Grattis!
Hade ni många gäster från Sverige? Vad som händer då är att själva bröllopet blir billigt men gästerna får betala dyrt för att vara med (flyg, hotell etc ).
Grattis!
Hade ni många gäster från Sverige? Vad som händer då är att själva bröllopet blir billigt men gästerna får betala dyrt för att vara med (flyg, hotell etc ).
Tack!
Det var bara mina föräldrar som närvarade från min sida. Samt 2 Amerikanska vänner som jag känner i stan.
Det finns väl väldigt många andra skäl än att man skiter i miljön?
Det är en stor investering, kanske behöver man lägga om taket först, kanske behöver man bygglov och tillhörande krångel, eller att man inte har ett tak som är lämpat för solceller. Innan elpriset rusade samtidigt med höjda räntor och börsoro var det dessutom en tveksam investering.
Sen får man se på hela miljöavtrycket. Solceller är en del men hur gör man i övrigt?
Flyger man mycket? Kör man bil till jobbet? Shoppar man mycket?
Kort sagt är inte frånvaron av solceller på taket en bra indikator på att man “skiter i miljön”.
Självklart är det en snedvridning och samma som problematiken med facebook och Instagram. Fina par i solnedgången tar selfies leendes på sommarsemestern med drinken i handen - men är skilda innan året tagit slut.
Vi vill dela med oss av det som går bra. Jag delar gärna med mig av mina misslyckanden senaste året:
Mot bättre vetande träffade jag avtal med hantverkare om att renovera köket- och trots att jag är advokat som jobbar med tvister skrev vi inte ner det viktigaste i ett bra avtal innan arbetet inleddes. Så nu står man här med en lite för saltad faktura och tänker - jävla skit, men man gör det till en livsläxa och kramar tillbaka några slantar som kan räddas pga att världen fortfarande ser en som konsument (thank god) och sen har man mingel i köket visar upp det krispvita snygga köket med snygg stenskiva - och berättar inte så högt om den där lite för höga och något saltsmakande fakturan.
Jag tänkte binda alla lån på lång tid när man kunde få låg ränta i december - men valde att inte göra det pga att jag kanske ville flytta ihop. Nu är vi på en plats där vi inte ska flytta ihop just nu - och det känns ju lite surt med den där räntan. Men beslutet var inte fel mht var jag befann mig i min process.
Detta är liksom bara toppen på isberget. Vi ska göra dumt, laga, lära oss och sen förhoppningsvis göra lite bättre om vi hamnar i liknande situation igen.
I slutändan är framgång mycket tur- troligen mycket mer än vad vi förstår. Tur och möjligen förnuftet att förvalta och känna igen ett bra läge.
Huvudet högt - dags att använda medel för att jämna ut livskvaliteten. Och vara tacksamma för att vi inte behöver välja mellan att äta eller värma upp bostaden i vinter.
Minns inte exakt just nu när jag band mina lån, men det var efter att media börjat flagga för höjningar, men långt innan någon här skrev annat än att folk med bundna lån var jättekorkade.
Har en hyfsat rejäl kontantbuffert, som också var helt fel tills alldeles nyss, när det var inflationen och inte elpriserna som var på tapeten.
Huset har jag haft ett antal år, så belåningsgraden är ok oavsett vad som händer med marknaden.
I elfrågan är jag rökt, men jag är mest orolig för jobbet. Jag har ett finfint humankapital i dagsläget, men om konjunkturen ger upp helt även för min bransch är det väldigt många andra som också har det. Jag har sett det hända förr.
På plussidan är det ingen som bombar mitt hus, gröt är nyttigt, och så länge jag har ett jobb kan jag konsumera deras el och kaffe om dagarna för en tusenlapp i månadskort.
Ovanstående är skriver jag under på i en handvändning. Det är många som slår sig för bröstet och torgför sina framgångar i livet när de i många stycken bara har haft… ren tur. Och snälla föräldrar.
