Snedvridning i forumet även denna gång? | Alla har bundit elen, räntan, har solpaneler, fjärrvärme eller vedpanna utom en själv…

Jag skulle inte själv säga att jag “sett något komma”. Däremot är jag rätt nojig när det gäller åtgärder för att spara pengar och begränsa miljöpåverkan. En rad olika åtgärder har jag alltså gjort. Sedan om just dessa åtgärderna är “de bästa” vet jag egentligen inte. Jag har inte tagit någon expert till hjälp utan mest försökt på egen hand. Några saker som jag inte har gjort, som sannolikt vore vettiga, vore att se över vår frånluftsventilation samt att tilläggsisolera vinden.

Just vinden bär emot att börja fixa med efterom vi har läkt (?) inlagd som golv där och använder vinden för förvaring. För att öka isoleringen skulle jag alltså behöva riva upp hela golvet först och sedan lägga in reglar som höjer golvets nivå. Det skulle alltså minska utrymmet för förvaring. Jag vet heller inte hur vettigt det vore att “punktisolera” den “horisontella delen” av innertaket när jag har snedtak. Jag kan ju inte gärna riva ut allting för att få på mer isolering under snedtaket. Vi har alltså normal boyta direkt under snedtaket. Jag har ingen upplevt brist alls gällande värmen på övre plan men det verkar ju vara någon sorts allmän bild att tilläggsisolering av vind är en självklar, bra och lönsam åtgärd.

Ventilationen drar nog inte så mycket el i sig men bara att den suger ut varmluft ut huset känns ju dumt. Vissa grannar har någon sorts värmeväxlare installerad. Jag vet inte hur den fungerar och såvitt jag förstår har de suttit där sedan husen byggdes 1980. Det borde finnas vettigare teknik idag men samtidigt har vi inga egna varmvattenberedare i husen. Jag vet inte riktigt om varmluften leds tillbaka som varmluft via någon kanal. Det kanske vore vettigt i så fall om det inte kostar för mycket att sätta in. Dock verkar det i så fall vettigt att vänta tills nuvarande system börjar gnissla och ha sig.

Solpaneler vore trevligt men först behöver jag lägga om taket. Det är ingen bra idé att sätta solpaneler på ett äldre tak.

Har precis gått över till rörlig ränta på bolånet och har hela tiden haft rörligt elpris. Är övertygad om att det i längden är det bästa, även om det nu kortsiktigt verkar mindre bra. Eftersom jag varken har överdrivet högt bolån eller överdriven elförbrukning så borde jag kunna hantera båda utan problem.

Jag har samma upplevelse och fick skapa ett konto bara för detta…

*amorterat ner hela lånet - nej, sålt en BRF i januari strax innan toppen, flyttar till nyproduktion i vinter för samma peng. Max 70% belåning blir det tack vare bra vinst.

*har vedpanna eller fjärrvärme - Brf har nu bergvärme där värme men inte varmvatten ingår, snart frånluftvärmepump med IMD på elen <–känns sådär i jämförelse.

*har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre - naj, kör timpris SE3, dumt men får oss att dra ner på förbrukningen. Snart Brf-avtal med IMD, lite orolig hur föreningen ska lyckas få ett bra avtal och vad kWh-pris blir inklusive drift per hushåll, här hade jag hellre skött det själv och tex styrt värmen till natten. Har mkt låg förbrukning i en lgh-4a nu, under 2500/år men kommer dubbla det snart är jag rätt säker på.

*har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma - ja snudd på 1% sen 2,5 år, men gäller bara till strax efter årsskiftet pga byte bostad. Hade troligen inte fått flytta säkerheten till den räntan ändå men kanske får en månad el två…

*naturligtvis satt uppe solpaneler - Brf har pratat om det, blir nog för dyrt med tanke på föreningens egna lån och elavtal där ett och annat löper ut eller ska tecknas helt nytt (båda brferna är nya).

*har buffert på tiotusentals kronor - ja där finns faktiskt så det täcker ett år helt utan jobb eller ersättning vilket varit ett långsiktigt mål baserat på saker som hänt andra i min omgivning. Trist om det måste gå till annat bara.

*naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan - såg inte sammanhanget med inflationen, elpriserna och räntan som en smäll som kunde komma nu, kunde såklart sålt på toppen, bundit elen osv. Däremot varit lite börsrädd dels pga dåliga beslut men också framtiden sen nåt år på gott och ont, har därför inte tagit del av en go börsvinst men heller inte förlorat på “dumma” affärer.

