varumärken men också många varor som är dyra. Det här är inget som förändrats med inflationen nu utan det har varit likadant hela tiden.

Utöver att handla i matbutik kan följande vara värt att titta på:

1. Köpa mat på nätet - För den som bor i en “villamatta” med generellt högre inkomster och är beroende av att åka bil till ICA Maxi för att handla mat är merkostnaden för att beställa hem mat inte så dramatisk. För mig som har tillgång till flera billigare matbutiker skulle merkostnaden bli betydligt större.
  2. Köpa från Matsmart - Jag handlar själv på Matsmart en hel del. Ofta bygger det på att köpa många förpackningar av vissa varor som finns just då. Man får inte vara så petig med bäst-före datum utan vara mer pragmatisk. Man lär sig vilka varor som blir dåliga och vilka som går bra att äta ett eller två år senare. Den senare kategorin är i praktiken den dominerande. Att handla olika saker med 25-30% angiven rabatt är sällan någon riktig “vinstmaskin” utan det är när rabatten är stor och utbudet rätt som det finns riktig poäng med att handla där.
  3. Handla grönsaker på torgmarknader i invandrarområden. Det varierar hur billigt det är men ofta går det att göra riktiga fynd.

Du har en poäng här, processad mat är snorbilligt, men börjar man kolla på näringsvärde så är det nog inte mycket man får för pengarna.

Det här borde ju dock bara öka utgifterna på ICA kontot, eftersom alternativet lunch på restaurant inte hamnar på den posten.
Jag kör aldrig matlåda till jobbet, men mataffärposten ser förfärlig ut ändå för oss…

Håller med @Bosse, 3000kr för en familj på fyra låter extremt lite, bra jobbat.

Så är det. Mycket processerad mat har ju mycket salt, socker och e-ämnen för att kompensera för sämre och mindre mängd råvaror. Men jag tror förhållandevis få personer lider av näringsbrist i vårt land som det är. Äta det ibland är nog ingen större fara.