Vad borde du ha gjort och varför? Jag antar du har följt och följer din strategi?
Jag har varken bundit el eller ränta, och tänker inte binda heller, och har fortfarande relativt hög belåningsgrad.
Men jag bryr mig inte, har gott om marginaler och världen kommer sannolikt att existera efter denna kris och lågkonjunktur också.
**Amorterat ner hela lånet.
Inga lån senaste 9 åren förutom ett övergångs lån på en månad för 5 år sen när de va byte av bostad…
**Har vedpanna eller fjärrvärme…
Vedpanna på 36 kw med ackomulator tank på 2000 l å braskamin.
**Har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre…
Nej, kör på rörligt… Fördel då vi har solcells paneler med överproduktion… Ju högre pris, ju mer betalt…
**Har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma…
Har inga lån alls å såg inte den här kraftiga å plötsliga uppgången då…
**Natuligtvis satte uppe solpaneler…
Ja…
**Har buffert på tiotusentals kronor…
Ja…
**Naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan…
Nej, men efter en högkonjuktur kommer en nedgång… Skulle kommit för flera år sen, men de vart nu istället…
Jag tror att många som hänger här, som skaffar trygga indexfonder istället för att gå all in i en enskild aktie som någon rekommenderar på finanstwitter, som intresserar sig vilket tvättprogram som kostar minst, som gör kalkyler på vilken finansieringsform av bil som är mest lönsam, har helt enkelt gjort olika saker för att riskminimera för olika scenarion som kan uppstå genom livet.
De har kanske skaffat en bufferthink som du rekommenderat i åratal. De har kanske bundit räntan då de varit historiskt låga och ett tag fått lägre ränta som bundet jämfört med obundet.
Etc etc.
Jag tror många på forumet är här för att trygga sin ekonomi på ett eller annat sätt, och därför inte riktigt representerar genomsnittet i Sverige då det inte lockar alla.
Amorterat ner hela lånet:
80+% lån och ammorterar 2%
har vedpanna eller fjärrvärme:
nej, frånlufts dock
har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre:
timpris, och blivit hobby att följa hur det går över dagen
har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma:
bundit lågt, 1,25% men går ut i Januari…
Naturligtvis satte uppe solpaneler:
yes, blev det i våras pga miljö
har buffert på tiotusentals kronor:
ja
naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan:
köpte hus förra året och det är en tuff första år att vara nya husägare i…
-
amorterat ner hela lånet
Nope Håller på att genomföra köp snart 70%belåning. På 2,225 milj (ensamstående) -
har vedpanna eller fjärrvärme
Nope Huset har vedpanna men efter att redan bott i huset så åker detta helvetesmonster ut. Min mentala hälsa går före här.
Har beställt luft/vattenpump, har en kamin behöver nog köpa mer ved. -
har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre
Nope har nu timdebitering -
har bundit räntan på 1 % för att alla såg det
här komma
Nope får vackert ta det som erbjudes men fick 1,0 ränterabatt kommer hamna på ca 2,5-3% -
naturligtvis satte uppe solpaneler
Nope vill gärna med rädds pga min otekniska läggning. -
har buffert på tiotusentals kronor
Ja i och för sig en rejäl tilltagen buffert men mycket av det skulle behöva gå till en del förbättringar av huset. Nu får allt vänta! -
naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan
Nope vem hade i sin vildaste fantasi trott att allt detta skulle hända
Vad jag kommer att göra dock
Slänga upp mer isolering på vind.
Lägga mattor på gamla trägolv.
Hänga för fodrade draperier på gamla dörrar (som måste hållas stängda ) till glasveranda
Sänka inomhus värme till minimum och starta den så sent som möjligt.
Hålla efter tonårsbarnen duschade och elkonsumtionen överlag
Se till att alla har underställ, raggsockor, inomhusskor.
Har mkt bråte i lador så korvgrillning kommer vara återkommande på menyn som i övrigt kommer bestå i fler kalla rätter.
