Brister vid lägenhetsköp

Hej

Vi köpte en lägenhet där det står i kontraktet att den har balkong men i själva fallet har den inte ens franskbalkong utan ett svart fallskydd.

Hatthyllan tog säljaren med sig vilket jag har förstått att man inte får göra.

Det också väldigt kallt inne vilket jag åtgärdat genom att få igång ett element samt bytt fönsterlister.

Vad hade ni gjort i vår situation?

Vi behöver berättelsen bakom hur ni köpte lägenehten, för jag är mycket nyfiken hur bristen på balkong uppdagas efter köpet…
Ingen information gällande hatthyllan.
Gällande värmen, kontakta husbolagets disponent och lämna in en serviceförfrågan.

9 gillningar

Hur kan man köpa en lägenhet utan att ha sett den först?

7 gillningar

Asså, jag förstår verkligen inte problemet.

Du har köpt en lgh för en massa pengar och valt att inte uppfylla din undersökningsplikt. Jag utgår att det fanns ritningar, bilder och var visningar av lägenheten? (Väljer du att köpa innan visning och sedan inte änns ställer aom krav att få komma förbi på en snabb kik innan kontraktskrivning så får du tyvärr skylla dig själv).

Att chansa eller ta risker som visar sig bli dåliga eller fel är varje köpares rätt.

Du kan dock kräva en hatthylla(funktionen) men hade det varit jag som var säljaren, småaktig som jag är, så hade jag bara köpt det absolut fulaste jag kunde i hatthylleväg och lämnat av det. Kostar ju typ 200-1000kr med en hatthylla.

Inget annant som du nämde har du ens en chans att klaga för. Finns det rena felaktigheter i beskrivningen/ritningen så är det en sak. Men avsaknad av utanpåliggande balkong är inte direkt ett dålt fel. Det är bara en annan typ av balkong än vad du antog(utan att kontrollera) att det var.

Är det kallt i lgh så är det föreningen man vänder sig till rörande värmesystemet. Att tilläggsisolera är nått som man får räkna med efter att ha gjort sin undersökningaplikt.

Just det som beskrivs av TS gränsar till bedrägeri oavsett undersökningsplikt eller inte.

Balkong och balkong, hur långt är ett snöre? Det finns olika typer av balkonger och jag utgår från att det fanns ritningar, bilder och möjlighet till visning innan köp. Har man olika åsikter i frågan så tar man ju upp det. Är storleken på balkongen(fransk eller utanpåliggande) av vikt så kollar man upp storleken.

Köper man på distans och väljer att inte ha en rundvandring innan kontraktskrivningen så är det trist. Men det är inte ett bedrägeri, säljaren anser att det är en balkong av typen fransk balkong. Om man inte tycker det är viktigt nog att kontrollera innan tillträdet så kan man inte komma efteråt.

Anser man att det är otydligt eller missvisande så kan man försöka driva det(mot säljaren och mot mäklaren som man då bör anmäla till samfundet). Men om själva försäljningen gått till på ett normalt vis så ser jag inte hur köparen skall ha nån chans att få rätt vid tvist.

Nej, den hatthylla som satt där vid visning är den som ska sitta kvar om annat inte avtalas i kontraktet. En hatthylla räknas som fast egendom och ska likt garderober och vitvaror lämnas kvar.

1 gillning

Stämmer, dock är jag småaktig och besvärlig. Framförallt om det är en generisk hatthylla. Men visst, vill man slippa dåligstämning och bråk så kan man lämna av den som man hade upp under visningen. Dock är ju frågan om TS varit på någon visning öht. Det verkar som att dem köpt innan visning och inte sett lgh innan tillträdet om jag tolkar dem rätt.

Kolla med föreningen/styrelsen om du kan lämna in kvitto på fönsterlisterna och få ersättning. Påtala även problemen med värmen till föreningen/styrelsen.

Definitionen av balkong är: En balkong är en plattform med skyddsräckesom är byggd så att den skjuter ut från en byggnads fasad

Har inte skrivit att det är bedrägeri.

Att du uttalar dig så tvärsäkert med minimal information visar att du inte har koll på hur saker och ting fungerar. Mycket mer komplext än att sitta och uttala sig tvärtsäkert.

3 gillningar

Mitt misstag, du har helt rätt att du i te skrev att det var nedrägeri. Bara på gränsen till det.

Men att man uttalar sig säkert på ett forum beror på min erfarenhet om denna typ av tvister. Men vill göra nått åt det så får man kontakta en jurist och gå igenom allt, ax till limpa. Sen kan den juristen avgöra om det finns nån chans till framgång.

Men om TS fått till sig ritningar, beskrivningar och dokument. Varit på visning eller valt att inte gå på visning. Så är det en sådan uppenbar sak som inte kan missas att det saknas en utanpåliggande balkong på ritningen och när man var på visning.

