This too shall pass | Konkreta tips, råd och frågor inför hösten... - Nyhetsbrev #45

Krönika i dagens nyhetsbrev med löpnummer #45. Tidigare nyhetsbrev finns under etiketten “nyhetsbrev”. :blush:

Få kan ha missat att många saker har blivit dyrare under året och att vi går mot tuffare tider. Men samtidigt som kvällstidningar övertrumfar varandra med rubriker (“snart kommer choktober” är min favorit än så länge) är det viktigt att komma ihåg det persiska ordspråket “این نیز بگذرد”. I väst känner vi mer igen det som:

“This too shall pass.”

Enligt myten är det svaret till frågan: “Vad kommer alltid att vara sant - oavsett situation - och samtidigt muntra upp mig?”. Frågan ska ha ställts av en mäktig persisk kung till sina rådgivare när han ville ha ett inskription till sin ring.

Vi tror att det är något som många av oss behöver komma ihåg just nu. Ja, det kommer att bli ekonomiskt tuffare. Ja, vi är på väg mot en ekonomisk perfekt storm. Ja, vi kommer alla drabbas. Vi kommer drabbas på olika sätt, vid olika tillfällen och med olika konsekvenser. Vissa av oss för första gången på många år.

Men! Att det kommer bra och mindre bra perioder hör livet till. Vi kan inte kontrollera inflation, kriget i Ukraina, börsen, matpriserna etc. Det som vi däremot kan kontrollera - och faktiskt välja - är hur vi själva reagerar och agerar. T.ex. genom att ställa oss frågan: " Vad är det mest fantastiska med det som händer just nu? "

Ett svar av många är t.ex. att nu är ett perfekt tillfälle att se över sin privatekonomi och sin vardag. För att ta det till nästa nivå kan man till och med göra det till en lek. I RikaTillsammans-forumet började vi leka leken att minska kostnader, öka inkomster, energieffektivisera, resursplanera för ett tag sedan. Nu vill vi bjuda in dig att komma och leka tillsammans med oss. :blush:

I forumet har vi sammanfattat de bästa tipsen, råden, erfarenheterna och frågorna att ställa sig. Det ger dig en genväg och hjälper dig att komma igång springande:

Jag är övertygad om att om du:

• följer ett eller flera av de konkreta tipsen eller råden,
  • unnar dig att klura, hänga kvar och prata med vänner om de föreslagna frågorna, eller
  • bara hänger med oss i forumet (registrera dig och bevaka trådarna)

Så kan jag nästan garantera att du kommer att komma ut på andra sidan av denna ekonomiska stormen med bättre förutsättningar för framtiden. De energieffektiviseringar, besparingar, inkomsthöjningar eller förändringar som du gör, kommer du att ha med dig efteråt. Eftersom även denna stormen kommer passera, kommer du ha dem till godo, och vad blir möjligt då?

Dina, inför höstmörkret, ändå optimistiska ekonomikompisar, :heart_eyes:
Jan och Caroline Bolmeson

PS. Ett fantastiskt stort tack till dig som bidragit i forumet. Detta nyhetsbrev skulle inte vara möjligt utan dig. För att nämna några; tack till @JFB, @Thomas86, @MPJ, @Angaudlinn, @Pellepennan, @Rikkitikkitavi, @Nestor, @CarlJohan, @Skogstomten, @Esko, @AimHigher och många fler. Tack!

De bästa tipsen, råden och frågorna inför den ekonomiskt tuffare tiden

Avsnitt #269, publicerad: 24 september 2022

De senaste veckorna har vi haft mycket samtal i forumet och communityn kring frågor såsom:

• Vilka förändringar ger mest effekt?
  • Ska man välja bundet eller rörligt elavtal?
  • Tjänar man på att välja timprisavtal?
  • Binda räntan eller inte?
  • Ska man amortera, sluta spara eller öka sparandet?
  • m.m.

Jag har försökt sammanfatta många av dessa frågor, funderingar och resonemang i följande trådar.

samt min egen personliga dagbokstråd:

Så att du kan känna att: " det är i alla fall inte så illa som hos Bolmesons ". :joy: Men! där det positiva faktiskt är att vi har kunnat spara nästan 20 % energi mot förra året och dra vårt strå till både miljö, egen privatekonomi och kriget i Ukraina.

Om vi alla sänkte vår energiförbrukning med 5 % mot förra året, så skulle energipriserna i Europa halveras. Eller som @JFB skrev i forumet. Om vi alla i Sverige kokade upp våra 2 liter vatten i vattenkokaren istället för på spisen så skulle vi spara el motsvarande 50 000 villor… :exploding_head:

Håll koll på din ekonomi som ett proffs - ekonomiverktyget Spirecta (#reklam)

Spirecta är ett ekonomiverktyg som jag (Jan) har utvecklat lite i smyg de senaste åren. Det började med att jag kände mig frustrerad på de enkla gratisapparna. Visst de är superbra för alla med en vanlig och enkel ekonomi där det mest handlar om inkomster och utgifter.

