Jag spekulerar i dystra börstider som denna. Jag äger både aktier och fonder. Jag köpte dock in mig sent i fonderna, dvs jag bytte från andra fonder + lade in mer kapital. Det var strax före denna dåliga start på börsåret. Mina fonder går nu minus. Jag har en magropskänsla av att det kommer gå trögt i år så nu står jag i valet om jag ska sälja av dessa, eller delar för att köpa in mig när det stabiliserats en aning.
Vill inte agera reptilhjärna, och ja jag vet att långsiktighet är bäst! Tänker så här nu: transportsträckan från att ha gått kraftigt minus fram till + kommer förmodligen blir stort sätt samma resa som att köpa in sig på nytt och minska en eventuella ytterliga nedgångar.
Kanske tänker fel nu men Hade jag haft fonder som backat men ändå legat på + hade det varit en anan femma? Hur tänker ni andra? Om ni nu hade legat - 10%, hade det ändå varit värt att fortsätta öka minus för att till varje pris vara med i uppgången? Och till vilken gräns?
Det vet ju ingen. Men ett “normalt” läge anser jag vara när börsen har åtmindstånde hamnat på + i år. Utöver det massor av spekulationer om hur dåligt det ska gå i år samt räntehöjningar inklusive Rysk rödbetssoppa. Jag menar det finns just nu massor av faktorer som pekar mot en sämre börstid än vad det gjorde vid samma tidpunkt förra året.
Läste i dagens analys på Placera (Avanza): ”Björnmarknaden är redan här” - 40 procent av bolagen på Nasdaq har nu rasat med minst 50 procent senaste året. Totalt handlas 66 procent av Nasdaqbolagen i björnmarknad, visar Placeras genomgång.
Det ger mig köpsignal, frågan är bara om jag ska vänta tills det går ner mer eller om jag ska slå till nu. Aldrig sälja vid en nedgång är min regel, om det inte är tydligt att en viss aktie har gått kräftgång en tid som redan varit i toppen.
Vi är nog många som kan berätta hur vi har försökt sälja av för att gå in i ett bättre läge, och misslyckats med det. Jag har försökt flera gånger, mot bättre vetande, senaste under coronakrisen. Det har kostat mig mycket.
Det jag gör nu är dock en liten översyn och justering (egentligen mest mental där jag bytt namn på konton och vad pengarna är tänkta att gå till) så att jag har gott om pengar att pytsa in om nedgången fortsätter. Men det är såklart inte alla som har den möjligheten.
Kommer nog också att öka mitt månadsautogiro.
Och när du säger “kostat” menar du att du missat uppgångar? Eller att du köpt in dig strax innan nedgångar? För min poäng är att om jag kommer in mitt i en uppgång men undvikit nedgångar så har jag inte förlorat och jag har inte heller vunnit som jag kunde ha gjort om jag hade varit med hela vägen.
Svar avseende rubriken.
Fortsätt dunka in månadssparande förutsatt att portföljen är konstruerad för just passivt indexsparande. Om den inte är det så får du helt enkelt bestämma själv vad du gissar på eller om du vill ha lite bättre odds, singla slant!
Är det dystra tider? Global index ligger +25% på 1 år, dock minus ~3% i år. Ifall -3% är för dig dystra tider skulle jag sänka risken i portföljen genom att sälja av.
Sälja av och omallokera för att sänka risken, inte för att timea marknaden eller för att “magkänslan” säger att detta kommer bli ett dåligt år. Fortsätt sedan att månadsspara i vanlig ordning.
Lite av varje, jag sålde vissa saker med förlust och sen köpte jag inte tillbaka för jag väntade för länge. Eller vissa saker köpte jag tillbaka dyrare. Hade jag bara suttit stilla eller köpt mer hade det gått mycket bättre. Allt för att jag hade en känsla av att det skulle bli en stor nedgång.
Men som klokt sägs av andra här så är det en annan sak att se över sin riskfördelning i stort.
Vad var målet med portföljen från början? Var det ett kortsiktigt sparande eller ett långsiktigt sparande? Har sparhorisonten ändrats?
Är det fortfarande långsiktigt sparande som är tanken så fortsätt månadsspara (förutsatt att det är en vettig portdölj med passiva indexfonder). Då kommer du köpa andelar på rea och får en bra skjuts uppåt när det går upp igen.
Att tajma marknaden är svårt och det är lätt att man säljer för tidigt eller köper för sent. Jag försöker endast basera om jag ska köpa eller sälja om min tidshorisont ändras. Jag baserar det inte på hur börsen går just nu.