I själen känner jag fortfarande noll belåning = frihet, trots att jag vet bättre och det är orimligt i närtid. Kan i alla fall trösta mig med att pengar finns på banken om nån fryser el är hungrig och att jag inte har en lågt värderad, men högt belånad 300kvm villa med renoveringsbehov, direktverkande el och 2-glasfönster i SE4, som kräver ständig max-ventilation pga all radon…

Har rörlig ränta, obundna lån och ligger tokrött för året på investeringar. Jag är fucked, men det är bara pengar. Har ju hälsan och familjen.

7 gillningar

De sista 20 åren har de risker som finns att äga fast egendom kommit i bakgrunden mer och mer. Kanske inte så konstigt eftersom 90-talskrisen blir mer och mer avlägsen. Jag har därför förståelse för att en yngre generation inte har förstått spelplanen.

Däremot har har jag en liten förståelse för de som är födda på 60-talet eller tidigare och nu klagar på höga räntor och elpriser. Är man i den åldersklassen bör man ha dragit lärdom.

Jag läste Lundbergs årsredovisning för några år sedan. Vad som som slog mig var den höga andelen bundna lån på fastigheterna. Fredrik Lundberg är miljardär (!) och binder sina lån. Varför skulle då inte en villaägare med 85 procents belåning kunna göra likadant? Nej, istället har man jagit sista kronan för att tjäna ett par tusenlappar på årsbasis.

Denna kris blir jättejobbig för många på kort sikt. På lång sikt kommer den att hjälpa många att ha större marginaler i sin ekonomi.

9 gillningar

Skulle sammanfatta vår familjs status i rådande situation, som något bättre än medel svensson. Förhoppningsvis beror det iallafall lite på intresse, kunskap och eftertänksamhet.

• amorterat ner hela lånet
    Nix ligger på 50%.
  • har vedpanna eller fjärrvärm
    Nix bergvärmepump som justerats in genom allt för många timmars arbete.
  • har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre
    Nix kör rörligt hyfsat låg förbrukning 12000kwh i ett hus från -49 270kvm inkl källare, så har känts hanterbart fram tills man började höra elpriser på 10kr kwh.
  • har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma
    Lånet är bundit men beslutet togs på ren känsla.
  • naturligtvis satte uppe solpaneler
    Nix solpaneler på gammalt tak känns som hål i huvudet
  • har buffert på tiotusentals kronor
    Yes finns resurser men frågan är hur långt det räcker med de förutsättningar som befaras i vinter.
  • naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan
    Absolut inte i den omfattning vi nu ser.

Tämligen säker på att:

1. Du dras mot att läsa sånt som andra gjort som du önskar att du gjort
  2. Att andra endast skriver om de grymma grejer de gjort, inte de dåliga.

Känns som många var kaxiga om sina bitcoin affärer för 2 år sedan, nu skrivs det inte om krypto alls.
Få skriver om sina totalt misslyckade aktieaffärer.

Min pappa är ett roligt exempel. Han har det gott ställt, och varit en mycket flitig arbetsmyra fram till han var 70. Han tycker själv också att han gjort ett antal mycket bra affärer i sina dagar.
MEN, om han hade investerat 10 procent av sin inkomst sen han var 20 år gammal, fram tills idag i breda billiga fonder (eller bara i en mycket bred aktieportfölj för den delen) och bara låtit den ligga, återinvesterat alla utdelningar osv, så hade han enkelt varit miljadär idag. MEN, det är han långt ifrån att vara. Enda han faktiskt tjänat pengar på är de fastigheter han köpt för eget bruk, och de har han tjänat pengar på just eftersom de inte går att köpa och sälja fastigheter som man faktiskt bor i på samma sätt som man kan sälja aktier.

Min pappa är stolt över sin ekonomiska situation, men rent praktiskt har han misslyckats kapitalt.
Det är dock inget han hade tagit upp med någon någonsin, för det första för att han själv inte fattat att det förhåller sig på detta sättet.

På samma sätt skriver många säkerligen inte om sina totala misslyckanden här på forumet. Anledningarna kan både vara aktiva, men också för att många nog inte inser vilka misstag de faktiskt har begått.

6 gillningar

Haha, hög igenkänning på denna trådstart! Detta blir mitt första inlägg, har bara smugit omkring och läst hittills… Men man blir ju inte jättepeppad på att skylta med hur dåligt man råkat tajma marknaden/läget när alla andra verkar ha det så himla ordnat.