Så är du ensam NEJ vi får peppa varandra
Amorterat ner hela lånet
Nej, köpte med 75% belåning vilket för mig både kändes som en lagom risknivå samt gav helt okej ränterabatt jämfört med 85%. Därefter amorterat så lite som möjligt. Tycker fortfarande räntan är för låg (i kombination med fallande börs) för att amortera mer än nödvändigt.
Har vedpanna eller fjärrvärme
BRF, med fjärrvärme. Värmesystemet för brf inget jag tänkte på vid köpet.
Har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre
Nej, vatten och värme ingår i brf-avgiften så min elräkning är för liten för att utgöra en betydande kostnad även vid dagens priser. Ser därför ingen poäng med att betala en premie för att binda.
Har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma
Nja. Varit skeptisk till påståendet att det “alltid är billigare med rörligt” eftersom de som säger så endast upplevt fallande ränta. Band halva lånet på låga nivåer när de bundna räntorna var längre än de rörliga varför uppsidan med rörligt ränta var liten då den hade behövt falla ganska mycket från redan låga nivåer för att vara värt. Andra halvan hann tyvärr gå ut precis efter räntorna börjat stiga igen, annars hade jag bundit om den (SBAB så påverkar inte förhandlingsläget). Andra halvan därför rörlig tills vidare. Min utgångspunkt är att välja den siffra som är lägst eftersom jag litar på att prognosmakarna är lika dåliga på att förutse räntan som på att förutse börsen.
Naturligtvis satte uppe solpaneler
Nej, min brf har inga solceller.
Har buffert på tiotusentals kronor
Ja, men < 50k på bankkonto.
Naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan
Nej, men medvetet sett till att ha marginaler i ekonomin för att ha höjd för sämre tider inkl stora räntehöjningar. Dvs så som att inte ha köpt den dyraste bostaden jag kunnat utan en som var lagom.
Denna gången har jag gjort det mesta rätt men inte för att jag är smart utan för att jag är gammal med många kriser och börsfall i bagaget. Ligger till och med kvar i dollar cash.
För en tid sedan frågade jag en ung man om han tyckte att en miljon var mycket pengar och svaret jag fick förvånade mig inte ett j-a dugg. “Nää, det kan man ju låna när som helst”. “Försök spara ihop det istället”, tänkte jag men sa ingenting utan lät honom leva kvar i sin illusion.
Så intressant att se dig skriva det här Jan. För min upplevelse är att vi som har gjort allt/delar av detta är i minoritet på forumet. Jag tror att forumet är överrepresenterat av människor som har elbil och förmodligen även solpaneler. Cornu har skrivit att det finns en klar bias på hans läsare bland de som har elbil, solceller och är intresserad av hemautomatisering (det här var före invasionen av Ukraina).
På min arbetsplats i Stockholm har nästan alla minst en master-examen, många bor i hus och det har så här långt varit ganska exakt noll diskussioner om elpris, matpris, räntor. Har kollegor som har köpt hus för mellan åtta och fjorton miljoner.
Där jag bor i ett litet samhälle i skogarna i Bergslagen så dominerar diskussionen kring sport, matpriser och elpriserna. Folk är oroliga på riktigt.
Där jag bor har de allra flesta minst två värmekällor, även om man har slängt ut olje eller vedpannan så har många någon form av eldstad. Det blir kallt här, rejält kallt. Elbilar har varit väldigt ovanliga och det har varit ovanligt med solceller. Det var en stor snackis för några år sedan när den första skaffade en Tesla, nu finns det nog 5-10. Jag har nog sett solceller monteras upp på ett antal hus senaste året.
Vi är väl i ett nördforum där folk överlag har intresse för att optimera ekonomin och då är det väl inte så konstigt att de som gjort “bra saker” lyftar fram dom. Bra inspo till oss andra tycker jag!
Mitt bidrag:
- Amorterat ner hela lånet: Nej, maxat
- Fjärrvärme: Ja, via BRF
- Bundet lågt elpris: El via BRF, billigt
- Bundit räntan på 1 %: Japp
- Solpaneler: Ja, i BRF
Definitionen av en kris är att ingen såg den komma eller åtminstone lyckades man inte övertyga resten av världen om ens profetior. Det vi lyckas förutse blir aldrig en kris.