Jag tänker att vi har bytt vilken personlighetstyp som premieras av rådande ekonomiska klimat. På ett ganska tvärt vis. De som velat ta risker och satsa högre har premierats superlänge. Nu är det plötsligt den försiktiga generalen med hängslen och livrem som har rätt strategi.
Jag hamnar nånstans mittemellan men har en del problem med att tänka om.

Ja det känns som du beskriver min vardag ![]()
Nu när bolåneräntan dubblerats så är suget på att döda bolånet aningen högre än vanligt… så tråkigt att ta den smällen på börsportföljen bara… även om “ja men då kan jag ju öka månadssparet med hela räntekostnaden” så känns det inte helt självklart.
Rörligt elpris, rörlig ränta på bolån (ca50% belåning), har precis börjat kontakta solcellsföretag och direktverkande el. Eeehh… jodå… så att…
Kan funka bra om du har timdebitering och laddar bilen kl 1 på natten.
Så planerar vi att göra. Vi har bundit våra lån på 3 resp 5 år och när vi är framme vid de tidpunkterna har vi tillräckligt för att lösa lånen. Efter det så kan vi öka sparandet ytterligare (om nu inte kostnadsökningar fortsätter i liknande takt som på sistone, då sjunker hela idén om den FIRE-flip som vi har tänkt göra).
Att bli helt skuldfri är tilltalande men ska jag vara ärlig så svänger tankarna. Senaste året har vi lekt med tanken på att nöja oss med en belåning på under 50%, men vi får se hur räntorna ser ut när vi är framme.
Ena lånet avser poolbyggnation och lite annan “lyx” som vi gjorde 2018, så det kommer vi garanterat att lösa för det har inte resulterat i en proportionell ökning av husets värde samtidigt som det har höjt driftkostnaderna.
Det känns som jag haft ett otroligt flyt. Det höga elpriset påverkar inte mig alls och fossilt bränsle slutade jag med i juni 2021 då jag köpte en liten ny elbil för knappt 200 000 kr. Elpriset band jag i juni 2021 för att gälla från sep 2021 till sep 2024 till 70 öre, samma pris som jag hade sedan tre år tillbaka. Mitt hus på 50 kvm värmer jag uteslutande med luftvärmepump.
Tvärtom känns det som om jag tjänar på det med utbetalningar för höga elräkningar som går till även oss med fast pris på elen bara vi kommer upp till ett vissa kWh. KWh som jag kommer upp till och över för att jag laddar elbilen, kWh har ökat med ca: 40%.
Så summa summarum så betalade staten min höjda elförbrukning vissa månader och det kostar mig ingenting att köra elbilen. Nya avdrag på elräkningen lär komma till hösten. Jo jag bor i elområde 4. De som på våren 2021 säger att de såg det komma tror jag inte på.
Ett fast avtal som gick ut när priserna redan stigit och även nu är ju de riktiga förlorarna, lägg därtill till direktverkande el och ett stort hus.
Låter som att du prickade in en av kampanjbilarna från VW? Det var en sweetspot även om den var ännu bättre i Tyskland.
Tur har man möjligen på Lotto. Resten handlar om att se till så att man hamnar i situationer som har en stor sannolikhet att utmynna i något positivt. Det kan handla om att se till att lära sig något nytt, gå upp tidigt, jobba hårt, omge sig med intelligenta människor som är på väg framåt osv.
Människor som vaknar på soffan i sin hyresrätt, bakis med smulor från ostbågar runt munnen kommer alltid att ha otur.
Kampanj och kampanj. Den slutade ju att säljas i Sverige strax efter den uppgraderade modellen släpptes på hösten 2019. Vita lagerbilar fanns det en del av då på våren 2021. Jag hittade en silverfärgad demo 2020 med 300 mil på mätaren hos VW. Den enda nackdelen var att jag enbart fick 6 månaders fabriksgaranti istället för två år som andre ägaren. Den registrerades i jan 2020 av VW.
Ingen expert har ringt mig veckan innan och rekommenderat mig dessa åtgärder. Sånna experter finns inte.
Men rådet att sprida sina risker håller i alla väder.
Du kanske ska göra ett IQ-test? 