Såhär ser det ut för oss: 30-årsåldern, håller på och bygger hus som blir klart i vinter med merparten av våra pengar in i det nya huset, så inte mycket till buffert. Belåningsgrad landar på ca. 70%, lånebelopp 4,5 miljoner. Just nu säljer vi vår lägenhet och håller alla tummar vi har att den:

1. överhuvudtaget blir såld
  2. att vi inte går back från när vi köpte den 2019, för då blir kalkylen lite mer svettig

Elavtalet kan vi inte binda förrän vi har ett hus att binda det på, samma med bolånet. Just nu sitter vi och betalar 70% av kostnaden på huset på byggkreditivet med närmare 4% ränta… När vi hoppade på husdrömmen i början av året fanns det inte på kartan så som det utvecklat sig, så just nu känns det ju deppigt. Så länge lägenheten blir såld är det ju inte så att vi hamnar på gatan, men vi hade räknat med att kunna “gå loss” lite i början med att köpa möbler, trädgård, kanske solceller osv. Men man får bara komma ner på jorden och finna sig i de nya förutsättningarna.

Bådas föräldrar byggde hus i mitten av 90-talskrisen och de har ju det sådär ordnat som “alla” här på forumet nu, så jag hoppas att vi också hamnar där om 20 år! :sweat_smile:

1 gillning

Ja det känns onekligen så! Jag har rörlig boränta, men ett väldigt litet bolån (dock inte främst pga egen flitig amortering utan att torpet var billigt). Jag har också rörligt elpris men bor i elområde 2 så inte samma panik. Jag känner att jag kommer relativt billigt undan mer pga tur än skicklighet helt enkelt. Sen upplever jag också att många av er härinne som kommit en bra bit på er ekonomiska resa tar denna motgång lite hårdare, trots att ni predikat att det alltid svänger. Min fallhöjd är betydligt lägre, jag har både lägre inkomster, tillgångar och utgifter än de flesta här så jag är ändå inte superorolig inför vad som komma skall.

Är det förresten inte så att det finns ett stort slump-element i ekonomin (och typ livet?) som ni ingenjörssnubbar inte kan kontrollera ens med era fancy-schmancy diagram och grafer? Man kanske bara får hacka i sig att vissa just nu har tur och andra otur?

5 gillningar

Åjo, nu gör du!

Är du 97?! Nu blev jag lite imponerad.

Vid 97?! :wink:

Jag ville nog mest påpeka att du missbedömt åldern på merparten här. Fin bonus att ditt inlägg följdes av Nestors dessutom. Välkommen till forumet!

6 gillningar
  • amorterat ner hela lånet → Nope, not even close, men har under 50%.

• har vedpanna eller fjärrvärme → Nope, men har bergvärme sedan tio-talet år eller nått och det funkar bra tycker jag. OCH jag har alltid ganska låg inomhustemperatur efetrsom jag ölskar att vara iklädd ylleunderställ, sjal och handledsvärmare. Lager-på-lager är najs!

• har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre → Nope. Men har förbrukning på ungefär 9000 kWh/år, vilket känns ganska ok trots allt.

• har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma → Nope, rörlig ränta…

• naturligtvis satte uppe solpaneler → Nope, och det tänker jag inte göra heller.

• har buffert på tiotusentals kronor → Alltså… det e här jag måste come clean, att jag faktiskt inte HAR så himla ‘hinkiga uppdelningar’, men nog har jag tillgång till buffert om/när det behövs. Och det kanske det kommer göra framöver, vem vet.

• naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan → Nope. För inte heller jag har kristallkula eller förmåga att spå i teblad, eller… whatever det nu hade varit som krävts för att kunna förutse framtiden.

Allt detta pekar ju på hur vaksam det gäller att vara på att man inte jämför sig willy-nilly med ‘allt man ser och hör’. Så bra att du ställde frågan, för jag tror detta har blivit en värdefull liten tråd, som visar på den stora spridningen ÄVEN här inne!

:pray:

5 gillningar

amorterat ner hela lånet

Ligger kring 30% belåning. Men det är inte omöjligt att vi betalar av lite mer om räntorna drar iväg.

har vedpanna eller fjärrvärme

Har sedan många år en Cronspisen kakelugn med fläkt installerad. Brukar använda den när det är som kallast. Nu blir det väl när det är som dyrast istället. Ved kommer från egen mark.

har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre

Kör rörligt - alltid.

har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma

Kör rörligt - alltid.

naturligtvis satte uppe solpaneler

Fick inte ihop kalkylen så det ligger på is.

har buffert på tiotusentals kronor

Mer än så.

naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan

Nope, våra långsiktiga principer enligt ovan är dock implementerade just för att inte i förväg behöva se allt komma.