En kris är som en jagande lejonflock på savannen. Lejonen kommer närmare och närmare sitt byte utan att någon förstår vad som är på väg att ske, till slut är de så nära att det är försent att försöka fly och x antiloper tvingas sätta livet till.
Finns alltid några som har tur, som kanske har bättre förutsättningar eller som faktiskt förutsåg vart vi var på väg men den breda majoriteten är definitivt som de stackars antiloperna.
Kris är världens sätt att städa och öppna upp ögonen på folk. De som inte klarar sig är de svagaste i systemet och de rensas bort av krisen. Brutalt men helt naturligt. Så har det alltid varit och kommer nog alltid vara. Se på Lehman Brothers, puts veck. Se på människor som lever över sina tillgångar, till slut kommer verkligheten ikapp och många gånger åker de på en brutal omstart som de kanske aldrig återhämtar sig ifrån.
Det suger för mig och dig när krisen pågår och vi påverkas men det är en extremt nyttig existentiell funktion. Desto tidigare den upptäcks desto fler antiloper lyckas överleva.
Jag hade inte bäst timing då jag och min fru köpte hus i somras. Så vi har rörligt på både el och ränta då det kändes som försent att binda nu. (Det kanske man ångrar i vinter…) vi har inte heller hunnit fixa något vettigt för att hålla nere elkostnaderna, så det blir nog nästa års semester som går åt till elräkningen.
Ska man gissa att det blir knapert för resebranschen nästa år? Om nu inte staten går in och räddar oss… Eller kanske EU, läste att EU funderar på att göra om elmarknaden.
Jag känner också att det mest är de som gjorde rätt som gillar att prata om hur de såg det komma… Och ibland får man ge det till dom, denna gången hade de rätt 
Nej självklart kan ingen göra “allt rätt” genom livet eller med ekonomin. Däremot säger jag som Jerry ovan - jag är gammal nog att ha gjort misstag och justerat mitt beteende efter det
.
Så mycket lite lån - ca 20% - pga utbyggnad av huset för att få eget rum till dottern i våras- hon är nu 7 år gammal. Innan dess inga lån. Rörlig ränta eftersom min sambo var mellan jobb och vi valde att inte binda ifall allt skulle krascha och vi behövde sälja. Men vi har inkomstförsäkring, a-kassa och buffert så vi klarar oss något år utan jobb. Sen fick han nytt jobb men då var det för sent att binda på vettig nivå.
Däremot fick vi lätt panik i vintras över elen och tecknade Boo-portföljen av Boo Energi på ca 85 öre som är en kombination av bundet och rörligt som de handlar upp för 1000-tals kunder. Kan rekommendera att utvärdera den nu när det inte går att teckna fasta avtal på rimlig nivå. Tecknade fast avtal för fritidshuset i Skåne med dem också på samma nivå i 3 år.
Ingen fjärrvärme, solceller eller vedpannor utan 2 vanliga elpannor som får gå tills de riskerar att paja.
Har vi gjort något annat? Ja dragit ner inomhustemperaturen något - får se vad det ger för effekt.
Och självklart kommer vi båda rösta för att byta ut den regering som så totalt misskött energipolitiken och orsakat detta haveri!
Så har vi gjort alla rätt? Säkert inte. Har vi lärt av tidigare misstag och undvikt hög belåning/hög risk för att tex kunna säga upp sig när jobbet inte funkar - ja faktiskt.
Så vi har gjort så gott vi kan utifrån våra förutsättningar och mer än så kan faktiskt ingen göra. 
Hej
Första inlägg och tillhör således inte forumet på det viset. Dessutom är jag dubbelt så gammal som alla här, och har ett intresse(eller kallas det hink, ja vet inte) som jag slösar mycket pengar på.
Jag läser mest här för att följa människorna, som en liten sekt av hårt sparande människor som alla ska gå i pension vid 42 års ålder. 
