Snedvridning i forumet även denna gång? | Alla har bundit elen, räntan, har solpaneler, fjärrvärme eller vedpanna utom en själv…

Då ska vi se här.

• amorterat ner hela lånet
    Nej, det är maxat samt grönt energilån ovanpå.
  • har vedpanna eller fjärrvärme
    Nej, har bergvärme.
  • har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre
    Nej har rörligt. Bor dock i SE1.
  • har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma
    Nej har rörligt, och såg inte det komma.
  • naturligtvis satte uppe solpaneler
    Detta gjorde vi faktiskt i år. Överpresterar börsen? Kanske inte, men sover bättre på natten och ser det som en bra diversifiering från börsen och hedge på framtida elpriser.
  • har buffert på tiotusentals kronor
    Det stämmer.
  • naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan
    Verkligen inte.

Nej men mer än halva, av försiktighetsskäl och för att jag anser att man ska betala sina lån.

Fjärrvärme

Nej har rörligt, men fjärrvärme

Nej, men har ändå garderat mig via amorteringen.

Nej, inte än men möjligen i framtiden.

Nej, det ligger i miljonklassen då jag räknar in allt på börsen som buffert.

Nej men det mesta som har hänt har jag ändå räknat med kan hända även om det är svårt att säga när. Jag har inte säkrat upp mig överdrivet mycket men lite lagom.

1 gillning
    Nae, ligger strax under 70%
    Frånluftvärmepump + luft/luft i reserv
    Band innan semestern på 126 öre 3 år
    Band i höstas 3år på 1,06%
    Nope
    Ligger på ca 1 års utgifter
    Nae, har gått lite på magkänsla. Egentligen matematiskt dumt att binda priser, men har hittills varit lyckosamt.

Det mesta stämmer.

Bor i nollenergihus (brf).

Bunden ränta sedan ca 1.5 år då jag trodde på inflation.

Gick över till månadssparande i kontanter ungefär då, eftersom jag ansåg börsen skulle krascha pga kraftig övervärdering.

Sålde av aktiefonderna och räntefonderna i januari i år men behöll guld, då det var många signaler på att det inte höll längre pga inflationen och övervärderingen.

Något som inte stämmer är att jag var belånad till ca 82% på bostaden som nu efter bostadskraschen antagligen är mycket högre.

Pga belåningen så tar jag lägre risk och troligtvis mer skeptiskt till rosa moln.

Har mina beslut byggt på slump?
Bostadsval, absolut.
Inflationsbeslut, delvis då det är omöjligt att veta.
Bedömning att börsen var kraftigt övervärderad, nja, det var mycket mätvärden som pekade på det, men man vet ju aldrig.

Haft rörligt elpris, bytt från idag till timpris.

Har fjärrvärme sen 13 år och har ibland känt att det kanske kostat mer än vad elen hade kostat.

30% belåningsgrad, rörlig ränta

Inga solpaneler

Ingen kamin

Enorm buffert

Såg inte nuvarande elpris komma och blundade för räntehöjningar

1 gillning

Köpt hus i måndags för 100K över utgångspris efter privatvisning. (5,6M)

85% belåning

Precis råd med huset. Inflytt i november så inget lån ännu. Får se om det blir fast eller bunden ränta. Samma med elen.
Vattenburen värme med luftpump.

Bara att hålla i sig. :partying_face: det är ändå drömhuset.

11 gillningar

Du är långt ifrån ensan Jan, men som du säger så håller man oftast tyst om man inte har något att “skryta med”.

Nej inte amorterat en enda krona men med värdeökning så är belåningsgraden mindre än 50%

Nej bor i BRF

Nope, vi har elen via BRF så det är de som ev binder elpriset. Vet inte hur det ligger till nu.

Tyvärr inte. Jag har dock gjort allt fel vad gäller räntorna för att jag vill ha trygghet. Har alltid haft bundna räntor (uppdelat på 3 lån) så när räntorna var pissbilliga betalade jag runt 2,50% och för att göra saken värre så löper de ut nu i dec och april. Snacka om att inte ha timing :frowning:

Nja får jag svara här. BRF:en har satt upp solpaneler på taket så vi har billigare el på sommaren när solen skiner och betalar mer på höst/vinter när vi köper in el. Förra vintern låg elräkningen på 1000kr/mån när det var som värst (har en 2:a).

Ja det har jag! För 6 mån sedan kände man sig dock som en looser för att ha en större buffert på bankkonto…det vänder fort.

Absolut inte

1 gillning

Jag har bundit mitt eget lån i 3 år till.
Brf:ens lån i 3 år till.
Elpriset i 3 år till.
Jag har även fjärrvärne.

Känner mig fortfarande som en idiot, för det finns alltid någon på forumet som har bundit en grej till eller får gratis utlandsresor genom jobber eller köpte x precis innan den “uppenbara” boomen.

