Jag tänkte sätta in 50 000 kr till min son i mestadels indexfonder. Börsen ligger högt nu, borde jag vänta till en ev inflations krach med att sätta in en klumpsumma?
Jag tror att handeln kommer att öka i sommar jämfört med tidigare år. Folk vill komma ut och leva efter restriktioner, så börsen kommer att fortsätta uppåt. Jag är helt ny med fondsparande och är tacksam för råd?
Det finns ju inga direkta rätt eller fel här men jag hade delat upp beloppet över 6-12 månader för att minska risken. Om 50k är en ansenlig summa (i förhållande till övrigt sparande) så hade jag delat upp det på 12 mån.
Jag brukar försöka hålla extra investeringar till maximalt 2-3 x månadssparandet. Så om du månadssparar 5000 kr/mån så kan du dela upp 50k på 5-10 mån.
Jag kör in allt på en gång och tajmar inte marknaden. Delar upp i nån säkrare global indexnära fond och några andra som jag känner mig trygg med så jag kommer sova gott om nätterna :).
Jag var i samma tankebanor i dec förra året. Jag hade också en stor summa att placera i en 60/40 portfölj och valde då mellan att gå all in eller att sprida ut över 6 månader. Jag valde all in med relativt stor vånda och tur var väl det, så här 6 månader senare, då börsen bara fortsatt upp sedan dess.
Det jag vill ha sagt är att det är helt omöjligt för oss dödliga att tajma marknaden, man får helt enkelt bara måla upp ett par scenarion och fråga sig om man kan leva med utfallet om det de skulle inträffa. Med det med sig tillsammans med en lång sparhorisont tror jag man kan göra kloka avväganden som framförallt känns bra för en själv.