Inte ända forumet jag följer, men kanske det snällaste och mest ryggdunkande forumet. Elbil kontra fossilbil är typ det ända ämne som tydligen upprör, precis som i alla andra forum
. Nåja tillbaka till ämnet:
Ensamstående 2 barn utan backup med ganska bra lön, tror jag.
- amorterat ner hela lånet
Nej
- har vedpanna eller fjärrvärme
Fjärrvärme brf
- har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre
Brf
- har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma
Är en idiot, har bundet men det löper ut i april nästa år. Minns hur jag satt med fingret och tänkte ta 7 år som är den horizont jag ska bo här(flyttar ut i skogen då) Hade fått 1,69 vilket jag borde ha tänkt att jäklar vad billiga sju år. Mer fokuserad på att jag hjälpt en vän som fick väldigt låg ränta och huvudet låste på att jag också måste ha så låg, feltänkt!
- naturligtvis satte uppe solpaneler
Nej
- har buffert på tiotusentals kronor
Ja, men vägrar ta från den till löpande utgifter. Då är något fel.
- naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan
Är lite av en prepper men inte när det kommer till dessa ting. Klarar mig själv i skogen väldigt länge dock. 
Brf avgiften lär ju gå upp då 2 delar av lånet gick ut i somras, väldigt smart att låta de ligga på samma längd…
Älskar att alla verka må bättre(inkl jag)av att, ska det gå åt skogen känns det bättre om det gör det för alla andra också. ”Innan jag faller har Sverige gått i kk”…
Har vi överlevt sen stenålder lär vi greja detta med. Tror vi kommer se på detta som typ en charterresa när det riktiga krisen kommer, klimatkrisen…
Med ett undantag, binda elen, har jag inte gjort någonting. Jag råkar ha en gammal vedpanna som inte använts på 8 år, men vet inte ens om den fungerar.
Jag band elpriset två månader innan mitt gamla avtal gick ut. Inte för att tjäna pengar, utan som en ren försäkring att inte förlora pengar om priserna skulle dra iväg allt för mycket.
Två stängda kärnkraftverk, ökat antal elbilar, Putins krig, risken för en kall vinter, osv. Allt talade för att elpriserna skulle stiga.
Om det är ekonomiskt rätt vet jag inte förrän efter tre år. Jag vet bara att jag kommer att sova gott om natten under denna period.
Rent allmänt tycker jag att de flesta tänker oerhört kortsiktigt. Visst går det bra, har man tjänat några kronor. Kommer däremot “The black Swan” i form av ränte- eller elprishöjningar kan man råka riktigt illa ut.
Nej, men däremot amorterat kraftigt om man tänker inkomstena (ensamstående som bor i hus, det har inte funnits så mycket utrymme), har cirka 670000 kvar - har vedpanna eller fjärrvärme
Vattenburen el, 22000kWh. - har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre
Nej, rörligt. - har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma
Nej, rörligt. - naturligtvis satte uppe solpaneler
Nej. Frågade offert i somras, det skulle ha kostat då 170000 kronor och återbetalningstid skulle vara 17 år. Det finns kommunens skog bakom huset, det blir inte så många soltimmar. Men jag frågade ny offert några veckor sedan, men har inte fått det än. Firmorna verkar ha mycket att göra. - har buffert på tiotusentals kronor
På sätt och vis. Slutade att amortera, och började spara för husets renovering, ded drömmen är bortblåst nu. - naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan
Nej. Ett år sedan jag var relativit nöjd med min ekonomi, förstås det var betydligt sämre än 95% folk här - men jag behövde inte så mycket. Jag kunde betala räkningar, kunde amortera och vi hade mat på bordet. Absolut ingen lyxliv med solsemestrar eller ny bil men vi klarade utan problem. Läget har ändrats totalt pä bara några månader. Min ekonomi är - trots fast job och ingen onödig konsumption - på väg att haverera totalt.
