Jag skulle inte själv säga att jag “sett något komma”. Däremot är jag rätt nojig när det gäller åtgärder för att spara pengar och begränsa miljöpåverkan. En rad olika åtgärder har jag alltså gjort. Sedan om just dessa åtgärderna är “de bästa” vet jag egentligen inte. Jag har inte tagit någon expert till hjälp utan mest försökt på egen hand. Några saker som jag inte har gjort, som sannolikt vore vettiga, vore att se över vår frånluftsventilation samt att tilläggsisolera vinden.
Just vinden bär emot att börja fixa med efterom vi har läkt (?) inlagd som golv där och använder vinden för förvaring. För att öka isoleringen skulle jag alltså behöva riva upp hela golvet först och sedan lägga in reglar som höjer golvets nivå. Det skulle alltså minska utrymmet för förvaring. Jag vet heller inte hur vettigt det vore att “punktisolera” den “horisontella delen” av innertaket när jag har snedtak. Jag kan ju inte gärna riva ut allting för att få på mer isolering under snedtaket. Vi har alltså normal boyta direkt under snedtaket. Jag har ingen upplevt brist alls gällande värmen på övre plan men det verkar ju vara någon sorts allmän bild att tilläggsisolering av vind är en självklar, bra och lönsam åtgärd.
Ventilationen drar nog inte så mycket el i sig men bara att den suger ut varmluft ut huset känns ju dumt. Vissa grannar har någon sorts värmeväxlare installerad. Jag vet inte hur den fungerar och såvitt jag förstår har de suttit där sedan husen byggdes 1980. Det borde finnas vettigare teknik idag men samtidigt har vi inga egna varmvattenberedare i husen. Jag vet inte riktigt om varmluften leds tillbaka som varmluft via någon kanal. Det kanske vore vettigt i så fall om det inte kostar för mycket att sätta in. Dock verkar det i så fall vettigt att vänta tills nuvarande system börjar gnissla och ha sig.
Solpaneler vore trevligt men först behöver jag lägga om taket. Det är ingen bra idé att sätta solpaneler på ett äldre tak.
Har precis gått över till rörlig ränta på bolånet och har hela tiden haft rörligt elpris. Är övertygad om att det i längden är det bästa, även om det nu kortsiktigt verkar mindre bra. Eftersom jag varken har överdrivet högt bolån eller överdriven elförbrukning så borde jag kunna hantera båda utan problem.