Än så länge finns en hel del personer som fortfarande har lågt och bundet elpris. Dessa får också elprisstöd. Jag är själv en av dem.
Vad göra med pengar som inte behövs?
Själv lutar det åt välgörenhet. I så fall stadsmissionen som hjälper barnfamiljer. Men sneglar också på amortering av bolån, som kommer få högre ränta inom kort.
En julkasse kan rädda julen för många barnfamiljer som kämpar. Det känns mer värt, för dessa helt oförtjänta extrapengar, än att minska månadsamorteringen med någon krona. Samtidigt kanske de tuffa tiderna hänger kvar läääänge.
Jag siktar ännu hellre på fattigpensionärer som knegat ett helt liv men ändå får en skitpension som utesluter all guldkant.
Jag har hjälpt någon pensionär via Giving people senior men det är svårare att hitta dem då de sällan ber om hjälp
Jag har sedan i våras sett till att lägga undan en del av mitt sparande och istället skickat till olika organisationer som hjälper direkt i Ukraina, och delar av stödet kommer gå dit det också. Både genom direkta pengar och genom att köpa diverse förnödenheter som skickas gratis genom Postnord till landet.
Innan jul kommer det bli några tusen av elstödet för att köpa hund/kattmat, varma kläder, värmeljus och mat som skickas direkt till Ukraina.
Vet att många också stöder företag i Ukraina genom att beställa saker för att kunna hålla deras business igång, men där är jag inte ännu.
Pengarna åker raka vägen in i indexfonder är skulfri och sparar 50 procent minst varje månad i indexfonder men jag tackar o tar emot stödet ändå sä mycket skatt jag betalat så får det väll räknas som att jag får tillbKs lite av det staten tjuvat från mig.
Behöver och behöver… det är förstås en separat diskussion. Men jag har haft rörligt elpris i 20+ år så jag har betalat in det jag eventuellt får tillbaka och tänker använda det till el.
Men, hade jag bundit lågt och fått en rejl slant så ligger Stadsmissionen närmast till hands. De är mitt val när jag bidrar via elräkningen varje månad. Hos GodEl går överskottet till välgörenhet och man väljer själv vilken organisation.
Jag godhetssignalerar inte genom att ge bort pengar bara för att jag inte behöver dom. Dom sparas på bufferten tills bolånet är omförhandlat, därefter tas nytt beslut beroende på utfall…
Ja det är faktiskt en återbetalning och inget stöd/bidrag.
Förstår inte att företag ska skatta på de pengarna om de nu får något tillbaka.
Tyvärr är det allt fler som behöver hjälp och det kan gå fort att hamna där själv.
Blir man av med jobbet och räntorna fortsätter +matpriser+el+bränsle etc så tömmer man fort sparkontot.
El kostnaden för de 3 första dagarna nu är 500 +alla tillägg skatt o moms
Ändå har det bara varit -2 grader. Får se hur det slutar…
Aa jag känner för folk som har det tufft i dessa tider speciellt våra äldre pensionörer i landet.
Men för folk som levt loppan o överbelånat sig o handlat lekasaker de inte haft råd med har jag svårt o känna sympati med de kanske lär sig en god läxa denna vinter?