Om det är ett långsiktigt sparande du tänker dig så rent matematiskt brukar det löna sig att investera hela summan på en gång. Då sätts pengarna i arbete direkt. Men rent emotionellt så kan det ju vara jobbigt om börsen skulle backa kraftigt strax efter man har invsterat en sådan stor summa. Så man får göra en avvägning själv.
Jag kan rekommendera avsnitt 191 som avhandlar större engångssummor.
Vad gäller dina andra frågor kring amortering, köpa hus så är det svårt för någon annan att svara på vad som är bäst för just dig. Beror på storlek på lån, ränta på lånet, riskvilja, sparhorisont med mera…
Som Mattias säger, Sparhorisont, eller du kanske vill göra en kombination, dvs 50% på börsen och 50% i ett hus som du hyr ut, för att skapa extra kapital, som du kan använda för att betala av lånet eller trycka in på börsen beror givetvis på vilken ränta man får.
Jag personligen hade månadssparat in, just nu under osäkra tider. Det är väl typiskt om det kraschar efter du lagt in allt Då är det svårt att inte pilla.
Köpa ett litet hus och hyra ut blir ju en jäkla massa jobb… Om vi nu säger att avkastningen där är högre, så kommer det med nedsidan att du förlorar tid.
Nä, in med allt på lysa och glöm bort om det inte är en ny hobby du vill skaffa. Se till att du har en bra buffert kvar så du inte blir orolig när marknaden skakar.
Mitt råd är att bygga pengamaskin och ha roligt för avkastningen.
Hur din pengamaskin ska se ut beror på hur du tycker det är kul att vårda den.
Gillar du att renovera och öka värdet på bostäder, sköta underhåll åt hyresgäster, mm, så är det en bra investering. Gillar du att meka och göra i ordning bilar är ett nedgånget exemplar av en Porsche, Mustang eller nåt en bra investering.
Vill du bara starta pengamaskinen så köp indexfonder.
Tycker du aktiehandel, bolagsanalyser, kursgrafer och att försöka slå index är kul tar du en del av kapitalet till ett eget isk och börjar där. Förslagsvis kan du läsa Kavastus böcker.
Jag tänker att man antingen tror att börsen är ett bra tåg att va med på. Och då hoppar man på. Eller tror man inte det och då står man utanför.
Risken är mycket högre att priset ska ha stigit mellan varje köp än att det ska ha sjunkit. Att försöka tajma marknaden en gång är svårt. Att göra det många gånger ännu svårare. Därav att man oftast förlorar på att dela upp inköpen.
Jag säger hoppa från bryggan och börja simma. Det finns viss risk för en kallsup just när man kommer i. Men det blir inte skönare i vattnet för att man går i långsamt.
Du som gillar indexfonder måste veta vad ett genomsnitt innebär. Att det inte säkert betyder att det blir bra (eller dåligt) utan bara genomsnittligt, vilket i sig kan vara bra nog.
Du som månadssparar måste också veta att periodiserat sparande minskar risken att gå in vid fel tidpunkt.
Du borde fatta att investerande i indexfonder långsiktigt ger oftast bäst resultat investera allt på en gång. Så hade jag alltid gjort om jag fick större summa. Jag investerar alltid mina pengar direkt utan att sprida köp på några månader . Så fort jag har pengar som ska investeras långsiktigt köper jag in mig samma dag all in på en gång. På 10-20 årssikt . Sedan att jag månadssparar beror på att jag får pengar månadsvis .
Så kan man göra om man är villig att ta risken att man går in precis innan en djup svacka. Jag vill inte ta den risken och därför går jag in i omgångar. Vad som är bäst kan ingen veta förrän efteråt.
Jag skulle nog personligen köpt ett hus och renoverat och hyrt ut men det är ju för att jag tycker sånt är kul.
Om jag valt att stoppa det på börsen och har lång sparhorisont hade jag satt hälften i bred indexfond nu
Sedan hade jag rent personligen och mot all forskning försökt med det svåra att tajma marknaden genom att gå in med en kvart inom tre månader om börsen går ner eller om prick tre månader om den inte gör det och sedan den sista kvarten efter ett halvår eller då tidigare om börsen går ner mellan månad 4-6.
Eftersom vi vet ändå efteråt minskar du inte risken när du investerar i omgångar. Du tar inte högre risk om du investerar allt på en gång. Teoretisk och metematisk får du bättre avkastning om du investerar allt på en gång,men man får göra efter egen magkänsla.
Det är inte helt enkelt att vi tänker olika. Sant är om du inte vet något just nu blir varken högre eller mindre risk investera allt på en gång eller sprida det. Nu är du inne på marknadstajmning igen. . Statistisk sätt vinner man investera allt på en gång. Men hur än man gör blir det skapligt långsiktigt får man hoppas . Du tror inte på den här länken men ändå värt att läsa