Eftersom att det bygger på antal kWh och inte faktisk kostnad för konsumenten och att pengarna därmed kan bli mer än 100% av utgifterna så är det absolut inte frågan om en återbetalning. Bidrag är nog den bästa termen.
Bidrag är från statskassan.
Det här kommer inte från statskassan. Är en återbetalning från kraftnät
Pengarna kommer från statskassan och är per definition bidrag då den inte betalas ut beroende på inbetalning.
Då jag har inte behov av detta bidrag så kommer jag ge bort dom till Ukraina men det är utifrån min personliga moral.
Går oavkortat till:
Behöver och behöver. Går till värmepumpskassan…
De kommer väl får någon kassa som svenska kraftnät bunkrat av nätkapacitetsavgifter, som normalt ska gå till utbyggnad av nätet men nu blivit större än kapaciteten att bygga ut för tillfället? Så kommer från de som betalat in samma kapacitetsavgifter, alltså inte skattepengar.
Jag kommer behandla det som vilken annan inkomst som helst.
Jag behåller pengarna och investerar dessa i vad jag vill eftersom det är pengar jag redan betalat skatt för.
Spännande upplägg att man höjer elskatten samtidigt som man delar ut generösa el-bidrag.
Dessutom betalar man väl moms på elskattehöjningen på grund av det mervärde höjningen tillför konsumenten.
Annars får jag inte siffrorna i Dagens industris artikel att stämma.
Du har säkrat din ekonomi. Jag tycker ett ekonomipaket som utesluter dem som tagit åtgärder i sin ekonomi skulle ge helt fel signaler. Det är bra att göra gott i samhället, men känn ingen skuld för att du varit proaktiv ekonomiskt.
Elprisstödet är bara en liten andel av den totala beskattningen på el som jag redan betalat. Det är en andel mina pengar jag får tillbaka, så de åker in i sparandet precis som andra inkomster.
Den enda skillnaden på detta jämfört med t.ex. lön är att lönen kommer regelbundet och förutsägbart, men detta kommer (om/när det väl kommer) som en klumpsumma och därför inte med i den ordinarie budgeten/ekonomin. Men det är ju på samma sätt som med utdelning etc.
Har man nallat av bufferten för att klara av elräkningarna fram tills dess att stödet kommer är det väl lämpligt att återställa bufferten med dessa pengar, tänker jag. Men som ursprungsfrågan är ställd får man ju göra antagandet att frågan gäller de som inte behövt göra det - och då är det ju bara mer pengar in och bör väl fördelas på vanligt sätt
De som inte behöver elprisstöd ska inget ha. Det är trots allt skattebetalarnas pengar och ger dessutom en extra skjuts uppåt i inflationen. Betala tillbaka!
Tycker elstödet skulle vara inkomstbaserat och gått till dom som verkligen behöver hjälp i dessa tider som t.ex pensionärer som har dåliga pensioner.
Får ta ställning till vart pengarna ska gå när dom kommer.
Det är inte valfritt att få stödet och det går inte att betala frivillig skatt i Sverige.
Att skänka pengarna till välgörande ändamål är ett bra alternativ i det läget, tycker jag.
På vilket sett menar du att man ska betala tillbaka det? Ge pengarna till någon som VERKLIGEN behöver dom istället, t.ex någon pensionär som inte har det så fett.
Du kommer inte kunna betala tillbaka pengarna så gör någon glad i stället som behöver pengarna.
Lägg det i statens reserver istället för att dela ut det till människor som inte ens behöver det, det lär komma väl till pass när lågkonjunkturen slår klorna i landet.
Jag skulle tacka och ta emot och absolut inte ge tillbaka om jag fick möjligheten.
För mig så ska jag gå till tandhygienisten och om något blir över så hamnar det på buffertkontot!
Kanske blir till midsommar?!
Edit.
Bor i hyresrätt, där varmvatten och uppvärmning ingår i hyran. Så jag har ännu inte märkt någon stor skillnad i elpriset, har haft två - tre månader med ett par extra hundralappar i ökade kostnader. Men vissa månader har det varit lägre än förr om åren, då jag gjort vissa förändringar som sparar in på förbrukningen.
Men tyvärr är elpriset lite som mitten på en prisökningshamburgare, där allt annat också blivit dyrare. Så pengarna kommer behövas framöver till nödvändiga utgifter som jag skjutit på framtiden.
Vart går gränsen för att inte behöva det?
Jag kommer inte få mer än typ 3 tkr och har mat på bordet även utan dem. Men det finns alltid saker som ska betalas…så länge man har utgifter så har man väl behov av inkomster?-
Med det sagt ligger jag uppenbarligen under gränsen för att inte ha behov av stödet.
Som jag skrev i TS avser jag främst personer som har bundet och lågt elpris, och därför har samma kostnader denna vinter som innan elpriserna gick upp. Men det är klart, lever man på gränsen behövs väl pengarna oavsett.