Hushållen kommer att dränera sina buffertar

Läste en artikel om att vi fortsätter konsumera precis som tidigare även fast alla priser har rusat den sista tiden. Vi skulle alltså ta prisskillnaden från våra sparande pengar. Och det stod: Hushållen kommer att dränera sina buffertar.

Stämmer detta?

Har ert totala sparande minskat senaste året?

Sparar väl några tusenlappar mindre i månaden relaterat till att allt har blivit dyrare. Behövde också köpa en bil så då gick det åt lite sparade pengar. Är fortsatt skuldfri frånsett ett CSN-lån på 50 000 kr.

Det låter väl rimligt att en del måste ta från sina buffertar när priserna har ökat mer än lönerna. Fast majoriteten i just detta forum har snarare minskat sitt sparande något bara skulle jag tro.

För egen del har mina totala utgifter knappt ändrats alls då jag som om det ens vore möjligt blivit ännu bättre på att inte spendera pengar, speciellt vad gäller mat. Jag har testat den billigaste matprodukten i varje kategori för att se om den är lika god som den dyrare jag köpte innan och fortsatt att göra så om så varit fallet.

Förhoppningsvis kommer de flesta att konsumera mindre/billigare vartefter bufferten blir mindre men en del folk är ju inte funtade så.

4 gillningar

De stämmer nog att de finns hushåll som nallar på sina sparade medel…
Själv har jag inte spara någe dom senaste 20 åren eller så… Visst har maten blivit lite dyrare, men lever inte på dom marginalerna att de är så avgörande…

Ja, sparar inte mycket i varken buffert eller fonder då vi köpte hus förra året.

Vårt sparande har absolut minskat. Fast bara det kortsiktiga. Jag har också nallat på bufferten pga trasig värmepump och att båda bilarna krånglat i vår.
Vi klarar i alla fall inte en oförutsatt utgift på 40 000 utan att nalla på bufferten.
Det beror ju mer på otur än att vi lever på marginalen. Tänker att det va ju bra att vi hade en buffert.
Men det är klart vi märker av högre matpriser och mer än tre gånger så höga räntor.

1 gillning

Min buffert halverades i år, tandläkaren. :cry:

4 gillningar

Vi har minskat på sparandet. Alltså, vår buffert växer fortfarande med regelbundet sparande varje månad, men den växer långsammare än förut.

Nästa steg, om det behövs, blir att sluta bygga på bufferten helt.

Steget efter det blir att ta från bufferten varje månad.

Steget efter det, när bufferten är slut, blir att sluta amortera.

Steget efter det, tja, jag får hoppas vi slipper det.

4 gillningar

Tack!

Tycker det känns konstigt att inte fler börjar dra ner på konsumtion eller förändrar sitt konsumtionsmönster….

Men jag själv har inte ändrat på något särskilt.
Jag sparar inte längre samma belopp varje månad men det beror på att vi har bytt boende.
Men mina sparade pengar och buffert finns kvar.

Jag skulle se det som så, att du hade en buffert att ta av (och det är inte alla som har) och det är ju bl.a. det man har en buffert till, eller hur?

8 gillningar

Kan inte de bero på alla inte är drabbade av ökade kostnader…

Jag hoppas det, för då biter räntehöjningarna förr eller senare iaf.

Nej, men jag påverkas väldigt marginellt faktiskt. Det som märks är maten, men i ett hushåll på 1½ där det alltid handlats medvetet så gör det mindre.

Varför det?

Att ändra sina konsumptionsmönster och sina vanor är väldigt svårt. Men att minska sitt månadssparande eller minska sin buffert är väldigt enkelt.

3 gillningar

Ja, ca 770kkr har vi amorterat på bolånet

1 gillning

Ja, med flickvän och hund sparar jag absolut mindre än för ett-två år sen

1 gillning

Verkligen skönt att ha den. Tandstensborttagning + ett hål att laga gick på 6080kr. :see_no_evil:

2 gillningar

Nysparandet har minskat (påtagligt, särskilt då en av oss är föräldraledig just nu) men vi konsumerar inte med buffertpengar. Det är ju en väldigt selekterad grupp som hänger här på forumet dock kan jag tänka mig…

Personligen så täcker fortfarande regeringens skattesänkning med råge kostnadsökning så vårt sparande har ökat istället :person_shrugging:.

1 gillning

Minskat främst på uppskjuten konsumtion som semester och sen skiftat visst långsiktigt sparande till kortsiktiga (alltså sparkonto istället för fonder på ISK). Sen tror jag vi mer omedvetet minskat på slentriankonsumtion av allmänt tjafs som kläder och hemprylar. Buffert är orörd.

Glömde säga, ökade på mitt buffertsparande lite i våras. Mest för jag tror att vinterns elpriser och matpriser kommer bli lika kostsamma, eller mer, än i vintras.

Elpriserna under sommaren har gjort att den justeringen inte märkts så mycket för mig. Elpriset har legat ovanligt lågt senaste 2-3 månaderna. Har rörligt avtal.

Men tror vi kommer ha tuffa elpriser många vintrar framöver. :see_no_evil:

1 gillning