Tankar om den sänkta matmomsen

Undrar om det blir helt tomt i alla mataffärer på mån-tis då “alla” väntar med inköp till 1april?

Knappast att personalen springer runt och byter prislappar hela natten… Långt från alla affärer som har digitala skyltar.

Men frågan är väl hur många som vill ta den förlusten att sänka priset i förväg.
Men inte insatt hur detta funkar i praktiken och hur ICA mf egentligen betalat in sin moms -
Gissar att det inte blir helt enkelt för mindre mackar o affärer att få detta rätt

Lidl sänker priserna redan nu och tydligen kan man använda kupongen flera gånger.

4 gillningar

De kan programera kassan till moms rabbat 12%.

Precis som rabbat på ost osv

Världskriget på choklad går upp = högre pris och mindre portionsstorlekar

Världspriset går ner = prisnivån ligger kvar

Livsmedelsbutiker likt elbolag säljer en vara vi inte kan vara utan. Därför fungerar inte en “fri” marknad. Därför behövs intelligent reglering.

3 gillningar

I så fall ska de om det ska bli rätt programmera rabatten till 3/56-delar (5,357142857 %)

Tror inte det behöver vara så komplicerat. 6% rabbat på klumpsumma räcker

Nja. Inte hos alla. Flera av de butiker jag köper choklad av har sänkt priset senaste tiden med 15-30%, beroende på märke.

Sen så handlar vi choklad i matbutiker där chokladen köptes in för ett år, eller mer sen, Fazer, Marabou, Cloetta och så vidare, så matbutiker kan inte sänka lika snabbt som grossister.

Så vill man ha billigare choklad, köp direkt hos grossistbutikerna och smaksätt själv. :blush:

1 gillning

Personligen klarar jag mig alldeles finfint utan choklad dock…

4 gillningar

Ah. Du tror det här bara görs med choklad?

1 gillning

Jag föreslår att du läser rapporterna jag länkade. Prisförändringarna jag nämnde är fakta, inte tyckande.

1 gillning

De stora som gör vinst (inte Coop) har en vinst på ca 5%. Det är inte mycket.
Men staten har tagit 12%, utan att göra någon nytta för verksamheten.

Jag skulle nog försiktigt vilja påstå att även matvarubutiker har nytta av offentligt finansierad infrastruktur, i form av t.ex. vägar, elnät, vatten och avlopp, ett rättssystem, sjukförsäkringar för de anställda, med mera. Men nu var trådens ämne inte riktigt statens vara eller icke vara.

7 gillningar

Jag tror att maten blir billigare.

Men eftersom jag betalar för prissänkningen, via skatten som finansierar sänkta matmomsen, så kunde jag inte bry mig mindre

1 gillning

Interessant. Snällt av dom men om det fanns utrymme till att göra det… just saying.

Även Willys och Citygross sänker från och med måndag.

Hemköp, Coop och Ica verkar vänta till den 1a.

Även Coop sänker från måndag.

I min stad har inga besked kommit om det, både Willys och CG har däremot stora skyltar med information om smygstart.

Står heller inget på Coops hemsida om smygstart. Kanske upp till enskilda handlare? Som hos Ica.

Har sett nästa veckas reklamblad från Coop, börjar gälla från måndag, där är priserna sänkta.

Ser även detta i Omni.

2 gillningar