Jag tror mer att problemet är att prishöjningarna inte skedde successivt utan med 20-30% höjningar inom en så kort tid.
Det är klart att det blir tufft för vissa, speciellt för dom som sedan tidigare hade det knapert av olika anledningar.
Vi har levt i en bubbla de senaste 20-30 åren. Reallönerna har gått upp, räntan har gått ner, teknik har blivit bättre och billigare, vi har kunnat köpa allt mer och kanske inte varit så petiga med vad som stod på prislappen.
Sämre tider får oss att reflektera mer över priser, se om vårt hus och vårda det vi har. Kanske ett nyttigt uppvaknande helt enkelt …
Ica Maxi Helsingborg. Handlar normalt inte där för egen del men gjorde så idag då jag hjälpte min gamla mor.
Är detta nån slags enkätundersökning?
Låter osannolikt för andra än barnlösa, och äter inte dessa ute nån gång ibland?
Statistik, ekonomifakta.
Jo, de hänvisade i sin tur till SCB och macrobond. Hursomhelst ingår inte restauranger.
Det naturliga bör ju vara att allt kostar en mindre del av våra inkomster hela tiden med tanke på teknikutveckling och effektivisering.
Sedan måste man försöka avstå vissa saker även om man har råd med dessa, eftersom både producenter och handlare annars höjer priserna oavsett - det som kommit att benämnas ”greedflation” i media.
Detta kanske stämmer för vissa. Men om jag ser till mina utgifter och inkomster som låginkomsttagare, så lägger jag 40-45% av min disponibla inkomst på mat.
Äter ute kanske en gång per kvartal och då är de inte något dyrt, utan pizza eller kinarestaurang.
Så för oss med små marginaler så får varje % uppgång på priserna på vardagsmat stor påverkan.
Jag klagar inte, men såklart att vi med små marginaler behöver anpassa oss mer än de med större marginaler.
Och eftersom klyftorna ökat lär ju även höginkomsttagare med höga matkostnader lägga lite procentuellt.
Jag lägger under 10% själv, inkl tonåring på halvtid. Men jag vet ju de som lägger 7-8k i ett ensamhushåll.
Har börjat handla mer och mer på Lidl. Dessa kjedor är ju stökiga överlag men billigare än Coop och Ica så känns värt det.
Vi lägger i dagsläget 5000kr för två vuxna. Då lagar vi det mesta hemma, äter väldigt sällan ute. Kostnaden inkluderar diverse hushållsartiklar, tvål, papper, kattmat osv. Tycker det är överkomligt än så länge. Vi ligger under vad konsumentverket säger det ska kosta:
All sådan statistik är på gruppnivå, inte individnivå. Det finns alltid enskilda fall som avviker.
Det som borde oroa fler är kanske inte matpriserna utan dagens skuldbörda jämfört med 1976 då vi oftast först sparade och sedan betalade kontant för det vi köpte. Banken beviljade sällan annat än bostadslån och ofta var kravet en borgensman som extra säkerhet.
Mitt inlägg var en nyansering. 
Jag tror inte det är de som lägger 13% av sin disponibla inkomst på mat som ”klagar”.
Men jag kan förstå både de med högre inkomster och de med lägre.
Så jag förstår de som klagar och är oroliga från båda perspektiven. Många är kanske inte är vana vid hårda prioriteringar.
Så jag tror att för vissa handlar klagandet om en oro och för vissa handlar det om ett reellt problem om hur de ska få maten att räcka till hela familjen under hela månaden.
Jag har anpassat mina utgifter de senaste 15+ åren, så jag vet hur man tänker kreativt för att hitta lösningar.
Men det kommer kanske inte i en handvändning för vissa människor som aldrig eller sällan upplevt små marginaler i sin ekonomi.
Jag upplever att det blivit så mycket dyrare att vi efter semestern ska byta till lidel, från Ica maxi.
Talade med en logistkleverantör i början av året som trodde på total ökning på livsmedel i Sverige på 70% under 2022. Jag trodde jag hört fel och bad om en redogörelse. Nu blir jag inte förvånad om detta slår in.
Vi som redan handlar för det mesta på Lidl, vad ska vi göra då!! ![]()
Odla själv ![]()
![]()
Det gör vi faktiskt med en del, har bl.a. ruccola, gräslök, tomater, körsbär, äpplen och päron i trädgården.
Ändå går det åt ungefär 10 - 15 000kr/mån på Lidl efter en snabb koll på kreditkortsräkningarna.
Hur många är ni i familjen?
Fem, varav två är tonårspojkar…
Det låter inte så mycket om man tänker på hur mycket tonårspojkar kan smälla i sig (speciellt om dom tränar mycket)