Du är sannerligen i “gott sällskap” @janbolmeson .
Det jag kan vara glad över just nu är;
Att vi band vårt bolån på 5-år med motiveringen “Kommer vi ha en bättre eller sämre ekonomi inom en 5-årsperiod” Och eftersom svaret på frågan var nej eftersom vi troligtvis skulle få barn under perioden så band vi lånen som en försäkring för 2,5 år sedan till en ränta på 1,27%. Rätt val i skrivande stund men ett beslut som fattades utifrån så som du brukar rekommendera oss att resonera. Dvs bind räntan som en försäkring.
Vi bestämde oss för att installera solceller på taket för att vi helt enkelt är besatta av att bidra till den gröna omställningen mer än att det skulle löna sig ekonomiskt. Det kan vi ju se nu att det var ett väldigt bra beslut även ekonomiskt och fortsätter priserna kommer vi se en återbetalningstid snarare på 5-7 år mot de 10-15 vi hade räknat med.
Annars har vi också rörligt elpris inför stundande vinter suck.
Gör dock vad vi kan nu för att få ner vår förbrukning.
Bufferten som vi brukar ha för att investera ser i vinter ut att gå till elräkningen som vi förhoppningsvis klarar av att betala med bara 1 lön och passiva inkomster eftersom jag är tjänstledig och kommer gå på föräldraledighet i januari.
Så nej du är inte idioten i rummet och alla som “såg det komma” hade lika gärna kunnat vara i en annan sist. Ibland råkar man fatta beslut som blir bra och ibland inte, det viktiga att komma ihåg är att vi inte har facit förrän långt långt efteråt.
Låt oss alla påminnas om detta utifrån historien från Björn Natthikos bok nedan;
Historien om den kloka bonden!
I en kinesisk by bor en klok äldre man med sin vuxne son. Bredvid dem bor en pratsam granne. Den kloke mannen och sonen har ett litet jordbruk och till sin hjälp en arbetshäst. En dag rymmer hästen. Då säger grannen: ”Hur ska du klara jordbruket utan ert enda arbetsdjur? Vilken otur!”. Den kloke mannen säger då: ”Kanske, kanske inte.”
Några dagar senare kommer hästen tillbaka, med sig har han två vildhästar. Då säger grannen: ”Igår hade du inga djur och idag tre hästar, vilken tur!”. Då säger den kloka bonden: ”Kanske, kanske inte”. Efter ett tag är det tags att tämja vildhästarna. Bondens son tar sig an uppgiften. Han ramlar av en av hästarna och bryter benet. Då säger grannen: ”Ånej! Din son, den enda som hjälper dig på gården, vilken otur!”. Bonden svarar: ”Kanske, kanske inte”. En tid senare har strider blossat upp i gränstrakterna mot Mongoliet, alla män i stridbar ålder värvas för att bli soldater. Förutom den gamla bondens son som brutit benet. Den pratsamma grannen dyker då upp och säger: ”Alla andra blev av med sina söner, men du fick ha kvar din son, vilken tur!”. Då säger bonden: ”Kanske, kanske inte”.
Bonden tror inte på den sorters tankar som bestämmer om det som händer i livet är bra eller dåligt. Att hålla lite lösare på de övertygelserna är både en frihet och ett tecken på visdom.
Så låt oss vara visa tillsammans! Kanske är detta det bästa som kunde hända mänskligheten för att ställa om till en mer hållbar värld, eller kanske inte… den som lever får se. 
Jag band bolånen till 0.99% förra året. Den djupa analysen, det var roligt att ha ett tal under 1%! Hade jag fått ett erbjudande om att binda till 1.0 hade jag inte gjort det även om det såklart matematiskt hade varit nästan exakt samma och i backspegeln en bra idé. Fick dock aldrig något bra erbjudande på elen så den är fortfarande rörligt och får förbi sån.
Såg heller inget av detta komma så hade absolut ingen bra beslutsprocess, bara flyt 
(Just för solpanelerna som kom upp för några år sedan hade vi en bra beslutsprocess, men inte alls med dagens scenario i tankarna)