En reflektion på en känsla jag har nu i forumet och i allmänhet är det känns som att alla som postar har typ:
amorterat ner hela lånet
har vedpanna eller fjärrvärme
har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre
har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma
naturligtvis satte uppe solpaneler
har buffert på tiotusentals kronor
naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan
Lätt att känna sig som världens idiot. Eller i alla fall kan jag från tid till annan känna mig som det när jag läser vissa trådar.
Jag hoppas att det är som vanligt en påverkan av survivorship bias där man skriver lite stolt när man gjort något bra, medan vi andra som är idioterna i rummet håller tyst.
Tror det kan vara viktigt att komma ihåg, för jag upplever ändå att jag är kring mig och om mig och jag har inte gjort många av sakerna som man så här i efterhand borde ha gjort.
Men precis som vanligt så kan man och bör inte utvärdera ett beslut på utfall utan snarare på sin beslutsprocess. För min tro (rationalisering/cope-mekanism?) är att även denna gång så var det många som bara hade flyt.
Nejdå, här har du en med rörlig bolåneränta, fritt svävande rörligt elavtal. Däremot vedpanna som kommer eldas från och med att det finns ett värmebehov I huset och backup från elverk vid strömlöst.
Ja, det är en del som gjort någon av dessa. Extremt tveksamt om någon gjort alla grejerna. Men det är kanske det du tror dig se? Att det känns som alla gjort allt?
Sen är det ju så att om man band elen vid fel tillfälle för 8 år sedan så pratar man inte om förlusterna
Jag är först ut att tvätta byken
amorterat ner hela lånet - Japp, pga tidigare katastrofer i unga år tillåter jag mig inte att ha lån. Bra nu men inte varit bra under så många år va?
har vedpanna eller fjärrvärme - BRF, irrelevant
har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre - Nope, rörligt via gemensamt avtal i BRF men elkostnaden håller mig inte uppe om natten. Max 200 kr/mån eftersom värmen är fjärrvärme
har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma .- Inget lån av hävd
naturligtvis satte uppe solpaneler - Nope, det har inte BRFen
har buffert på tiotusentals kronor - Jajemen!
naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan - Mmmm, jag såg väl börsrisken, inte för flera år sedan men väl i slutet av förra året och drog ner risken från typ december till mars
I det du räknade upp så är det bara bufferten som stämmer in på mig.
Men känner mig inte särskilt nedslagen för det.
Är rätt säker på att de flesta i detta forum har det betydligt bättre förspänt än de flesta(om det nu skulle vara en tröst när det känns jobbigt)
Tycker du målar med för bred pensel, bättre att spalta upp det och ta det fråga för fråga.
Fortfarande totalt vanvett. Räntorna är fortfarande rekordlåga, för lite perspektiv sprudlade folk av glädje och tog 30-åriga istället för 15-åriga lån i USA för att kunna investera mellanskillnaden istället när de fick 4% ränta. Och då har vi dessutom ränteavdrag.
Så här är det bara att köra på som vanligt.
Har man andra alternativ tillgängliga tycker jag absolut man bör ha sett över detta redan inför förra vintern. Tvingade min bror som har både värmepump och kamin att ordna med dubbelt så många kubik ved som han tänkt sig redan inför vintern 2021-22.
Här får du ett halvt rätt eftersom du ser över ditt hus inför vintern iaf.
Här tycker jag ändå att man kunde frågat sig om det kunde gå mycket lägre, och väga uppsida mot nedsida. Men elen beror ju även på om man har alternativ uppvärmning eller inte.
Är väl fortfarande dålig ROI på det? Och massa bök.
Fortfarande dålig idé. Bättre att låna mot portföljen.
Så jag tycker inte du har så mycket att hänga läpp över
Band elen för två år sedan, 3 år 44 öre. Inget att vara stolt över, ren tur.
Band bolånen ungefär samtidigt till 1%, går ut om ett år. Ren tur där med, önskar nu såklart att jag bundit mycket längre.
Solceller sneglade jag på men tyckte att det var för dyrt och länge att få tillbaka investeringen …
Kamin, tog in offert. Funderar nu men känns inte akut i och med elavtalet.
Börsen … för fan … det har sjunkit så mycket att jag blir deppig men sitter i båten.
