Hushållen kommer att dränera sina buffertar

Inte särskilt påverkad än, har större delen av bostadslånet bundet till början av 2026.
Ska däremot betala solceller snart och hade tänkt finansiera dem med lån men lutar åt plocka från sparandet istället. Matematiskt är det nog fortfarande bättre att låna till dem men känns tryggare nu och med avkastningen från dem kan jag ju öka det löpande sparandet.

1 gillning

Min brf har inte höjt avgiften. Dieseln är billigare i år, maten dyrare. Har sålt bort en grejer som varit oanvända ett tag som tex båtmotor. Håller sparkvoten än. Skulle kunna äta billigare om det kniper.

1 gillning

Amorterade 3% innan lånen gick över till rörligt nu i sommar. Månadskostnaden blev densamma men amortering blev räntekostnad istället. Allt annat oförändrat.

Eller rättare sagt, banken krävde ytterligare sparande för vår nya ränterabatt. Så vi har ökat sparandet med 6 TSEK/månad ofrivilligt.

Vi har haft en hel del utgifter som vi sett över. Bredband, Streaming som vi bara haft för att. Hoppade över sommarresan i år. Hälften av lånen bundna till 1,10 några år till. Allt annat som vanligt men Sätter nog undan mer än innan.

Vi är mer medvetna och slösar mindre helt enkelt.

1 gillning

Lite OT men har ni inte Frisktandvård där ni bor? Fick precis en rotfyllning för ett par hundra i månaden. För skojs skull frågade jag vad det skulle kostat och det skulle gått på 9000kr. Ingår en undersökning var 18:e mänad eller vad det är.

1 gillning

Är det en försäkring?

Kollade upp det för ett par år sen, men kostade sjukt mycket per månad.

De använde pengen från FK i höstas. Är den på 600kr?

Har sett till att min nettoinkomst ökat mer än mina utgifter i år.

Vi har denna Frisktandvård - Folktandvården Skåne

Finns kanske inte överallt?

Det var ett liknande jag kollade. Men månadskostnaden låg på cirka 1000kr för mig, så går inte. Har haft ett par lagningar, då ryker låga kostnaden.

Ökat. 27k i månaden i autospar sen blir det ju endel över som ligger och skumpar på lönekontot.
Men jag har varken före eller efter inflationshöjningen konsumerat något.

Jag har rätt många lagningar sen tonåren, och ag betalar 165, och då fick jag nyss höjt ifrån 79 pga av ett nytt hål, men när jag sen var inne och skulle få det lagat tyckte den tandläkaren att det inte var något hål, så fick höjt på felaktig grund tyvärr, men ska på efterkontroll snart och om de fortfarande hävdar att det inte är något hål ska jag kräva att de ändrar tillbaka.

Men min poäng var att att några gamla lagningar borde inte driva upp priset till 1000 kr i månaden…

2 gillningar

Har inte ändrat konsumtionsmönster något nämnvärt, då jag inte köper speciell mycket grejer, så sparandet är samma, och kommer att öka till bufferten i höst när lönerevisionen är klar .

Vi har dock kompenserat ökade matpriser med att köpa billigare varor, (samt vara bättre på erbjudanden) så vår matbudget är samma fortfarande som tidigare.

Vår buffert är inte så stor, ligger rätt så jämn nivå, främst pga körkort på gång med äldsta sonen, det äter lite pengar.

Ja det är en försäkring. Jag vet inte exakt men fått intrycket att premien bestäms utifrån hur stor risk man är som kund. Jag har billigaste premien på 38kr/mån i drygt 10 år. Eftersom jag ändå går på undersökning var 18-24 månad så är den “gratis” då besöket kostar runt 900kr ändå. Och skulle man få hål eller annat så kostar det inget men risken är att premien höjs.

En av få försäkringar som jag faktiskt känner att man inte blir totalt blåst. Iaf i de lägre premierna.

1 gillning

Enklaste sättet att undvika att dränera bufferten är att inte ha någon från första början. Tror att det för de flesta tar emot mer att börja dra på sig skulder jämfört med att tömma bufferten för att hålla uppe sin konsumtion, så man skulle anpassat sig snabbare efter de nya omständigheterna.

1 gillning

Ja, förstår vad du menar. Människor har svårt att anpassa sej åt det negativa hållet. Dvs dra ner på konsumtionen.
Oftast gör vi ju tvärt om under livets gång högre lön, mer sparande, större bostad, längre resor osv.
Många kanske tror på räntor på runt 1-1,5% om något år igen och försöker rida ut stormen och leva på som vanligt med tanken att kunna spara igen.

2 gillningar

Precis så är det. De ”höga” räntorna är tillfälliga i deras värld. Vilket i sin tur kommer leda till ännu högre räntor när RB försöker motverka det beteendet.

6 gillningar

Har precis samma bild! Högre räntor ses som något högst tillfälligt och därför vill man leva som vanligt, samtidigt som höga bostadspriser hålls uppe eftersom man köper utifrån kalkylen att de här höga räntorna är ett minne blott om något år.

2 gillningar

Lite OT kanske, menndå det dök upp:

Det verkar vara väldigt olika i olika regioner. Tandläkaren bedömer risknivå och taxan sätts därefter. Jag är vällagad med både komposit och OG amalgam och pyntar 230 i månaden här i södern nu. Tjejen (i 08-land) erbjöds bra mycket högre när hon frågade.

Tandläkarskräck, läkemedelsintag, sjukdomsbild, tandhistorik etc - allt spelar in. Men jag pröjsar så länge jag ligger vettigt till. En av mina bättre försäkringar faktiskt.

2 gillningar

När jag flyttade till Sverige blev jag tipsat om tandvårdförsäkring, jag frågade priset och det hamnade ca tusenlapp/månad. Det var efter tandläkarbesök, och man hade tagit bort tandsten. Orsaken kanske var att jag hade inte något tandvårdshistprik i Sverige, jag vet inte. Trodde i alla fall att det var för dyrt. Så var det åtminstone i Uppsala.

Jag är också mycket nöjd med min tandvårdsförsäkring. Har blivit mer och mer noga med tänderna. Och idag betalar jag 88 kr i månaden. Bor i 08 område.