Hej!
Jag lyssnade på avsnitt 92 idag och undrar hur det som sägs i avsnittet står sig mot dagens läge på börsen? Tänker både på Stockholmsbörsen och globalt.
Jag har oinvesterat kapital som motsvarar 80% av min nuvarande portfölj som jag skulle vilja investera.
Bör en fortfarande investera allt på en gång istället för att sprida ut det, i rådande börsklimat?
(Sparhorisonten är +30 år och jag kommer inte freaka ur av en nedgång )
Bör en fortfarande investera allt på en gång istället för att sprida ut det, i rådande börsklimat?
Ja. Börsen befinner sig alltid på all-time high innan den tar sig till nya all-time highs.
Att sprida ut det över tid är bara att ta mer risk senare. Men det känslomässiga planet är en helt annan sak såklart. Kom inte till mig och klaga om det blir finanskris imorgon
Mer specifikt har du cirka 16 procentenheters tilt på din sida (66% chans) att tjäna pengar på en engångsinsättning kontra att dela upp det över ett år: https://youtu.be/X1qzuPRvsM0?t=173
Som andra sagt: Statistiken säger “ja”. Magkänslan och kristallkulan kan säga annat. Förslaget med 50/50 är bra om du gillar lite lugn, men enbart baserat på det du skriver om horisont och förmåga att inte pilla med det så in med det bara!
Hur hamnade du med portföljen i 80% oinvesterat? Jag tänker att det kan ha betydelse för hur du bör göra framåt. Speciellt om du hamnade där om du fick panik i tidigare nergång och sålde av i/före/efter en krasch.
Statistik sett är det bäst att investera allt på en gång. Bara du kan hantera det i en krasch. Snitt börskraschen är -50% så det får du fundera på. Råkna på det både i % och pengar och ställs dig frågan om du kan hantera OM du hamnar tillfälligt så mycket back från där du är idag.
Alternativet är som du säger att du gör det i omgångar. Själv är jag en försiktig general och körde själv en uppstegning för ett tag sedan. I mitt fall valde jag att öka aktieandelen under en längre tid.
Kanske uttryckte mig lite otydligt om dom där 80%, det är en större summa pengar jag fått via utdelning i företaget där jag är anställd samt via en större provision som trillade innan månaden därefter. Så dom två tillsammans motsvarar ca 80% av värdet på min nuvarande aktie- & fondportfölj.
Ja, ok, förstår. Pengar du kommit till lite ”lättare” så att säga. Om du verkligen har 30+ års tidshorisont och inte freakar ut så borde du egentligen kunna köra in allt på en gång. Statistiskt sett rätt och speciellt med den tidshorisonten
En aspekt till: tror du att du kommer att få såna “one-offs” i framtiden också, eller pratar vi on mängd pengar som är väldigt stor för dig och inkomst som ska inte upprepas?
Om detta var en speciell case för dig, investera 50% i aktier i nuläget, precis som nån annan här har också rekommenderat, och njut av tryggheten som resterande hälften ger dig. Eller börja med 25-33% och månadspara små summor framöver.
Börsen är alltid dyr, men nu finns det skäl att vara extra skeptisk.