Hej
Jeg vill investera 200 000 (alla mina sparpengar) i en billig global indeksfond. Pengarna behöver jag igen om 10 kanske 15 år.
Min fråga:
Är det lika bra att investera allt här och nu eller är det bättre att vänta på mer “normala” tider på börsen? Jag kommer ångra mig mycket om börsen faller senare i höst eller nästa år.
Hur länge ska du vänta på på normala tider? Vad är normalt?
Starta ett månadssparande för 10-15k. Då kan det inte bli fel. Dyker börsen så får du fler andelar och går det mer upp så är du med en del på uppgången, det värsta är om du lägger in allt, börsen halveras,du blir rädd och säljer av och går inte in igen föränn börsen är tillbaka på hög nivå (och cykeln upprepas)
Jag har en större summa också och gör så också,med kraftigt Månadsspar.
Ja, det är sant. Men som Jbl skriver kräver det att man sitter på händerna om börsen dyker. Är du typen som vet att du kan det, även om du “förlorar” hälften på en månad, då är det rätt att slänga in allt på ett bräde.
Matematiskt är det bäst att lägga in allt så snabbt som möjligt. Emotionellt kan det vara bättre att månadsspara in, för att lättare kunna hantera en stort börsfall. Det kan komma en stort börsfall om fem dagar, månader eller år och det kan pågå fem dagar, månader eller år. Att sitta med pengarna helt utanför och vänta in är inte rätt sätt. Om marknaden faller 25%, är det då man ska gå in eller ska man vänta tills den faller med 25% till?
En väg som jag skulle fundera på är att investera 50 tkr på en gång och sedan investera resten med ett månadssparande på 10 tkr per månad.
Jag tänker lite såhär all or nothing så slänger nog in allt på en gång även om det du skriver ger väldig bra mening. Pengarna tänkte jag köpa ny bil för om ungefär 10 år. Går det illa får jag köra vidare i den som är ny i dag.
200 papp kan ett bra år bli 300 eller mer, ett dåligt år 100 eller så. Men framförallt har du dubblat pengarna på tio år (helt utan nya insättningar) om vi ska tro att det fortsätter som det gjort i snitt.