Hade säljaren/mäklaren kunnat vara mer tydlig att det avsåg en fransk balkong? Ja. Går det att missa avsaknade av utanpåliggande balkong vid visning/på ritning? Nej, inte om man kan se och ritningen är korrekt.

Så det skall till något väldigt speciellt som TS inte nämnt för att man skall kunna för rätt vid tvist. Det som kan gå är att man anmäller mäklaren till samfundet. Där är det nog lättare att få rätt än det är mot säljaren där man behöver tvista om saken.

1 gillning

Håller med dig att det inte är enkelt att vinna tvister av denna typen. Dock finns det en hel del där rättsfall där köparen har fått rätt trots ”undersökningsplikt”.

Tex om boarean avviker väsentligt från vad som har annonserats kan man kräva tillbaka pengar oavsett undersökningsplikt eller inte.

Finns även rättsfall från högre instanser där man fått tillbaka pengar för att renovera om ett helt badrum som inte var enligt branschstandard trots undersökningsplikt.

Man får nog vända sig till en jurist med sitt specifika ärenden, så får de bedöma om det finns något att gå på. Tycker den lilla infon man har fått att det är värt att be en jurist om råd. Man måste utgå från annonsen och man ska vara sanningsenlig i annonsen för det kan få konsekvenser senare annars. Tex om de nu har skrivit att det finns en balkong tydligt.

Nu hårdrar jag det lite med mitt exempel, men om jag säljer en bil på blocket och köparen vill jag skickar bilen samt skickar över pengar. Sedan skickar jag iväg en leksaksbil, så kan jag inte hävda att köparen har undersökningsplikt enligt köplagen. Totalt rättslös är man inte i Sverige.

1 gillning

Tror inte jag är kompatibel till att ge dig råd, och jag hoppar verkligen inte att du flyttat in i vår BRF där jag sitter i styrelsen…

1 gillning

Jag svarar dig då du har trevligast ton av de som svarat.

Självklart har jag sett lägenheten och sett att det inte fanns balkong. Planritningen visar heller ingen balkong. Dock står det i köpekontraktet att lägenheten har balkong. En annan mäklare tycker vi ska reklamera köpet p.g.a. detta och tror vi kan få pengar tillbaka p.g.a. den säljande mäklarens misstag.

Ang. hatthyllan så är den av specialmått och vi har redan kollat runt och de flesta verkar vara för breda.

Så jag undrar fortfarande vad ni hade gjort? Man kan göra en liten eller stor deal av detta.

Den största bristen här är alltså den som inbegriper din egen moral?

1 gillning

Så ditt syfte är att försöka tjäna pengar på ett skrivfel i kontraktet?

9 gillningar

Här är det nog lite svårt, ditt case hade varit starkare om du aldrig ens hade sett lägenheten. Här får du värdera vad du har ork och energi till. Du kan ju börja kontakta mäklaren och ifrågasätta där, vad stod det i mäklarannonsen från början. Fanns balkong med?

I detta hade jag definitivt kontaktat mäklaren och ifrågasatt varför de plockat med sig hatthyllan.

2 gillningar

Detta är som sagt den nya mäklaren som påtalat hade aldrig tänkt på det ens annars. Men vi är lite missnöjda med köpet p.g.a. värme och hatthyllan.
Har ej kommunicerat med mäklare eller säljare om detta ännu.

Det finns mycket grisighet i denna värld. Kan nog hitta mycket grisigheter hos många domare och tyckare i denna tråd också.

Den nya mäklaren? Har en annan mäklare läst igenom prospektet och sedan frågat om allt stämmer, för att sedan informera er om att ni kan få pengar tillbaka pga. felaktigheter?

Jag tror det folk här, inklusive mig själv, reagerar på är det omoraliska i att köpa en lägenhet man sett för att sedan försöka dra nytta av skriftliga felaktigheter som såklart är uppenbara när man tittar på lägenheten. Varför frågade ni inte när ni var på visning om balkongen?

Ang. hatthyllan har ni rätt i att det är fast egendom. Om ni vill göra en stor sak av det så gör det, ni har trots allt rätt. Jag tror du hade fått trevligare svar här om allt handlade om hur ni inte fick den skräddarsydda hatthyllan med särskilt mått med i ert köp, men just nu ger ditt ursprungliga inlägg mer sken av någon som medvetet försöker hitta kryphål i ett prospekt för ekonomisk vinning.

6 gillningar

Ja, du kommer få flagga många om du ska dölja alla inlägg från oss som tycker att du är ute och cyklar.

Faktum kvarstår, dina funderingar kring hur du ska kunna vända en enkel felformulering om balkongen till din fördel, på bekostnad av en oskyldig säljare, är ett perfekt skolboksexempel på hur jobbigt det kan vara att göra affärer med privatpersoner.

8 gillningar