Jag har ingen aning. Då vår BRF pröjsar för elen och låter oss betala för faktiskt förbrukning fick vi tillbaka 0 kronor senast det regnade pengar över folket. Ser fram emot samma resultat denna gång.
Det är inte klokt vad allt har blivit dyrt. Ändå lägger jag på så mycket enegi hur mycket av vad i % ska jag ha i min Isk portfölj.
. Fondfördelning stira problem
.Det är livsfarligt bo i hyreslägenget och undvika stora extra driftskostnader
. Man behöver varken tänka på varm vatten,värme och tvättstugan. Blir lite dyrare elkostnad men då är det bara stänga av en rxtra dator som man ändå inte använder i vanliga fall 
Jag har hamnat i situationen att min elräkning trots fast pris tecknat i juni 2021 ökat med ca: 40% på grund av att köpte en elbil i juni 2021 och laddar hemma. Räknat på vad jag kör så betalde staten genom det förra bidraget min körning under 5 månaders tid. Vi vet inte men antagligen kommer det kommande bidraget bli som det förra men avsevärt högre och koncentreras till område 3 men mest 4.
Administrativt är det tydligen krångligt och svårt att skilja på de med rörligt pris och de med fast lågt dito. Kan också tänka mig datalagen som en faktor. Att staten skulle få ta del av varje medborgares prisavtal från alla elleverantörer kan vara integritetskränkande typ.
Bo i elområde 4
Sitter och funderar på vilken lösning det blir för de med solceller. Nu skiner kanske inte solen så mycket i oktober-februari men ändå.
Betalar de max 1 kr för köpt el (på grund av att staten tar kostnad över 1 kr) men säljer för spotpris 3 kr? Intressant hur de ska lösa detta…=)
Precis vad jag också undrar. Oktober brukar f ö vara helt okej och februari hjälper iaf till.
Även om varken förbrukning för uppvärmning/varmvatten är i närheten lika stor som för villor per kvm. Borde inte de som bor i bostadsrätt eller hyresrätt där uppvärmning ingår också kompenseras? För det är ju dessa som i slutändan får betala för ökade elpriserna genom höjda avgifter och hyror. (De som betalar för uppvärmning utanför avgift/hyra kommer ju få kompensation.)
Det där vet vi inget om än. Förra året var det mycket snack och ganska tomt i verksta’n.
Fast de som betalar för uppvärmning utanför hyran fick kompensation i vintras…
Sänk arbetsgivaravgifterna med elstödet.
Inför höjt grundavdrag som viktas ner med ökad inkomst.
Möjligen andra “coronaåtgärder” som tar företag genom denna krisen också.
Inget stöd i form av sänkt energiskatt (utom för datahallar, de skall ha höjd skatt), slopad moms eller liknande.
Vi har en energikris och det krävs att det sparas, främst i Europa så alla åtgörder som sänker priset i form av ören/kWh motverkar detta.
Svk skall omedelbart påbörja projektering av anläggningar som ökar transmissionskapaciteten från norr till söder. Det skullr varit gjort för länge sedan. Dessa behövs oavsett om vi bygger vindkraft i söder eller ej.
Förvirring och förtätat drama:
Det verkar trots allt bli samma lösning som sist och lite lagom yxigt och orättvist, men färre miljoner till storföretagen. Tankar på detta?
“Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut”
Så imorgon är brytpunkten alltså?
Om det försenas ännu längre (januari var väl sagt senaste?) så kan man ju börja ifrågasätta om det ska betalas ut alls. Att få pengar till att betala vinterns elräkningar funkar ju inte om pengarna kommer efter till våren eller sommaren
Bästa vore ju om det inte blev av alls, att en moderatledd regering kommer med såna här bidrag är ju enligt mig häpnadsceckande.
Nej antingen en momssänkning eller möjlighet att låna xtra till den höga elräkningen hadde varit bättre.
Ska man vara noga är det ju återbetalning av inbetalda flaskhalsavgifter. Men i övrigt håller jag egentligen med. Pengarna är ju tänkta att gå till bortbyggandet av flaskhalsarna i nätet.
Har själv ställt mig den fråga. Dels pga att vi är mitt uppe i en flyttprocess.
Den som står på abonnemanget vid det datum får ersättningen.
Vi som flyttade in i våras får alltså ersättning för även föregående ägares förbrukning från september 2021 tills dess att vi flyttade in och vår egen förbrukning fram till 2022. Vi har ”tur” eller vad man ska säga, huset är ju stort så det krävs ju en del, men de körde rätt varmt. Jag har räknat fram att vi med det upplägget som nu beslutats får ca 19 000kr
Vi har minskat förbrukning och det märks nu när kylan kommer eftersom vi inte har 23+ utan snarare 19-20. I oktober låg vi typ -37% mot föregående år.
Elprisstöd är populism. Dessutom inte i linje med de mål man har långsiktigt.
I min mening.
Vill man hjälpa de som far illa av att priset på el ökar? Hjälp de då, så de slipper leva på gränsen. Hjälp pensionärerna. Hjälp de fattigaste. Men varför koppla det till priset på el? Suck.
Och hade man gjort det hade elpriserna i sE3 och 4 varit tio öre lägre och i SE1 och 2 en krona högre. Förstår inte vad norrlänningarna gnäller över.
De har för övrigt inte betalat in pengarna.
SvK kommer inte och har inte möjlighet att bygga bort flaskhalsarna.
Så här i eftethand är det bättre att pengarna inte betalas in. Det sker inte heller i samma omfattning. SvK har sänkt avgifterna. Man har mer än som behövs för investerigsr kommande tio åren.
I Augusti fick SVK in 15 miljarder. I Oktober 3 miljarder. Exporten var hög i augusti vilket bidrog till att öka elpriset och därmed förlusternas värde och på så sätt kapacitetsavgifterna.
Samma här. Det är liksom “får jag 0, 1 eller 2 elåterbäring?”, ja, 0 är väl omöjligt.
Populism vinner val, inte konstigt alls att dom kommer med förslag som ska ge folk mer pengar på fickan. SD gjorde det med drivmedelspriset (lovade att sänka med tio kr eller vad det var, vilket gav röster men inte kom in i budgeten såklart) och höjd a-kassa (behålla höjd nivå sen pandemin, det fick dom igenom), och skattesänkningar är en klassisk moderatgrej och bara ett annat ord för “välj oss och du får mer pengar”.
Vad gäller elprisstödet… Det är en cirkus. Jag har inget bättre ord för det. Surt för dom som verkligen behöver hjälp i vinter.