Tror detta forumet är ett av dom sämsta ställena om man är ute efter att briljera med sin privatekonomiska strategi.

7 gillningar

Det är ändå många som har fjärrvärme,

Fjärrvärmens marknadsandel i bostäder och lokaler är över 50 procent.

Men det är bara runt 13% av alla hus som har fjärrvärme, tar man med biobränslen blir det runt 20% till.

1 gillning

Amorterat ner hela lånet:
Inte på långa vägar, köpte nuvarande BRF 2019 :open_mouth: . Däremot amorterar vi lite över 3% varje månad på bundna lån. Vill inte ha stort lån om räntorna närmar sig 10% igen, som de gjorde i början av min bostadskarriär…

har vedpanna eller fjärrvärme:
BRF, helt utanför vår kontroll.

har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre:
BRF, helt utanför vår kontroll. Dock har vi fast pris på el om 2 kr/kWh inklusive alla avgifter. Vilket tyder på att föreningen bundit priset.

har bundit räntan på 1% för att alla såg det här komma:
Ja med modifikation. När vi köpte var räntorna låga med litet utrymme att minska ytterligare, men mycket stort utrymme att stiga kraftigt. Därför delade vi upp lånet på 5 olika lån (mot alla förståsigpåares råd) och band de på 2 till 5 år. Nu grämer jag mig att vi inte tog 10-års räntan på 2,5% på rubbet. När lånen löpt ut har vi förlängt med bunden ränta. Nästa år löper det största lånet ut och det ser jag inte fram emot. Vilket betyder att vi nu har en ränta på 1,5% i snitt på våra lån vilket är acceptabelt. Riskaversion gjorde att vi band. Kan rekommendera det nästa gång räntorna är så låga :+1: .

Naturligtvis satte uppe solpaneler:
Ja, vår BRF har solpaneler på taket som genererar el till oss alternativt säljs till närområdet.

har buffert på tiotusentals kronor:
Ja, upplevde 90-talskrisen och vill inte återvända dit. Har buffert enligt hink-principen med lite extra kontanter på bankkontot.

naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan:
Självklart! :rofl:

Hade vi haft hus hade vi gjort allt i vår makt för att begränsa dåliga tider, mot att betala lite mer än “rörligt” eller motsvarande under längre tidsperioder. Solpaneler hade vi monterat så snart kalkylen hade burit sig. Ränta som låg på nedre ändan av historiska räntor hade vi bundit. Samma sak med elpriser. Stabilitet och kunskap om vad vi kommer betala framöver är viktigt.

2 gillningar

Jag tror att många som agerat “fel” enligt vad som generellt förespråkas är så glada över att deras val just nu råkar ge bra resultat att de inte kan hålla sig från att berätta om deras förträffliga agerande.

T.ex. Är det generellt bättre att ha rörligt. Men de som binder 1-3år i stöten är ju överlyckliga just nu, men de har varit väldigt tysta hela tiden när de förlorat pengar på att vara bundna.

Att tajma marknaden “ska” man ju undvika, men har man ändå det som strategi så är man nog tyst om resultatet alla perioder det går dåligt och man ligger efter men om man nu råkat pricka rätt så vill man såklart dela med sig av sin framgångshistoria

Jag har inte alls gjort alla rätt:

• amorterat ner hela lånet - nope, inga planer på att någonsin vara på 0% belåning om räntan är relativt låg.
  • har vedpanna eller fjärrvärme. Nope, köpte hus med bergvärme, valet av värmesystem var inte mitt.
  • har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre. Nej, när elen blev dyrare bytte jag till tibber för stt försöka hålla nere kostnaden, tanken slog mig aldrig att jag kunde binda för att komma billigare undan. Har aldrig bundit elen.
  • har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma. Band skogslånet på 8 år för att jag verkligen inte vågade ta så stor ekonomisk risk utan den försäkringen. Huset band jag på 1, 3 och 5 år. Det brukar ju ses ner på, men nu är jag glad att ha det mesta bundet ett tag till. Knappast skicklighet, ville bara diversifiera risken trots kostnaden.
  • naturligtvis satte uppe solpaneler. Beställda i somras när elpriset rusade. Kan dröja hur länge som helst innan jag får dem. För sent på bollen.
  • har buffert på tiotusentals kronor. Ja
  • naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan. Jag har tilltalas av konträra personers predikningar om sämre tider och velat vara en av dem som “såg det komma”. Men litar inte på min förmåga att förutspå framtiden så mycket att jag faktiskt agerar på det. Ofta gissar jag på scenarion och låter smart, typ: eftersom att företag förlorar så mycket pengar på att leveranser uteblir globalt kommer trenden gå till större lagerhållning och hemflytt av produktion, det kommer gynna aktörer som x och y. Men inte fan vågar jag invertera på det, nästa alla mina gissningar låter bra men utfallen påverkas alltid av något annat jag inte förutsåg. Köp index och var nöjd. Kör rörligt elpris. Bind räntan om man känner behov av försäkringen.

