Skall sälja min lägenhet och har därför fått värderingar från fem mäklarfirmor. Värderingarna skiljer sig från 1miljon till 1,6miljoner. Den mäklarfirman som sa en miljon visade papper på lägenheter sålda i mitt område senaste året och var faktiskt mest rimligt. Det intressanta var att många av lägenheterna som sålts inte fanns med på hemmets sida som sålda, alltså inte med i statistiken. Dom lägenheterna som låg på hemnet som sålda hade all sålts för betydligt mer och påverkar därför statistiken.
Jag har verkligen inte bråttom med att sälja och har därför inte ens lagt ut min lägenhet till försäljning än, inte heller valt mäklarfirma. Självklart vill jag ha så mycket som möjligt, men gör inte mäklarfirmorna sig själva en otjänst när dom inte är ärliga med värderingen (tycker bara den med den lägsta värderingen var ärlig).
Eftersom jag även skall köpa blir jag ju väldigt misstänksam över priserna som ligger på hemnet. Mäklarna jag pratade med sa ju även att många har köpt dyrt och vill därför ha tillbaka summan dom köpt för, men jag som köpt väldigt billigt ställde inget krav på värderingen, eller summa jag ville sälja för. Att då ändå trissa upp priset för att bli den firma som får chans att sälja är ju bara kontraproduktivt. Dom kommer ju inte få sålt samtidigt som dom trissar upp förväntningarna hos säljaren. Får dom inte sålt tjänar dom ju inte heller några pengar.
Jag skall ju både köpa och sälja, har även en son som skall köpa. Jag säljer hellre billigt och köper billigt, vill även att sonen skall hitta något för så lågt pris som möjligt. Men känns som hela marknaden är korrupt. Mäklarna trissar, statistiken är missvisande.
Skall på visning med sonen idag. Det var en mäklare som ringde och berättade att dom fått in en 2a i det området sonen vill köpa. Mäklarn sa att det var rea (för att det låg ute andra 2or i området så låg ute för ca 200000 högre utgångspris). Problemet är ju att jag har sett dom och (även lagt bud som ej antagits) dom har legat ute i över 6mån utan att bli sålda. Det roliga var att i samma mening som mäklaren sa att det var rea, fyllde han på med att priset ändå var förhandlingsbart .
Bostadsmarknaden är verkligen en cirkus. Vet egentligen inte vad jag vill med det här inlägget, eller vad frågan är. Men har ni varit med om något liknande? Man blir ju nervös, är det verkligen tid att köpa/sälja nu. Har det alltid varit så här eller är hela marknaden så nervös att all beter sig helt crazy?
En annan sak är hur media rapporterar om bostadsmarknaden, så fort dom skall ta in experter som skall uttala sig väljer dom mäklare, banker eller någon på mäklarstatistik, det vill säga folk som har som uppgift att hålla uppe priserna. Lite som när dom skall rapportera om aktiemarknaden/börsen, finns väll inga som är så positiva som dessa ”experter”.
Vill man ha en annan bild måste man ge sig in i forum som dessa, men här är det ju istället väldigt polariserat, särskilt när det kommer till bostadsmarknaden, men det är ändå skönt för då kan man iallafall få lite olika perspektiv
Inte om de vinner dig som kund. Om en mäklare övertygar dig om att de kan få ut 600 000 kr mer än sin konkurrent kanske du väljer dem istället. Enligt min erfarenhet säger mäklare lite vad som helst så länge objektet säljs.
Vi var på visning för ett par månader sedan där mäklaren öppnade med att säga: “Säljaren kommer inte gå ner mer än 400 000 kr, då säljer dem inte.” Uppenbarligen tyckte mäklaren själv att priset var för högt och ville nu nå en snabb affär genom att berätta för köpspekulanter vad ett mer rimligt utgångspris var. Fastigheten ligger fortfarande ute på Hemnet.
