Jag har hört att de är tre gånger då…
Fälla träden, kluva veden å värma i kaminen… 
Jag hävdar med en dåres envishet att det finns bättre sätt att utnyttja svensk skog än att elda upp den, det finns produkter med högre förädlingsvärde.
Skall det eldas så bör det göras med spill såsom grot eller flis.
Oavsett vad man tycker om kärnkraftens vara eller inte vara så lägger man inte ner systemkritisk infrastruktur innan det som ska ersätta finns på plats. Inte hoppas eller ha planer för att ”det borde” vara på plats, det ska konkret vara på plats och fullt fungerande.
Dock lägger jag största skulden på S som lät lusekoftorna driva igenom det här utan minsta konsekvenstänk, de som alltid ska tillsätta en utredning för minsta lilla annars. Oförlåtligt.
Ja nu börjar det snart kännas ordentligt hos ”vanligt” folk. Januari blir fattigare än vanligt efter julklappar på kredit, ordentligt höjda räntor på krediter och boende, sanslöst höga elpriser och till det lägger vi inflationen i övrigt med högre matpriser än vad man är vana vid. Vintern blir tuff för många ![]()
Jag håller med. Men det finns ju ett litet aber i historien. Besluten grundar sig i bottnen på folkomröstningen och den gjordes när vi gjorde av med mycket mindre el än vi gör idag. Samhället ser annorlunda ut och vi har haft stor nytta av elektrifiering och datorisering, men att säga att det inte går åt en jävla massa soppa i koppartrådarna är ju en underdrift.
Jag kommer ihåg när man började göra reportage om vindkraftverk och -parker och pratade om framtidens energi. Jag var liten då, men kunde ju ändå räkna ut att det inte alltid blåser och att det går åt en jäkla massa snurror för att få ihop den matematiken. Jag förstod aldrig varför det inte höjdes fler kritiska röster om det i TV.
Men helt klart är det helt sjukt att stänga ett kärnkraftverk innan det gjort sitt och man dessutom ersatt minst den förlorade effekten på annat håll.
Köper man Julklappar på kredit så bäddar man själv för en dålig ekonomi.
Det man inte har pengar till har man inte råd till. Att köpa på kredit löser inte problemet. Man hamnar ännu längre ner i det mörka hålet, tyvärr.
Absolut är det så, men likaväl rätt vanligt förekommande. Och ja man har alltid ansvar för sitt egna handlande. Går inte skylla på andra utan man får bita i det sura äpplet.
Därmed sagt att många kommer få en fattig vinter. 
Osäker om jag skulle kalla det vanligt förekommande,
Mätningen består av 1 013 personer i åldrarna 18–79 år. Av dem är 13 procent av de tillfrågade ”mer positiva” till att handla julklappar på någon form av kredit. Sju procent uppger att de troligtvis kommer att köpa presenterna på kredit.
Sen är detta markant bättre än 2018,
Undersökningen visar också att hälften av alla svenskar väljer att köpa julklappar på kredit.
Ja tyvärr så är det den bistra sanningen och precis som du säger så kommer detta bli en svår vinter för många, tyvärr.
Du får fritt kalla det vad du vill, ändrar dock inte meningen med mitt inlägg. Dock 13% är många
Fast det alternativ som vann sa ju ”Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd” samt att samhället skulle forcera fram förnybara energikällor. Vi skulle alltså inte ha lagt ner en enda reaktor hittills egentligen. Ingen röstade för att sänka vår levnadsstandard, tvärtom.
Det ska inte ens kunna komma på tal innan effekten är ersatt. Att det inte diskuterades med kring problemen med överföringskapacitet och liknande innan nedstängningarna ligger även på media.
Varje gång jag ser en artikel om glesbygdsbor som klagar på Stockholmare/storstadsbor så påminner jag mig själv om obalansen i uppmärksamhet och fokus mellan stad och landsbyggd. Det är nog sällan en Stockholmare ägnar en tanke åt de som bor uppe i Kiruna, men däremot är det mycket energi och fokus som läggs åt motsatt håll…
Jag trodde COP15 var nån slags klimatkonferens som hölls redan 2009 i Köpenhamn. Där de antagligen kom överens om att någon någonstans någon gång borde producera lite mindre CO2, på sikt.
Blir väl så när det finns en stad som bestämmer över alla andra 
Vi med fast pris driver inflationen på popcorn.
Om jag förstått rätt röstade 2/5 då för villkorslös nedläggning då, helt utan ersättning på plats eller att befintliga (många reaktorer var under uppbyggnad) skulle tjäna ut/avskrivas.
Undra hur stor procent av de som röstade 1980 som trodde att 2022 skulle reaktorerna i Forsmark ff vara state of the art och nåt som skulle börja byggas planerat klart 2035 ![]()
Det finns ju former av kredit som inte är lika förkastliga. Som de som är nån slags likviditetshantering/bonusfiskande och löses innan de orsakat ränta.
Räknas kreditkort som “någon form av kredit”?
Jag använder kreditkort för i stort sett all min konsumtion (för återbäringen och konsumentskyddets skull), och ändå anser jag mig ha en sund ekonomi. Men jag amorterar alltid i mycket god tid innan det kostar ränta.
Undra om jag är en av dem som Oscar Hagman anser att kreditbolagen borde ta mer ansvar för.
Med en befolkning som inte ens förstår skillnaden mellan kontant och kontanter finns det nog en hel del fel inbakade i undersökningarna.
Enkätundersökningar är just alltid skräp.
Undrade precis samma sak, isåfall så handlar vi alltid julklapparna (precis som det mesta andra) på kredit.