Försök inte outsmarta systemet - för nästan ingen som lever så vinner på det, och det kostar en jävla massa energi.

8 gillningar

amorterat ner hela lånet - nej, vi ökade våra lån rejält pga köpte hus i april, 80% belåningsgrad. Vi valde att behåll en del av vinsten samt att vi inte ville ta något av våra sparade pengar. Kanske amorterar vi av lite för räntan längre fram.

har vedpanna eller fjärrvärme - nej på den med, va sjutton liksom, men förstår att jag nog ska vara nöjd med bergvärmen. Ska köpa hutlös dyr ved med och elda i kaminen.

har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre - nej, pga bodde i brf innan. Kör rörligt

har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma - nejen tar ju aldrig slut… men pga nya lån i våras var ju räntan redan på väg upp.

naturligtvis satte uppe solpaneler - it’s a nej, igen

har buffert på tiotusentals kronor - känns bra att få säga ja faktiskt, samt att vi räknat från början på relativt höga el och räntekostnader och lägger undan till en riktad buffert varje månad

naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan - är ju ingen Saida, så nej igen då

1 gillning

Japp, 100 % flyt i mitt fall, jag kan inte ta kredd för någon slags insikt ingen annan hade - det har bara råkat bli bra. Jag misstänker att det inte framgår i alla mina inlägg i forumet, det tänker man ju inte alltid på att förmedla.

Håller med helt, det är inte självklart bättre att vara obelånad (nu heller).

2 gillningar

Som nybliven husägare i augusti så känner man sig rätt körd för tillfället.
Bostadsmarknanden kraschar så tvingas vi sälja nu så blir vi nog skuldsatta för livet.
Precis fått barn så jag får hoppa pappaledighet helt. Dessutom har ju våra kostnader ökat.
2.89% rörlig ränta på 3.7 miljoner. (85% belåning)
Rörligt elpris eftersom jag omöjligt kunnat teckna innan.
Uppvärmningen är en 20 år gammal flvp och det finns inga nya pumpar att få på 6-8 månader.
Första leasingavtalet tog vi förra året och givetvis timear vi detta med stigande ränta. Dessutom kör vi knappt nu när sambon inte jobbar så den står bara och kostar pengar.
Givetvis skulle man köpt ved i våras men knepigt när man inte flyttat in…

Ljusglimten är att vi har ganska stor buffert och att jag lyckats få tag på halvtorr ved. Så vi överlever nog ett tag även om jag skulle bli av med jobbet. (vilket är ganska osannolikt)

18 gillningar

Jag har valt att inte titta i trådarna då jag tycker det är jobbigt. Vårt bolån ska omförhandlas nu i september och vårt elavtal som varit bundet på 50 öre går ut i november… Kan inte ens binda om man inte går med på 350 - 400 öre… Blir att ha rörligt för att förhoppningsvis binda framöver.

Jag vet ju dock med mig att när vi väl får problem ekonomiskt så har resterande hushållen gått bankrupt så jag tror politiker och staten behöver lösa detta långt innan vår familj får stora problem.

3 gillningar

Jag känner mig inte särskilt trygg elkaoshösten 2022 som ensam med räkningarna i äldre och hyfsat stor villa. Men ja, det har fått mig att lösa lånen och delvis bidragit till solcellsinvesteringen. Buffert finns, men som nån skrev: Den var inte tänkt till elpriser. I e - hoppas bilen håller. Timpriset snurrar på och det blir definitivt elsvångrem i vinter då jag inte såg gaskrisen komma marscherande med stålskodda armékängor. :cold_face:

5 gillningar

Är det så lång tid på värmepumpar också? Alltså såna luftboxar mer eller mindre, omvänd AC så att säga.

Bot i hyresrätt som har låg hyra i centrum, fjärrvärme och vatten ingår. Tvättstugan är separat så just nu känner man sig för en gångs skull som en vinnare.

1 gillning

Dystert att läsa inläggen här men jag brukar tänka att allt ordnar sig och än så länge har det alltid gjort det, så jag är övertygad att det gör det nu med. Man får kämpa på. Pannben som gäller när det går emot.
Tanke bara. Hur ser ert månadssparande ut? Har ni dragit ner på det redan? Är det oförändrat?
Där finns isf en buffert om det blir riktigt illa :facepunch:t2::boom:

1 gillning
    Ja i den vi bor i, lägenhet nr 2; uthyrningslägenheten ligger strax under 75%

Bor i bostadsrätt

Band i höstas 2 år på 1,09%

Ligger på ca 65,000kr

Näääää chansning

Stor buffert nytt gött hus och familjen har blivit 3 istället för två.
Det är f*n inga dåliga grejer.
Njut av det och bara kämpa på, detta med räntor elpriser inflation är övergående sen är du på banan igen. :facepunch:t2::boom:

6 gillningar