Köpte nyligen ett hus och vi fick i dagarna en genomgång av huset av säljarna. Tillträdesdatumet ligger 2 veckor framåt. Senast vi var där innan genomgången var vid visningen.
Säljaren hade verkligen rensat huset och vi blir osäkra på om man verkligen kan ta allt som de hade plockat bort, utifrån fast egendom/jordabalken. Det enda mäklaren hade kommenterat till oss var några vitvaror som säljaren skulle byta ut. I vårt kontrakt nämndes inte heller några specifika saker som säljare skulle ta med sig. Säljaren har heller inte frågat/haft dialog med oss om nedanstående saker.
Ett fruktträd i trädgården hade tagits med. Nu var det endast ett övertäckt hål kvar.
I det som i prospektet beskrevs som ‘walking closet’ var alla garderober utplockade och det var nu endast ett kalt, tomt rum. Ett sovrum är det nu alltså.
Säljaren hade ett eget inbrottslarm med flera detektorer fastsatta överallt i huset. Det är dock inget standard larm(tänkt Sector alarm) utan en del utav hens smarta hem-lösning.
Säljaren hade bytt ut sitt kodlås-dörrhandtag(tänk Yale Doorman) på ytterdörren till ett standard nyckellås. Alltså en nedgradering.
Säljaren sa också att han skulle ta med sin smart-ringklocka utanför ytterdörren.
Slangvindan på fasaden var nedskruvad och borttagen.
Garderob borttagen från ett av sovrummen. Märken i väggen som vi antar kommer från borttagningen.
Har pratat med säljaren och vi har svårt att hitta någon lösning. Vi tänker att säljaren får betala för det hen tagit med sig men hur resonerar man då kring pris. Om vi t.ex. lär köpa nya garderober, är det bara materialkostnaden man räknar in eller är det även arbetet/frakt som ska räknas in?
Ni som varit med om liknande erfarenheter. Vilken hjälp kan vi förvänta oss av mäklaren eller ligger allt på vårt bord?
Samma här, står det ”mysig trädgård med fina fruktträd” så får man inte vad man betalar för.
Inomhus har jag alltid tolkat det som att ordentligt fastskruvade installationer stannar. Så en Walk-in-closet (eftersom garderoben inte går själv) ska fortsätta vara detta.
På rot stående träd är fast egendom, jordabalken 2 kap. 1 §.
Av andra stycket framgår att byggnad hör till fastighet.
Av 2 kap. 2 § framgår att
Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.
I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår
bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling.
Att föremålet skall vara ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden innebär att det skall finnas ett objektivt ändamålssamband mellan föremålet och byggnaden. Föremålet skall med andra ord normalt vara till nytta oavsett vem som råkar äga fastigheten (från kommentaren till lagen).
Det enda jag spontant tvekar på är inbrottslarmet som kanske är mer en egen lösning.
Läste lite om detta bara. Allt i objektbeskrivningen måste stanna. Var larmet där? Då tillhör det dig. Det mesta som skruvats in måste finnas kvar. Garderob definitivt.
Det här låter som att han har tagit saker han inte borde ha. Prata med mäklaren – de borde känna till lagen, känna till huset, och att säljaren bröt mot lagen. I många fall känner inte säljarna till lagen. Förhoppningsvis kan du och mäklaren få dem att förstå att de måste lämna tillbaka och installera om föremålen eller kompensera dig (till och med installation), huset ska vara i det skick som du köpte det i.
Instämmer med ovanstående. Står det inget speciellt i prospektet och det är fastmonterat. Kan det förväntas följa med köpet.
En garderobsinredning typ elfa för en walkin closet kan ju lött överstiga 20tkr vilket skulle påverka ert bud troligen. (Vet själv då jag renoverade en i helgen)
Sen är det klart skulle man få ersättning för allt material skulle jag nog inte bry mig om montering.
Trädet är däremot rätt skumt ocv trist, tar ju ett par år innan dett frukträd växt upp på nytt och äldre träd är dyra.
nu skriver du inget om det men i andra länder än sverige så kan det finnas lite olika syn på vad som är privat och vad som är fastighetens. Men där blir det ju att mha mäklarn upplysa om svensk lag. ( hörde om något land där det var kutym att ta med sig köket tex även vid hyresrätter)
För mig låter det som att allt de förra ägarna tog skulle tillhöra huset. När jag pratade med en mäklare så hävdade han att han hade haft ett liknande fall och då fick säljaren återställa allt, inklusive arbetskostnaden och frakten. (Men sen har jag inte sett vad som stod i ert kontrakt, men börja med att kontakta mäklaren.)
Ett smart hem som är inkopplat i dörrar, brandlarm, eluttag och liknande bör absolut andra vara en del av huset om det inte framgår att säljaren tar det med dig.
Helt helt fel av säljaren!!!
Har nyligen genomgått ett liknande scenario men då efter tillträde men i detta fall kan man eventuellt tom häva köpet…
Till och med torkvinda och hatthylla ska vara kvar.
Allt som står i prospekt och som var där på visningen är det ni köpt och förväntar er ska finnas kvar (om inget annat meddelats, helst skriftligen) bortsett från hemlarm som är kopplat till tex sector, verisure eller liknande där det inte är säljaren som äger utrustningen utan betalar för en tjänst.
Det finns gratis jurist tjänster att rådfråga. Mäklarsamförbubdet, online, via facket/hemförsäkring eller bank. (obs att mäklaren ej får agera ombud vid reklamation)
Vår säljare var också en frisk än som ville ta med så mycket som möjligt.
Några hyllor och bänk samt parabol skrevs in i prospektet som ”icke tillhörande köpet”.
Sedan såg vi att gardinstänger/fästen tagits med, stegen till huset etc.
De tänkte skriva ner krokar/handukshållare i badrummet och frågade under slutbesiktning om de kunde få behålla mer.
Vi tog hjälp av mäklaren som såg till att dessa delar återfraktades till oss.
Det hör till kutym att lämna viss inredning- vi länsade inte vår walk-in vid försäljning t.ex.
Skriv ned allt du kräver och kontakta mäklaren. Jag skulle hinta om att “undersöka möjligheten att häva köpet med advokat om inte allt som tillhörde köpet återges och installeras omgående”. Givet att husmarknaden håller på att frysa till is och skambuden nu haglar på husmarknaden borde det få säljaren att bli väldigt behjälplig.