Det lät dyrt, hos Stockholm vatten kommer man 2023 undan med under 6000 kronor vid en normal förbrukning (150 m3).
Men jag antar att Haninge har en högre kostnad pga skärgården.
Problemet är väl som skrivs i annan tråd att staten stiger in hela tiden.
Just nu kan man binda tre år till 294 ink moms (SE3). Förra sommaren kanske 40 öre. Däremellan har man alltid kunnat binda till nåt pris.
Går priset upp kommer man antagligen i nån utsträckning räddas av staten.
Men det bär emot när om priset går ner sitter man bunden till högt pris. Staten har nog just aldrig räddat nån som bundit till högt pris.
Säger inte att det kommer hända. Säger att det har hänt och därför kan hända igen. Jag försöker inte förutspå framtiden utan kollar bara på historien som den faktiskt varit. Och där är inte 10% ränta helt ovanligt.
Mvh
Fredrik
Fortfarande bara 50 000 som har sökt jämkning i år…
Undra om det är för man fortfarande inte behöver månadstillskottet eller om man missar möjligheten.
Tråkig utveckling men man bör alltid ha reserver för sånt här.
Man får dra in på annat låna av släkt när marknaden sviktar.
Det kommer däremot leda till varsel vilket är ännu värre, men det kommer lösa sig på sikt.
Så håll ut!
Fullt möjligt de inte känner till möjligheten. När man lånar för en tusing i månaden per mille har man inte anledning veta sånt.
Om ett halvår kommer väl många få tillbaka ovanligt mycket på skatten och börja fundera över vad det beror på.
Är det lönt att ens ansöka om man bara ligger ± några hundralappar varje år på skatten?
Tado ser smart ut. Var installationen så enkel som på videon?
Berätta gärna mer om hur du gjorde geofencingen. Kul!
När det gäller elpriset så får man ju se till vad man har för elförbrukning och göra valet efter det.
Jag kör rörligt bor i elområde 3. Kollade i höstas på bundet men tyckte det var alldeles för högt pris så jag fortsatte med rörligt och med tanke på att jag har så låg årsförbrukning så kommer detta inte att drabba mig lika hårt. Självklart blir elräkningarna högre men inte som dom flesta kommer få som har rörligt.
Jag gjorde ett medvetet val och skyller inte på någon. Det är bara att gilla läget. 
Väldigt enkel installation, tog mindre än 10min per element.
Geofencing finns dels i Tado appen, dock är vi flera i hushållet så behövde en mer avancerad geofencing så jag integrerade Tado till Home assistant och kör en automation därigenom.
Om X är “away” och Y är “away” => stäng av alla element
Om X eller Y ändras från “away” till “home” => sätt på alla element till 21grader
SVTs, rubriksättare slår till igen.
Per-Eric Kuoljok: ”Folk är så bekväma – i Stockholm klarar de inte en vecka utan el”
Grattis SVT till en rubrik som inte har något med artikelns ämne att göra. ![]()
Jag hakade upp mig på fyrhjulingen i bakgrunden.
Borde inte häst och släde passat in bättre i sammanhanget artikelförfattaren försöker förmedla ?
Hälsningar från Stockholmare som gärna fortsätter leva med elektrisitet.
Galet pris imorgon, de förutspår högre under veckan. Snart måste staten åtminstone sänka moms och skatt på elen annars kommer vi få konkurser både privat och företag i början av nästa år. Förra årets stöd räcker inte länge tror jag. Priserna exkl avgifter är höga nog för att fälla en del företag och privatpersoner
Kommer inte att hända eftersom det skulle elda på inflationen ännu mer…
Företag betalar inte moms…
Men ja, vi kommer se en hel del energikonkurser. Privatpersoner hanterar det nog men det blir nog färre utlandsresor.
Priserna utan moms o skatter är redan på inflationshämmande nivåer
Ett relativt snabbt sätt att öka elen i landet borde vara att slänga upp en eller två lng terminaler och knyta avtal med Qatar 
Inte den part jag helst ser att vi handlar med (eller spelar fotboll i för den delen). Men det är en jäkla soppa alltihop och väldigt mycket en perfekt storm (förutom just det faktum att det inte blåser). Kan vi få lite blåst och/eller klar himmel och/eller rappa fransoser som reparerar före utsatt schema kanske?
Det finns inga snabba lösningar i nuvarande läge. Det skulle möjligen var att riva upp avtalen som reglerar hur vi importerar och exporterar el, men det lär ju hoppa upp och bita oss där bak det också.
Precis - veden värmer alltid minst två ggr. Jag tycker det är meditativt att sitta å klyva kubbarna….