Men så fort jag ville ha en total översikt på pension, konto på Lysa, Avanza, Nordnet eller ha koll på och följa nyckeltal som sparkvot, ekonomisk frihet, bundet eller fritt kapital så räckte de inte till. Särskilt inte om man ville göra det professionellt. Därav Spirecta.

Nu har Spirecta rullat i snart 24 månader, många användare är nöjda och det tillhörande utbildningsprogrammet med liveevent mig och Charlie Söderberg är igång. Med tanke på de ekonomiska tiderna som vi går mot, är det rimligt att släppa ut babyn i verkligheten (även om jag är supernervös för det). Därav denna puff.

För tydlighetens skull och undvikande av missförstånd : det är inget gratisprogram eftersom jag varken vill ha reklam eller sälja din ekonomiska data till andra. Det är inte till för vem som helst och det kräver en arbetsinsats att komma igång med.

För dig som är beredd att göra jobbet så kommer det vara värt det och det finns mängder av resurser: En kom-igång-guide, Spirecta-forumet, digitala live-event, inspelningar från äldre event såsom vår tema-kväll “Ekonomisk brandövning” i förra veckan.

Populärt och intressant i forumet

Nedan finner du den senaste tidens mest populära och intressanta trådar i RikaTillsammans-forumet. Forumet är ett ställe där du kan ställa en fråga och få svar, hjälpa andra, träffa likasinnade eller bara läsa vad vi andra pratar om. :slightly_smiling_face:

Jag vill gärna även slå ett slag för “de bästa diskussionerna” samt “läsvärda diskussioner” som samlar guldkornen i forumet.

Patreon: exklusivt extra-material, tips, community och en struktur för en bättre ekonomi och ett rikare liv

Slutligen så vill vi passa på och rekommendera vår community på Patreon. Patreon är ju i grunden ett ställe där man kan bidra och sponsra dem på nätet som man följer. Vi förvaltar ingens pengar, vi håller reklam till ett minimum och det gör det ibland klurig att få lönsamhet i att lägga massor av timmar på att producera artiklar, avsnitt och innehåll.

Däremot är konceptet rika-tillsammans så viktigt för mig att jag kan eller vill be om allmosor eller välgörenhet. Då gör jag det hellre det till ett win-win. Det är därför Patreon under åren har utvecklats till att bli ett ställe för dig som vill få en bättre ekonomi och rikare liv. Det är ett smörgåsbord av aktiviteter där du själv väljer vad du är intresserad av:

• Vi har digitala träffar med olika teman / gäster varje månad
  • Det finns 50 st inspelade extra-avsnitt som inte finns på bloggen
  • Vi är ett gäng på 200+ personer som har investerat gemensamt i t.ex. Lunar Bank (appen som Will Ferrell gör reklam för bl.a.) och vi gjorde det innan Kinnevik också investerade flera hundra miljoner.
  • Under förra året skickade vi ut ett par börstips på spekulationer i börsnoteringar
  • Vi har en pågående bokklubb där vi har diskuterat och läst allt från Atomic Habits till Ishmael.
  • Vi har haft Afterwork där vi har träffats, minglat och lärt känna varandra.
  • Vi har en stående “tre-fika” varje onsdag där man kan hänga och lyssna med
  • I höst kommer vi ha ett “årshjul” med olika aktiviteter.
  • Vi har “#AnalyseraTillsammans”-träffar där vi pratat och utvärderat olika företag och case.
  • m.m.

Det som jag också tycker är schysst är att man väljer själv på vilken nivå man vill sponsra och delta på. Vi har studenter som bara kan lägga 10 kr i månaden till en stor majoritet som vi är tacksamma för ligger på ca 75 - 100 kr i månaden. För oss blir det många bäckar små och en möjlighet att göra t.ex. åtta avsnitt på temat “Just. Keep. Buying.” och extra-material som förhoppningsvis gör att du tjänar in dessa pengarna många gånger om.

Tack för att du följer vår blogg, podd och vårt nyhetsbrev, :pray:
Jan och Caroline

2 gillningar

Jag tycker att frågan om att investera i dåliga tider är intressant. Vad ska man tänka på om man vill utnyttja det dåliga läget till att göra en bra affär? Aktier och fonder har vi många idéer och analyser kring som det är redan. Om det däremot gäller fastigheter för uthyrning, sommarstuga, byta upp sig till större bostad, sälja av större villa med hög energikostnad etc. så är läget inte alls lika tydligt. Säkert finns det fler case än de jag tog upp här. Det är ju lockande att försöka göra en bra affär, om man bara har en tydlig idé om vid vilken tidpunkt som man typiskt sett gör den bra affären.

Eller för att citera Kjell Höglund, “man vänjer sig”… :wink:

Om ca 6 månader är en perfekt tid för att förhandla hårt vid inköp av större renoveringar.

1 gillning