Du har sett lägenheten och noterat att det inte finns balkong, oavsett vad som står i beskrivningen. Det betyder att du uppfyllt din undersökningsplikt och ÄNDÅ skrivit på ett kontrakt.
Har du påtalat felet vid kontraktsskrivning, har ni reglerat det då?
Jag skulle säga att hade jag varit säljare och du kommer och vill häva köpet efter denna beskrivningen hade jag tvärvägrat.
Fel i beskrivningar kan finnas, men köpares undersökningsplikt går före och det kan inte sägas vara omöjligt att observera att balkong saknats.
Du kommer inte vinna, och du riskerar torska på din och motpartens juridiska kostnader.
Du kan alltid försöka dock. Jag hade som säljare möjligen kunnat gå med på att häva köpet men handpenningen hade du aldrig fått tillbaka för att täcka mina kostnader osv.
Det hade varit mitt enda motbud.
Ärligt talat låter det som du ångrat köpet, och det har inte med balkongen att göra för det visste du om när du skrev på.
Jag tror du får skicka ut lgh på försäljning.
Det är nog det minst kostsamma för dig.
Se det som en lärdom att tänka efter före man gör en stor affär.
Balkong. Detta är som jag förstår det en felskrivning i kontraktet. I praktiken är det tydligt att balkong inte finns. Här har köparen låg möjlighet att få någon kompensation.
Hatthylla. Detta är ett fast lägenhetstillbehör och ska lämnas kvar av säljaren. Köparen bör kräva ersättning om den felaktigt har tagits bort. I praktiken kan det bli svårt om säljaren krånglar, att starta en process om ett lågt belopp är tveksamt.
Bostadens uppvärmning. Här är föreningen ansvarig för att radiatorer fungerar, så anmäl problem dit. Beträffande tätningslister så anges ansvar i stadgarna , det vanligaste är att den boende har ansvaret och då ingår det i undersökningsplikten. Säljaren har inte ansvar för dessa problem.
Fastighetsmäklarförbundet skriver:
För bostadsrätter är läget delvis annorlunda (jfr med fastigheter, min anmärkning) .
De föremål som föreningen har tillfört lägenheten, exempelvis vitvaror och hatthylla, kan säljaren aldrig undanta från köpet: säljaren äger ju inte föremålen utan det gör föreningen. Det gäller även om bostadsrättshavaren skulle ha bytt ut föremålen, exempelvis ersatt föreningens vitvaror med nya i samband med en köksrenovering. De nya vitvarorna kommer att ägas av föreningen.
I övrigt kan man hämta ledning från jordabalkens regler om byggnadstillbehör: sådana föremål som hade utgjort byggnadstillbehör om det hade varit fråga om en fastighet, anses ingå i köpet om de inte särskilt har undantagits i köpekontraktet
Har du varit där och sett att det inte finns balkong trumfar det objektsbeskrivningen. Hade kanske varit annorlunda om du köpt rosett och kunnat hävda att de utfäst balkong så att du inte hade anledning att undersöka om det stämde.
Balkongen, bara släpp det. Mäklaren har kryssat i rutan för balkong av misstag och sedan har den missen följt med hela vägen till köpekontraktet. Du kanske skulle påpekat det innan du skrev på kontraktet men inte mer med det nu. Du har ju sett lägenheten så det finns ingen möjlighet att få någon ersättning. Du kommer bara framstå som en oseriös rättshaverist och mäklaren får möjligen en erinran.
Hatthyllan - ta hjälp av mäklaren som sålde lägenheten och be denne förklara för säljaren att hatthyllan hör till lägenheten. Punkt slut. Detta blir högst troligt betydligt enklare än om du bråkar om en balkong som aldrig existerat.
Värmen, som redan konstaterats har säljaren inget med det att göra. Lufta eventuella radiatorer och prata med din Brf om det inte hjälper.
Varför skulle du ha ersättning för "utebliven balkong " när du sett att det inte var en "riktig balkong "?
Bara för att det smög in sig ett fel i kontraktet då de glömde ordet fransk…
Om det är mäklarens fel kanske han kan betala din balkong som inte fanns som du såg inte fanns men ska ha ersättning för.
Arre
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
35
Det låter som att du ångrat köpet, kontaktat en ny mäklare för att sälja objektet, som sedan påpekat för dig att det står fel om balkong i kontraktet, varpå du tänker att du då kan häva köpet och därmed slippa gå igenom en ny säljprocess.
Du har alltså sett lägenheten och att den inte har balkong men det står att det ska finnas på kontraktet? Ser inte problemet, du vet ju vad du har köpt och du som köpare är ansvarig över det.
Värme har inte säljaren att göra med. Det är på föreningen. Vad gäller tätningslister för fönster kan det vara normalt underhåll eller föreningens ansvar.
Förstår dig m hatthyllan, faktiskt. Säljaren får inte ta den, den ska du kräva tillbaka. Den är en byggnadsdel som säljaren stulit.
Ang fönstren, tätningslist. Det kan bli ett hårklyveri, du får lusläsa stadgarna och prata med styrelsen direkt – diskutera frågan. Är du el föreningen ansvarig för just fönstrens tätningslister? Just det kan ofta vara oklart tyvärr.
Radiatorer, vattenburna(?) måste def falla inom föreningens ansvar, alltså deras grundfunktion. Prata med styrelsen. Vad du gjorde för att s.a.s. “få igång” det vet jag inte.
EDIT: ha ha, detta blev mig ovetande en klon av @Nightowl 's svar precis ovan.