Det är inte de människorna vi pratar om här. Inte heller dem som är mest utsatta av olika anledningar. Men att en höginkomstagare, med ett lån på mer än 10milj, ett stort hus, två teslor på leasing som har haft det bra under de senaste 10 år har inte lagt undan pengar ifall något händer i livet och inte tänkt på att saker kan skita sig så ja, vems fel är det?
Vintern kan bli jävlig, men den varar inte i 12 månader. Vi lever inte i Westeros. ![]()
Så 40 öre till 600 öre är inte detsamma som 20k till 300k på årsbasis.
Fast vi hade ju extrema priser i augusti och september trots värme, visserligen lägre förbrukning men ändå.
Stackarna i Västerås. ![]()
Ja, framförallt i augusti. Men som du säger, det var ju inte i närheten av den förbrukningen som uppvärmningen orsakar. Några hundra eller några tusen kWh är stor skillnad för alla.
Kanske läge att sälja huset och bilen. Ta in på hotell och åka taxi. Ingår ju frukostbuffé…
Var inte så säker på det. VA-näten är i bedrövligt skick och någon kommer behöva ta smällen.
Visst, inte ordagrant 150tkr men väl utrymme uppåt. Och inget som säger att det inte finns unknown unknowns som kommer med klimatförändringarna.
Vår VA-avgift här i Haninge Kommun (Sthlm) går upp 25% till årsskiftet. Det är inte en sak för sig utan att det är alla saker tillsammans samtidigt som gör riskhanteringen så svår.
Kan klassa mig som pensionär för jag jobbar inte… Tycka synd vet jag inte för vi har sen flera år sen instalera solcells paneler å de är en överproduktion så elräkningarna för i år blir intjänade pengar… Dvs. Plus på el kontot… Stort energisnålt hus…
Ditt problem är alltså att man inte kunnat förutse framtiden tillräckligt väl (vilket är enligt rikatillsammans omöjligt!).
Och inte nog med att man var tvungen att binda el och ränta, man var tvungen att tajma det rätt så att de inte löper ut just nu!
Naiviteten är slående.
Från 120k då alltså… ![]()
Men ge nu ett realistiskt räknealternativ.
10% ränta?
En medelvillafamilj får mellan 50-100000 högre kostnader per år. Ränta, exportel, mat mm…
Haha nej på året blir det 10.000:-
Från cirka 8000:-
Man kan bryta avtal för en avgift och sen signera nytt avtal…
Inget om förutsäga framtiden mer kring möjligheten att förutsäga potentiella risker, efter förra vintern så är det inte precis en hemlighet att elpriserna kan bli extrema. Inte eller en hemlighet att riksbanken planerar att höja räntan.
Sen är det upp till var och en att avgöra om man vill planera för risken eller stoppa huvudet i sanden och hoppas det löser sig.
Ja, alltså för dem som har oturen att både elavtal och bolån löper just nu så är det verkligen synd om. Däremot, är det också jävligt otur att båda löper samtidigt. Men om det är så kan man också påstå att det inte borde vara en överraskning och att datumet var känd. Vi har haft ett år med höga elrpiser och stigande räntor, så lite tid att förberedda sig, bygga en buffert, dra ner på annat, osv, har funnits.
Om man levde med små marginaler redan innan och det var omöjligt att bygga buffert och man har tagit rimliga risker med sin privatekonomi så ja, dem människor tycker vi synd om.
Jag bor i 4an och försökte binda i våras, då var det över 6kr i totalen . På eon var det iallafall de priserna . 16a säkrat hus .
Känns som vi har förstört Jans tråd med off topic 
Nu utgår jag bara från SCB elpris exklusive nätavgifter och skatt,
https://www.scb.se/contentassets/a13e2fa8f0f24a29bac05192e7e069b8/manadsvarden_2022m10_.xls