Bästa tipset jag fått när det gäller osäkerhet vid bostadsköp var att ha en säkerhetsmarginal i budet som motsvarar osäkerheten du som köpare känner. Utropspris, mäklare och säljares förhoppningar är irrelevant. Det är vad köparen är villig att betala som avgör priset. Och det märks inte förrän på budgivningen. Är du säljare kan du få otrevliga köpare som du inte vill sälja till, även om priset är rätt. Allt innan budgivningen är gissningar och uppskattningar.
Vid försäljning kan jag tänka mig att det minskar osäkerheten om man kan visa hur tyst lägenheten är och att grannarna är skötsamma, att det inte kommer oväntade utgifter från föreningen (markhyra till staden, renoveringar och annat) och att det finns kvitton och intyg om du har byggt om något. Sedan finns det såklart köpare som bara ser en fin möbel mäklaren ställt in och köper p.g.a. det.
Haha den var sjuk -inte gå ner mer än 400’ .
Tror vi kommer få se mer av detta. Lite som mäklaren som till mig att det var rea men ändå förhandlingsbart . Dock gör detta beteendet mig bara mer nervös. Får mig bara att undra vad värdet egentligen är…
Kvitton och intyg spelar nog väldigt liten roll, med potentiellt undantag för renoveringar av våtutrymmen. Visa hur tyst lägenhet är och hur grannarna är låter svårt/omöjligt, klart att du kan be mäklaren säga det, men som köpare antar jag att mäklaren kommer att säga att alla som bor i byggnaden är guds gåvor till mänskligheten.
Vad menar du med otrevliga köpare? Som säljare kommer du generellt inte prata med köparna förutom vid kontraktskrivningen, så hur ska du veta hur trevliga de är?
I grunden finns en säljare och en köpare som skall komma överens om ett pris.
För tillfället är utbudet stort vilket borde gynna köparen.
Gör din egen marknadsundersökning och lita inte bara på mäklaren.
Vi är i en där priserna har gått ner, både reellt och i absoluta mått. Det öppnar upp för ‘klipp’, men också för bekymmer eftersom många säljare inte kan eller är vill sälja för dom priser som marknaden sätter. Säljarnas förväntan på ett pris dom inte kan få ut skapar en tröghet i marknaden, och resultatet ser du i att det är så mycket ute på marknaden nu.
Summa summarum, vi är i en svårgissad marknad där det är svårt att sätta korrekta utgångspriser.
Så som marknaden ser ut just nu skulle jag lägga ut till försäljning för högt pris (välja mäklaren som tror på högt pris) och samtidigt ha ett nedersta försäljningsbelopp som jag kan acceptera men inte informera det till mäklaren.
Sedan skulle jag vara villig att låta köparen göra ett klipp ned till mitt belopp om det är det som behövs.
Att vänta ut marknaden har visat sig varit fel strategi.
Utgår man från sambandet att reallönerna måste komma ikapp innan det vänder, så kommer det ta lång tid innan vi ser en vändning.
Så kan det vara, men effekten av sänkta priser är att många väljer att inte sälja till det pris som kan få. Jag lägger ingen värdering i om det är rätt eller fel strategi.
Har nu varit å kollat på en 2a, utgångspris 1095000. Den var jättefin, nytt kök, kaklat badrum, ljusa färger. Det ända jag inte gillade var golvet, trägolv med springor. Kan bli fint om det slipas. Den var även ganska liten (47m2). Under 2021 såldes lägenheterna i området för 25-30’kr/m2. Men senaste året har 3sålts och dom har legat på 20’-21’kr/m2, dvs samma priser som 2017-2018. Den jag tittat på idag ligger på 23’kr/m2. Mäklaren sa att det var rea .
Hur mycket under skall man lägga sig. Kom fram att säljaren redan köpt nytt och flyttar i januari.
Samtidigt som vi var på visningen poppade denna artikel upp i min telefon
Jag går bara på hur jag själv tänkt när jag kollat. På ett ställe fanns inte våtrumsintyg och det fanns mögel som inte var utrett av besiktningsfirman. Detta var osäkerheter som fick mig att inte gå vidare.