Jag kanske kan nämna att förra hösten jag hade vårdnadstvist, det tog allt energi och påverkade tyvärr framtidsplanering. Efteråt tänkt jag borde ha varit mer aktiv och läst prognoser - men hela hösten gick i dimman och man helt enkelt orkade inte. Det betalar man nu bittert…
Jag tror som många andra är inne på, att man på forumet gärna vill lyfta fram några av de bra sakerna man har gjort.
Tittar jag bara på min omgivning så är det garanterat ingen som kör bundet pris (alltså längre än 3 månader) på sina bolån. Det har alltid varit så att man jagat de lägsta räntesatserna, därför har man kört rörligt.
Jag tror absolut att för den stora majoriteten så kommer denna vinter vara mycket tuff, om det fortsätter med ökad kostnader för el, drivmedel och boräntor. Speciellt när vi nu också kommer tillbaka från en semesterperiod där många “äntligen” fått ge sig ut för att resa efter pandemin.
Det har ju flaggats tidigare i olika undersökningar om att t.ex. en av fem svenskar inte klarar en oväntad utgift på 12 000 KR. Så med en semesterperiod bakom oss, där säkerligen flertalet har spenderat pengar på resor och en framtid med ökade kostnader så kommer det bli tufft för majoriteten.
Att när man går ur en tillgångsbubbla som den som har varit inte har optimerat map kostnader är väl inte så konstigt?
Vi ser ett paradigmskifte här från det som varit. Aktiegubben sammanfattade det rätt väl.
Jag har bara i andra hand upplevt 90 tals krisen som studentjävel men minns när mina föräldrar LÅNADE av mig för räkningarna. De hade inga stora lån, men det var ändå tufft några år och det var nog bra att jag var iväg på universitetet och lillbrorsan for iväg och lärde sig kriga och sedan universitetet efter kollapsen och krisen.
Men jag har länge tänkt att problemen vi har med energi och det faktum att vi behöver ersätta gammal,avbetald energiproduktion med ny, dyrare och vi integrerar mot en svindyr marknad så finns det anledning att se över bostadens energiförbrukning.
Nope, 4,5M lån kvar för bostadsrätt som med lite tur är värd 5,8M än så länge… Gick bara för nåt år sen i tankar att förstora oss rejält. Det känns helt borta från horisonten nu. Skulle helst sälja, men det blir för bökigt med livspusslet. Någonstans måste familjen bo. - har vedpanna eller fjärrvärme
Fjärrvärme - har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre
Nej, men har låg förbrukning. - har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma
Bundit tills Juli nästa år på 1,19%. Ångrar givetvis att man inte band längre. - naturligtvis satte uppe solpaneler
Inte aktuellt i vår BRF. - har buffert på tiotusentals kronor
Ca. 1,7M - naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan
Absolut inte. Har varit nervös över inflationen och åtminstone gått ut ur börsen. Total avkastning på senaste 2 åren: +4 %. Skitdåligt med tanke på hur mycket risk man tagit, men inte förlust ändå.
Vill ännu tillägga att jag kör diesel och skrattgråter varje gång vid pumpen.
Har även börjat duscha med kallvatten bara för sakens skull, fast vi har gemensamt varmvatten i föreningen. Det är mitt sätt att säga up yours Putin.
Ny på bostadsmarknaden och har inte fått tillträde till huset än.
- 85% belåningsgrad inte en krona mindre.
- Rörlig ränta
- Rörligt elpris
- 20A säkring av någon anledning
- Bergvärme i en 40-talskåk som troligen läcker en del
- 200k+ i buffert i familjen, men den skulle ju gå till om värmepumpen smäller eller något annat behövs.
- Föräldralediga med inkomstbortfall som följd
- Kommer få pendla längre iom flytt till kranskommun (bytte från lägenhet till stan till hus i grannkommun pga prisläget)
Så nej. Du är inte ensam. Det första jag har sikte på i nya huset är att effektivisera det som går. Se över inställningar på VP, stänga av golvvärme. Jag tror vi kommer behöva justera vår levnadsstandard ganska rejält under vintern.
MEN - vi har fått det vi drömde om. Villan med fin lummig trädgård, bra område, dubbelgarage osv. Jag känner mig fylld av förväntan mer än förtvivlan.