Jag har en fråga som handlar om att jag nu vill börja månadsspara. jag har en summa pengar som jag vill gå in i en fondrobot. Vad är er rekommendation nu när det spekuleras i att börsen troligtvis kan falla under hösten? Bör jag avvakta en stund med att börja månadsspara i en fondrobot? Och ska jag avvakta med min klumpsumma i fondrobotten?
Tack på förhand för tips och råd
Skulle rekommendera att du börjar månadsspara direkt.
Gällande klimpsumman är det bra att du funderar igenom din reaktion vid olika scenarior. Vad gör du om börsen går ner 10-20% alternativt att du inte investerar och börsen går upp 10-20%? Beroende på summa hade jag antingen investera allt på en gång eller 10% per månad över 10 månader.
Det finns alltid orosmoln på börsen, hittar man inga så har man inte letat tillräckligt noga. Se nedan för andra personer som haft liknande funderingar. Det går inte att förutspå framtiden, därför är det bättre att bara börja månadsspara direkt. Angående klumpsumman så skulle jag spridit ut den över runt 1 år, men bara för att det ska kännas tryggare.
Konsensus är att börja månadsspara genast. Rent statistiskt/matematiskt ska även klumpsumman in så snart som möjligt, MEN om du rent emotionellt inte kan hantera att börsen faller direkt efter att du investerat klumpsumman så är det bättre att dela upp den i mindre delar över en längre period, precis som föregående skribent meddelat.
Statistiskt är det ett korrekt råd men jag tycket det är fel att ge en nybörjare…
Vet ett flertal som gjorde som du sa i januari-februari 2020 för att sen sälja i panik mars 2020 och sen missa hela återhämtningen under resten av 2020. Var samma visa i tidigare krasher oftas reagerar nybörjarna i panik när deras precis nyinsatta förmögenhet rasar i värde.
Psykologiskt är det troligen bättre att rekommendera att man sätter in det under en längre tid.
Sen beror det på om TS har starkare psyke än exempelvis mig och vågar stå kvar med kapitalet när det faller kraftigt (handlade fel 2008).
Jag tänker att jag sitter ju säkert nu med mina pengar och troligtvis kommer en dipp under hösten. Men å andra sidan kanske jag då sätter in pengarna efter vad jag tror är en dipp och sen faller det ändå
Om denna dipp inte kommer? Hur sannolikt är “troligtvis”?
Det är i princip hopplöst till omöjligt att förutspå på kort sikt. Hade det varit enklare hade alla sålt nu för att köpa in efter dippen i höst. Men då hade dippen kommit redan nu och inte i höst. Men om alla visste att det skulle bli sälj nu så dippen varit nu istället för i höst. Då hade alla sålt för ett par månader sen för att köpa in i dippen som hypotetiskt skulle ske nu. För att orsaka dippen redan för några månader sen. O.s.v.
Till dessa trådar kan läggas avsnitt som exempelvis Gult ljus på marknaden från november 2018 som inledes med:
I mer än en artikel har jag skrivit om att man inte kan förutsäga framtiden och därmed bör man inte försöka tajma marknaden. Men – varje regel har sitt undantag.