Som jag nämnt i annan tråd, vi har dessutom gjort lite effektiviseringar på utgiftssidan. Det finns alltid saker att göra. Det gör alltid lite ont när områden börjar kosta mer än tidigare, den relativa förändringen gör faktiskt ondare än den absoluta. Vi har ordnat våra förutsättningar så att vi har ett bra delta mellan utgift och inkomst.

1 gillning

Det beror nog på skulle jag säga, det finns buffert och buffert. Har man lagt undan pengar för t.ex. en utlandsresa eller en renovering är det ju tråkigt att börja nalla av dem för löpande utgifter (t.ex. en hög elräkning…). I just dessa tider skulle jag dock inte klandra ngn för det, för det är verkligen exceptionella kostnadsnivåer just nu.

Men ibland kan det ju bero på andra saker också:

• Inkomster som varierar över tid. Exempelvis bonus som betalas ut en gång per år - då kan det ju vara helt okej att låna lite av bufferten tills bonusen utbetalas och så ”betalar man tillbaka” på lånet till sig själv när bonusen kommer.

• Att en av inkomsttagarna är sjukskriven en längre tid. Då kan det ju vara så att man får vänta en tid på F-kassan och under tiden så kan man ju behöva låna av bufferten för att klara vardagsekonomin. Sedan får man ju också mindre än när man jobbar, så även det kan man ju behöva låna till om man har tighta marginaler.

Jag skulle nog nästan säga som så att man bör ha en buffert som det är okej att man lånar från vid just vissa tillfällen. Så tänker jag åtminstone. Sedan får man jobba på att återhämta sig till normalnivå så snart man har möjlighet.

Bor i hus själv med min dotter och band som tur är elen förra året(3år)då elpriset drog iväg så och de tala om att skippa dammsugning höglasttimmarna mm.
Band dock räntan vid fel tidpunkt då den går ut nu i oktober.
Har tänkt länge på solceller då jag och min bror kört det i sommarstugan sedan 20år dock off grid.
Fick bra pris i början av förra året och fick installerat i slutet. Dock vissa brister i installationen :frowning:
Köpte kamin för några månader sedan som jag ska installera själv.

1 gillning

Jag är den mest skrajsna investeraren sen hedningstider, så mina svar bygger på en personlighet som maniskt söker trygghet. Baksidan av medaljen är att jag inte på långa vägar har följt med börsen alls de senaste 12 åren, då varje dipp gjorde mig rädd och sålde då det mesta.

Så nu kanske man får glänsa lite?

55 % belåningsgrad på huset. 5 % rörligt 3 månaders och 50 % fast på 5 år på 1.55%

Ingen vedpanna eller fjärrvärme, men bergvärme som byttes ut för en månad sen (den gamla var 19 år) och en rejäl braskamin. Ved som räcker över vintern vid strömavbrott. Tilläggsisolerad vind för en månad sen.

Elpriset via bondens el (lrf samköp) där 70% var fast pris på 76 öre exkl moms, går dock ut i slutet av oktober, sedan blir det berg och el-bana med spotpris.

Solpanelsofferter fick jag förra hösten, men har för mycket andra renoveringsbehov att fixa (behövde även lägga om taket) så det sket sig. Kanske bra då skatten för min del blir annorlunda då jag har uthyrningsdel i huset med hyresgäst och båda delar hamnar i samma beskattning (tror jag).

(Renoverings)Buffert finns, men kommer att nallas av för att betala el.

Såg detta för alltför många år sen - vilket alltså gjort mig totalt sett fattigare för att jag varit för rädd att köpa lägenhet/hus (förrän förra året, så prickade nästan toppen, hurra!) och har haft en dålig utveckling på mina sparade slantar.

Riskaversion betalar sig sällan i längden!

2 gillningar

Nu har ju EU sagt länge att de vill ha en gemensam elmarknad där Spanjorer har samma elpris som Svenskar osv.
Klart prisen då ska upp markant från det vi har varit vana med. Så om man band i tid så har man iaf några år att göra eleffektiviseringar

Jodå, jag har fast elpris på 48 öre, har solceller på taket och har superisolerat huset. Räds inte vintern alls.
Jag, liksom de som tidigt satte upp solceller (jag har solfångare sedan 1999 också) såg tidigt miljönyttan av att dra ner på energiförbrukningen liksom alla andra som tidigt insåg det, men det finns en jäkla massa svennar därute som skiter i miljön och inte har satt upp solceller, och nu har de fått ändan ur vagnen och börjat beställa men det är inte av miljöskäl utan av plånboksskäl.
Vi som tidigt såg både miljönyttan och plånboksnyttan har fattat det här för länge sen.
“Sent ska syndaren vakna” sägs det…

Bundet elpriset för 2 år sedan?