Mäklaren får bara någon procents provision så en prisökning på t.ex. 100.000 för säljaren blir kanske bara 1000 kr för mäklaren. Då kanske det inte är värt att lägga det extrajobbet, men som säljare är det ju 100ggr mer värt att vara mån om att köparen är trygg - om det direkt omsätts i priset. De flesta tänker såklart inte så utan litar blint på vilken mäklare som helst.
Ja, det tillhör verkligen inte standardförfarandet, men om säljaren får 20-100ggr mer av en eventuell prisökning så kan det kanske vara värt att göra en ljudmätning, släppa in en trolig köpare till grannarna eller låta dem provsova en natt (det har nog aldrig hänt dock ).
Även här utgår jag från mig själv. Jag har tackat nej till en lägenhet för den låg i ett gammalt trähus. Misstanken om en massa störande ljud och mäklaren som varken kunde bekräfta eller dementera gjorde att jag bara skippade den. (Samma mäklare kallade också plåtfasaden för puts , visst det såg lite likt ut, men…)
Generellt är det kanske så, men det förekommer också att säljaren efter budgivningen inte säljer till högstbjudande. Allt kan hända. En “otrevlig” köpare kan vara någon som krånglat mycket under budgivningen. Lagt skambud eller kört med fulknep. Säljaren är ju inte skyldig att sälja till högstbjudande, och man kanske fått en god relation till någon av köparna på något sätt. Ibland kommer det släktingar som vill ha boendet.
En släkting till mig styckade av ett hus och ville ha bra grannar snarare än pengar. Så köparna fick ett bra pris för att de hade fast jobb och familj typ. För att de inte var några gökar som skulle använda stället som rövarkula helt enkelt. En annan släkting till mig går i samma tankar nu. Man vill inte ha dåliga grannar som slänger skräp över staketet och drar till sig problem. Kosta vad det kostar vill.
Poängen är att det är mycket som kan hända under och efter budgivningen. Vårt hus låg ute för 1,2 miljoner och såldes efter budgivningen för 1,6. Tidigare har jag prutat ner ett hus från 1,2 till 800 tusen, men jag släppte det ändå sedan. En kompis köpte en sommarstuga som steg från 2,5 msek till 6 bara för att budgivarna var rika som troll och väldigt bestämda. Det var verkligen inte vanligt i området. Priser är inte alltid förutsägbara. Mäklarens gissningar ger inte hela bilden. Det är bara just gissningar.
Tycker det är ganska enkelt att bilda sig en någorlunda bra uppfattning om värde genom att kolla på slutpriser på Booli och Hemnet samt prisutvecklingen på svensk mäklarstatistik. Mäklarna har fördelen att se dagsaktuella affärer och vart hän det barkar mer dagsfärskt. Men det är sällan relevant för en som säljer.
Tycker din spread på 600k i värdering pekar på inkompetens hos mäklarkåren.
Att spekulera att det kommer gå upp var fel strategi, snarare en risk för det motsatta.
Lågkonjunkturen och inflationen har bitit sig fast och någon vändning uppår är inte i sikte.
Jag blir lite nyfiken på det du säger om att sålda lägenheter ej lagts ut i hemnets statistik.
Är detta något som försiggår? Jag har litat på att alla affärer lägga upp. Booli, tar de med alla?
Nope, säljare och mäklare och bestämma själva om dom vill att försäljningen skall synas på hemnet/booli. Detta gäller både lägenheter och hus. Dock kan du gå in å kolla/begära ut försäljning av hus på lantmäteriet då husköp stylus registreras via lagfart.
Pris handlar inte bara om vilka lägenheter som är bra, utan om vad köparen kan betala. De som går in på bostadsmarknaden jämför lånekostnaden med sin lön och sin hyra i nuvarande bostad. Blir det dyrare än vad de har råd med, så hjälper inga teppanyakihällar och tysta grannar för att driva upp priset.