Hej
Jag är just nu föräldraledig med första barnet (1 åring), vi har precis köpt hus samt har en bil (som sambon använder till jobbet). Vi har lite under medellön men klarar oss på dem. Men nu under föräldraledigheten (FL) är det minus i ekonomin. Jag har gjort en strategi för att försöka klara av den men behöver lite hjälp eller åsikter kring den.
Inför FL sparade jag ihop till totalt 100’ på räntekonto för att dessa pengar inte skulle påverkas av börsen inför kommande år och användas nu under FL.
Jag tappar ungefär 10’ per månad i föräldrapenning och därmed tänker jag under de månader jag är fattigare tar jag 10’ från räntekontot för att täcka glappet jag går miste om pga minskad månadsinkomst.
Då blir det 60’ som tas ut (mars-aug).
So far so good och vi klarar alla stående utgifter tills dess så jag kan sova gott om natten.
Däremot är det så att jag med de resterande pengarna tänkte sätta in ca 4 000 varje månad av dessa räntepengar på LYSA för att satsa långsiktigt. Men visst säger forskningen ”all-in” direkt och låt det vara istället för att pytsa in 4’ varje månad till augusti?! Så rent krasst är det bättre odds att tjoffa in 24’ direkt än 4’ per månad (eftersom jag har tillgång till de 24’ på räntekontot) eller?!
(Resterande 16’ som är över är för jag vill ha lite utrymme till för oväntade kostnader osv…)
Ett alternativ för att jag kanske inte vågar stoppa in allt direkt kan vara att putta in 7’ första månaden, 6’ andra, 5’ tredje osv tills sista månaden då jag sätter in 1’ ”bara” och fått in alla 24’ på börsen tills jag börjar jobba igen…?!
Aja, mycket text för liten petitess kanske.
Ha en fin kväll.