Men kan det inte vara ett alternativ för dig Jan, att sätta in en vedpanna? Finns en del vettigt på blocket emellanåt och installation behöver inte bli superdyrt.
Just nu kanske begagnatutbudet är aningen begränsat förresten.
Bodde i hus förut, köpte nytt. Isoleringen var nog det viktigaste… <70% bolån… hälften bundit till 2026, typ 3 år (ändrade mig för något halvår sen samt band om ett bundet med lägre ränta). Andra hälften bundet till slutet av 2023 med låg ränta. Elavtal rörligt med bundet tillval för tex vintern som man kan välja (premien kommer säkert suga). Förbrukar väl 13-14 Mwh per år. Beställde senaste LLVP 5+ SCOP för övervåningen, annars FLVP… dragit ner tempen som fan, bunkrat med ved, pratat med familjen, troligtvis sova i samma rum, duscha på jobbet osv… sålde en bil, försöker alltid cykla, handla på Willys, har buffert men det var nog inte tänkt för det här… planerar installera solpaneler men alla sånna lösningar hjälper inte till vintern… suck vad ska man göra, be för mild regnig vinter och massa sossebidrag
amorterat ner hela lånet - Nej, Huslån med belåningsgrad <50%, Skulle kunna betala imorgon.
har vedpanna eller fjärrvärme - Ja, Fjärrvärme, som funnits i huset innan jag flyttade dit, har aldrig övervägt utbyte till annat, har jobbat med kylmaskiner och VP i mer än 30 år… Fjärrvärme är bekymmerslöst, ungefär som en 60/40 portfölj…
har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre - Nej, Rörligt elpris, timspot, men låg förbrukning ca 5000 kWh/år. Trots att jag jobbar med dessa frågor så var jag inte aktiv tillräckligt aktiv privat,
har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma . Nej, rörlig ränta med bra rabatt
naturligtvis satte uppe solpaneler - Nej, Gillar inte solceller då de inte passar in i Sveriges energisystem.
har buffert på tiotusentals kronor - Ja och mer därtill
naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan - Ja, i alla fall frågan om energisituationen, även om Putin gjorde att problemen kom några år tidigare än jag trott. När det gäller börsen blev det en mindre sänkning av risken förra hösten
Fast är det verkligen bara ren tur? Hur mycket lägre ska man egentligen realistiskt komma innan man kan tänka ”det här är ändå en riktigt låg kostnad för mitt behov värme/el”?
Ungefär som förra sommaren när aktieportföljen gått upp över 50% på några månader och jag tänkte ”hur mycket större uppgång är egentligen rimligt på den här korta tiden? Även om det fortsätter upp så är jag jävligt nöjd med detta” och sålde av en del av portföljen för att fylla på extra med fysiskt guld. Ibland får man frångå alla fina teorier om effektiva marknader och nöja sig.
De som amorterade hårt och satte upp solpaneler 2019 och kände sig nog lika mycket som idioter 2020 när elpriserna gick mot 0 räntan var noll och pengarna skulle arbeta på börsen. Det jämnar ut sig så länge man diversifierar rakt över allt i livet. Vi tog ju bundet 1 år sommaren 2021 för naturligtvis skulle priset droppa till 2022 så vi kunde binda längre om vi kände för det. Rörligt nu men jag slår varken näven i väggen eller gråter mig till sömns för det hjälper föga
Amorterat ner hela lånet:
Nope, 50% och slutat amortera. har vedpanna eller fjärrvärme:
Nope BRF har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre:
Nope, SE3 och betalar höga priser i timpris. Det kommer ju vara långt från dina nivåer men för att vara brf singelhushåll jag har ganska hög elkonsumtion, och tror det är lite pga 2 datorer som står på väldigt mycket samt en luftrenare som står på 24/7 och sedan golvvärme i badrummet på vintern har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma:
Nope, rörlig som precis hoppat från 1,14% till 2,38%. Mina ränteinbetalningar har gått från 2400 till 5000 per mån. Naturligtvis satte uppe solpaneler:
Nope, BRF har buffert på tiotusentals kronor:
Nope, hade 20k men ska nog öka till 50k närmsta månaderna naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan:
Nope, Hade ingen susning.