Ny på marknaden hur ska man tänka

Hej
Är 21 år och har för tillfället en stor del summa pengar på ett sparkonto från ett arv. Har velat invenstera i ett tag men alltid fördröjt det. Undrar hur man ska tänka särskilt nu, då jag känner det är dags. Hur ska man fördela pengarna? All in på direkten eller i perioder. Osv.
Tack för eventuell hjälp!

Här är lite relevanta avsnitt att kolla in:

3 gillningar

Finns inget rätt svar. Det brukar vara bäst statistiskt att lägga in allt på en gång, men det är inte givet i alla tider. Det kan också ge upphov till känslomässiga missar (läs: folk tar ut pengarna igen), ifall det går ned direkt efter insättning.

Förslagsvis så kan du pytsa in 1/10 del med 1-2 veckors mellanrum. Då får du viss riskspridning, men låter inte pengarna ligga oinvesterade för länge.

Vi befinner oss i en väldigt riskfylld period där sannolikheten för en större recession/börskrasch är hög.

Jag tog ut allt mitt kapital i början på jan. Från och med igår har jag börjat köpa in mig igen (mindre köp). Kommer fortsätta med dessa mindre köp varje gång marknaden går ner alt ca 1 gång i månaden.

Det finns en stor risk att nergången fortsätter under 1-2 års tid (se tidigare recessioner/krascher). Därför är det omöjligt att säga var bottnen är.

1 gillning

Tack för svar!

Tack för hjälp!

Det ska jag, tack!