Jag har endel hyllsystem från varumärket string i min lägenhet (hatthylla, skohylla, TV-bänk, en sektion i sovrummet, pockethylla). Allt är fastskruvat i väggen. Vid en eventuell försäljning vill jag ta med mig mina möbler till nästa hem. Bör man skruva ner dessa innan man fotograferar lägenheten?
För det känns hårfint vad som ingår när man säljer och inte.
Eller är det självklart att den typen av inredning ej ingår i köpet?
Jag hade aldrig förväntat mig att möbler skulle ingå i ett bostadsköp, men om jag inte minns fel så ska du informera säljaren (mäklaren ordnar detta) om lösören som du tar med dig från lägenheten som han eller hon kan tro ingår (t.ex. vitvaror, markiser m.m.)
Brukar man inte betala dyra pengar för att en designer stoppar in dyra möbler och tar fina bilder på hur det kan se ut? Ser ingen skillnad med detta, men då bör alla möbler vara kvar.
Möbler har ingen funktion för att bostaden skall fungera och kallas för LÖS EGENDOM. Kyl, frys och monterad hatthylla kallas för FAST EGENDOM och tillhör bostaden.
Man kan dock avtala i köpekontraktet att de inte följer med bostaden.
Bokhyllor brukar inte ingå i bostadsköp, det brukar ingen anta. (Om det inte är en hel vägg som har byggts om till en platsbyggd fast bokhylla typ.) Men som sägs ovan, tydliggör för mäklaren.
Mer “fasta” möbler som garderober och hatthyllor etc brukar vanligtvis ingå i köpet.
Det som är fastmonterat och som man vill ta med sig ska man skriva in i kontraktet så det är tydligt. Tex parabol är fast och ska ingå, men vill man ta med den så skriver man det i kontraktet.
När det gäller bokhylla så kan det kanske ingå. Om den är platsbyggd eller kanske även är väldigt anpassad till platsen så är det säkrast att skicka med det.
Jag byggde en platsbyggd bokhylla i en lägenhet och när jag sålde den så lät jag den vara kvar. Var bara för den passade.
Som jag fattat det så “ska” det ingå en hatthylla så den får man isf skriva om, eller byta ut. Vet flera som sparat den gamla hatthyllan för att byta tillbaka när de flyttar.
Skruva ner borde du inte behöva, men då viktigt att det står tydligt att det inte ingår. Och som nån annan skrev, kolla med mäklaren.
Tror det är främst i hyresrätter som hatthyllan ingår i lägenheten!
Jag hade bett mäklaren skrivit in att hatthyllan inte ingår, om du känner dig tveksam. Alla möbler räknar jag som säljarens, om de inte är inbyggda i skafferi eller dylikt.
Vitvaror av större modell brukar väl följa med lägenheten.
Men om jag varit du skulle jag aldrig sålt stringmöblerna, de är sjukt fina!
Enligt vår mäklare faller hatthylla in under byggnadstillbehör och skall ingå i köpet.
Byggnadstillbehör
Som byggnadstillbehör räknas föremål som byggnaden blivit försedd med av fastighetsägaren och är ägnat för stadigvarande bruk. Begreppet stadigvarande bruk anger att det skall finnas en ändamålsgemenskap eller funktionsgemenskap mellan föremålet och byggnaden. Bedömningen skall ske objektivt. Föremålet skall normalt sett vara till nytta oavsett vem som äger eller nyttjar fastigheten.