Undrar hur ni ser på detta med det planerade elpris stödet.
Personligen anser jag det är fel att ge stöd till bara vissa. Hushåll med dåliga värmesystem, bubbelpooler, vanliga pooler, elbilar mm. Elen borde vara billigare ju mindre du gör av med, inte tvärtom.
Rättvisast hade varit att bara sänka moms rakt av så att stödet går till alla. Villor, hyresrätter och bostadsrätter.
Bästa hade varit att tagit pengarna till att åtgärda problemet istället för att bara sätta på ett plåster.
Hade man sänkt momsen så hade man gjort gemene man mer insikt i hur mycket som egentligen går till skatt. Kommer inte hända under vänsterstyre. Men jag håller med dig i din analys. Nuvarande förslag är inte bland de bättre man kunde hittat på.
Ja, ska man “bidra” på något sätt är detta det bästa. Annars håller jag med om att mer borde redan nu ha satsats på att bygga bort problemen. Man har ju sett det här komma krypande. Det är bara att kriget fick det att gå så mycket snabbare.
Typisk vänster politik är jag rädd. Att ta skatt och sedan dela ut pengar är att kontrollera samhället, med andra ord makt. Men gör på detta vis så säger man också att man vet bättre vart pengar används bäst, dem säger alltså att dem vet bättre än summan av varje enskild individs val. Men det gör dem inte och därför slår sådana här “stöd” och liknande åtgärder fel.
Att slopa momsen skulle nog inte vara helt fel för privatpersoner men det skulle inte hjälpa företag som ändå får dra av momsen. Och företagen får inte glömmas bort i det här, annars kommer det slå både på sysselsättning och priser (och därmed indirekt på privatpersoner).
Jag tror att det är viktigt att ta bort den värsta prischocken som kan driva folk från hus och hem och göra företag olönsamma samtidigt som det fortfarande måste finnas incitament att energieffektivisera.
Jag håller med. Jag är en av dom som fick stöd förra året, men hade inte haft problem att klara mej utan. Inte rätt väg att gå, genom bidrag som blåser på konsumtionen ytterligare.
Lägg därtill amorteringsfritt bolån likt Corona så kommer Svensken köra på som vanligt.
Bidrag ska ges till dom som behöver dom bäst, vilket inte är majoriteten av oss.
Svider gör det att betala, men det går för dom allra flesta att prioritera om.
Har en kompis (villaägare) som lyckades binda till väldigt lågt pris precis när energikrisen börja blomstra (innan Putin hällde mer bränsle och utnyttja krisen).
De fick överskott från bidraget och behövde inte betala elräkningar på några månader framåt. Sen var ju de smarta och band till ett fast pris…
Hyresrätter och bostadsrätter hamnar ofta i kläm.
Med det sagt så är våra politiker duktiga på att “släcka elden” som blåser upp våra bubblor ännu mer istället för att gå till roten.
Och de som har haft bundet fram till nu och står inför val att binda på 500-600 öre? Får de också skylla sig själva? Det är staten som satt oss i denna skiten genom att stänga ner reaktorer och de ska se till att betala oss ur skiten de försatt oss i. Hade vi haft reaktorerna igång hade vi mättat exportlinan gott och väl och inte behövt importera elpriser från kontinenten
Njae. Vad jag läst och förstått handlar det att föra tillbaka överskottspengarna från de bolag som äger ledningarna. Exempelvis Svenska Kraftnät och Baltic Cable. Allt är väldigt komplicerat och allt som sägs lite överallt är en kraftig förenkling av det hela.
Prisskillnaden går till den som flyttar kraften från SE2 till SE3, det vill säga Svenska kraftnät.
Jag litar blint på att DJ Cash misslyckas med en rättvis fördelning om det blir ett stöd. Varför inte basera det på elräkningen så att alla med vettiga värmepumpar, solceller, tilläggsisolering, bundna avtal och ansvar blir utan och trivselvarma 27-gradersdyrkare med rörligt pris och elelement från ’72 i durkslag till fastigheter får allt.