Ingår stringmöbler vid försäljning av lägenhet

Lätt fixat! Köp en ny på Ikea och skruva upp innan fotograferingen. :blush:

NEJ! När jag läste fastighetsjuridik var hatthylla ett klassiskt exempel på fast egendom.

2 gillningar

Men den går ju byta ut, likaväl som golv, handtag och så vidare. Det är väl inte olagligt att ändra i sin bostad, så länge det är ytskikt, handtag, hatthyllor och så vidare?

Belysningar kan bli en gränsfråga.
Belysning i badrum och kanske kök kan ingå men troligtvis inte i hall och sovrum.
Har som köpare och säljare inte haft problem med detta - men man kan aldrig vara för tydlig. :slight_smile:

Givetvis går det bra att ändra i sin bostad innan försäljning. Alltid bra att tänka efter först… I mitt fall hade jag en hatthylla i källaren i åratal, vilken jag monterade tillbaka före min försäljning.

2 gillningar

Min är med i källaren, frågade hyresvärden om lov att få montera ner den. :blush:

2 gillningar

En bostadsrätt är ju lös egendom, hur kan då en hatthylla vara fast?

2 gillningar

För juridiskt så tillhör det bostadsrättsföreningen och inte dig. På samma sätt som kylskåp och spis.

Vadå tillhör föreningen? De flesta stadgar jag sett ansvarar inte föreningen för hatthyllor.

Byggnadstillbehör är föremål som byggnaden blivit försedd med av fastighetsägaren, och som är ägnade för stadigvarande bruk. Begreppet stadigvarande bruk anger att det ska finnas en ändamåls- eller funktionsgemenskap mellan föremålet och byggnaden. Föremålet ska normalt sett vara till nytta oavsett vem som äger eller utnyttjar fastigheten.

Om du är osäker om just din bostadsrätt så kontakta din styrelse. På samma sätt som du inte kan ta med dig kylskåp och spis från din bostadsrätt när du säljer så kan du inte ta med dig hatthyllan eller badrumsskåp.

1 gillning

Jag skulle säga att det handlar mer om praxis och mindre om lagens bokstav när det kommer till vad som ingår när man köper bostadsrätten. Om mäklaren indikerat att det ingår (till exempel nämnt den praktiska hatthyllan) så ingår den solklart. Om den inte nämns blir det upp till tolkning och tradition. Det kan vara smart att skriva med i kontraktet sånt som man är osäker på.

2 gillningar

Är det vintage String skulle jag nog även påstå att de nya är av sämre kvalitet. De gamla var av fanerad furu och de nya är fanerad spånskiva (eller MDF på vissa produkter).

1 gillning

Det satt en fast monterad dildo i sovrummet, blev rätt less…

1 gillning

Jag håller inte med dig. En bostadsrättsinnehavare äger ju inte sin lägenhet utan det gör i stället föreningen. Som medlem i föreningen äger man däremot rätten att bo i lägenheten, därav namnet bostadsrätt. (Jag undrar om alla bostadsrättsinnehavare är medvetna om detta.)

En hatthylla är därmed fast egendom precis som kyl och frys. Att plocka med sig hatthyllan utan friskrivningsklausul när man flyttar från bostadsrätten skulle jag definitivt inte rekommendera.

Om jag ringer föreningen och klagar på att min frys är trasig hade de hänvisat till stadgarna som säger att sådan utrustning är mitt ansvar. Det är alltså inte fast egendom i bemärkelsen att den tillhör fastigheten. Att det rör sig om en fast installation som ev ingår i en överlåtelse av bostadsrätten är en annan femma.

2 gillningar

Enligt bostadsrättsföreningslagen paragraf 7.12 skall bostadsättsinnehavaren stå för kostnaderna för att hålla lägenheten i gott skick. I samma paragraf anges också vilka reparationer som INTE bostadsrättsinnehavaren skall stå för.

Bostadsrättsinnehavaren har alltså ansvaret för lägenheten men föreningen äger den. Byter du spisen tillhör spisen lägenheten som ägs av föreningen och inte bostadsrättsinnehavaren.

1 gillning

Fast egendom

Begreppet fast egendom förklaras i 1 kap. 1 § jordabalken. Där anges att fast egendom är jord.

En hatthylla, kyl och frys är förstås inte fast egendom utan byggnadstillbehör.

1 gillning

Byggnadstillbehör är givetvis också fast egendom. Mitt förslag är att du fortsätter att läsa Jordabalken, kapitel 2.

Ordet “hatthylla” har nämnts 19 gånger i denna tråd.
Hur många av er bär hatt? :joy:

2 gillningar

Min spis ägs inte av mina grannar, föreningen, styrelsen. Så länge jag äger bostadsrätten kan jag om inte annat följer av stadgarna sälja spisen först och sedan sälja bostadsrätten utan spis. En köpare som fullföljer sin undersökningsplikt enligt köplagen kommer inte kunna hävda fel på varan, dolt fel eller kräva ny spis av föreningen.