Nej, band elpriset i augusti 2021 till 52 öre på 3 år. Jag är ingen expert men nyhetsflödet och mycket läsande på cornucopias hemsida gjorde att jag agerade.

Sent ska syndaten vakna…

Nej då, du är inte ensam Jag har haft tur med räntan, men det var verkligen tur och inte att jag förutsåg detta.

• amorterat ner hela lånet
    Absolut inte. Är i ett läge att ev köpa ny bostad och därmed utöka lånet. Kommer aldrig kunna köpa en bostad jag vill ha om jag inte lånar.

• har vedpanna eller fjärrvärme
    Bor i lägenher (brf) och föreningen har fjärrvärme.

• har bundit elpriset för 2 år sedan på 30 öre
    Timpris genom brf.

• har bundit räntan på 1 % för att alla såg det här komma
    Band på 1,19% till december 2029 då jag inte fick bättre ränta än så på rörligt eller kortare bindningstid. Tänkte att med så låg ränta kommer det inte bli speciellt stor ränteskillnadsersättning om jag vill lösa i förväg och 1,19% är helt ok för mig. Minskar ju risken om räntorna stiger - vilket de nu gjort. Men det var alltså mer slump och att inte ta risker än att jag såg detta komma.

• naturligtvis satte uppe solpaneler
    Brf får inte sätta upp solpaneler

• har buffert på tiotusentals kronor
    Detta stämmer. Kortsiktigt sparande på några 100000 och utöver det ett långsiktigt sparande.

• naturligtvis såg allt komma redan för flera år sedan
    Nej. Absolut inte. Däremot är jag mycket noggrann med ekonomin och gillar inte stora risker. Vill alltid ha buffert, men tar lite större risker på sparande på lång sikt. Just nu svider börsnedgången hårt för mig, men jag motstår frestelsen att sälja av. Trots allt är ju det sparandet på cirka 25 års sikt.

Det är väl samma för folk som spelar, man berättar alltid om sina vinster men aldrig om sina förluster.

Själv bor jag i lägenhet, har fjärrvärme, har inga lån samt en rätt fin buffert då jag sålt av alla mina fonder. Tyvärr var det tvunget, pengar som man ska använda innom 5 år ska inte vara på börsen så jag sålde allt, gick mer eller mindre plus minus noll.

Brukar bo en del hos mina föräldrar när jag är i Sverige då jag trivs med det men det kommer jag ej göra när jag kommer tillbaka, dom bor i hus som endast värms upp med el, (extremt hög elräkning) och äter i mina ögon mycket exklusiv mat, har inte pengar att betala min del utav det hela så jag får bo i lägenheten på heltid, är något ensamt då jag inte lyckats få hit min fru ännu.

Dessa pengar har spenderats på att bygga upp ett liv i Sydostasien, har hyrt ett simplare Guesthouse med 10 rum som jag hyr ut månadsvis, samt ett finare rum som hyrs ut per natt. Att hyra ut rum och fastigheter som alternativ till att investera i fonder handlade ju faktiskt ett utav RikaTillsammans avsnitten om :slight_smile:

Har gift mig med min fästmö sedan 4.5 år tillbaka, blev jättelyckat, det hölls i en riktigt fin lokal, hade 5 rätter och en helstekt gris och massor med lokala delikatesser. Fler än 120 gäster, gick på under 20 000 kr, något vi i stort fick tillbaka i form av kontanta presenter.

Har även köpt en bil här, liten knasig Suzuki Double Cab. Skruttig men visst den rullar. Gick på 10 000kr

Åkte på en veckas Smekmånad, gick på kanske 7000kr

Vi väntar nu barn och att föda i det här landet är ej gratis, så måste hålla i dom pengarna jag har och spara än mer. Kommer dock bli på Santanders sparkonto och ej på börsen.

För att avsluta det hela så nej jag såg absolut inget utav det här komma, slängde in ett rätt stort kapital på Lysa strax innan kriget. Hörde om folk som varnade för mycket hög inflation så tidigt som början på 2021 när länder började trycka pengar för att dela ut till företag och privatpersoner. Domedagsprofeter finns i alla tider så klart någon får rätt tillslut…

3 gillningar