Ingår stringmöbler vid försäljning av lägenhet

Man kan alltid kommer överens med köparen om vad man kan ta med sig eller inte, köparen kanske vill ha en annan spis. Lagen tillämpas ju bara när det blir en tvist.

Dock så är det föreningen som är ansvarig för att bostaden är i acceptabelt skick vid en överlåtelse. Om så inte är fallet har du rätt till avhjälpande på föreningens bekostnad enligt 7 kap 2 § Bostadsrättslagen.

Om du tänker efter. Om byggnaden inte vore fast egendom skulle man inte kunna ta ut pantbrev i fastigheten för det värde som byggnaden har.

Byggnad på arrendetomt är däremot lös egendom.

Det gäller när bostaden tillträds för första gången

1 gillning

Ja precis, svårt att veta att spisen eller hatthyllan har försvunnit annars…

Så om de "äger din lägenhet " så borde de kunna ha fasta priser på bostaden för att undvika spekulationer och trissa upp priset.
Det är idag som en hyresrätt men med miljonlån för att få ner hyran🤔. Det är ett sätt för de som bygger att få igen byggkostnaderna snabbare .
Angående design inredning som skruvats upp så kan det tas ner men ersättas med krokar eller dyligt. Mäklaren har betalt för att skriva in detta i beskrivningen.
En uppskruvad kristallkrona lär inte heller ingå fast den syns på bild

1 gillning

I praktiken har du givetvis rätt. Föreningen struntar i om du säljer spisen först och lägenheten sedan.

Juridiskt är dock.mera komplicerad än vad man kan tro. Skulle bostadsrätten bli värdelös kan du som medlem lämna tillbaka lägenheten till föreningen och flytta. Du blir dock tyvärr inte av med lånen.

Detta hände ett antal gånger under finanskrisen för 30 år sedan. Jag kan försäkra dig att skulle någon göra detta och ta med sig exempelvis spisen, så kommer Föreningen att jaga honom med blåslampa.

1 gillning

Nja. Jag hade monterad ner lampan. Se vad Lawline skriver:
Är en takmonterad lampa fast eller lösegendom? (lawline.se)

Jag tycker att detta var intressant, när vi köpte vår första lägenhet för snart två år sedan så var jag lite frustrerad över att säljarna tagit med sig både hatthylla och micro, där den senare nämndes i annonsen och därmed borde ingått.

Säljarna var förävrigt ganska jobbiga att ha och göra med, lämnade inte över alla nycklarna på överlåtelsedagen osv. Som helt ny bostadsrättsägare visste vi inte riktigt vad vi skulle göra.

Nu är det ju lite sent, men hade vart jättebra att veta hur man hanterar liknande saker i framtiden

4 gillningar

Nej! Bostadsrättsinnehavaren har ju rätt att bo i lägenheten. Vem i all världen skulle vilja köpa en lägenhet utan att kunna bo där? Rent tekniskt är det dessutom omöjligt, ägarlägenheter kan inte bildas hur som helst

Detta är mäklarens jobb att rätta till. En sådan här sak hade jag aldrig låtit passera.

Ja, om mikron nämndes som utrustning i köket antingen i beskrivningen eller i planskissen så hade ni kunnat kräva dem på ersättning. I praktiken blir det naturligtvis för jobbigt att driva sådana ärenden till tingsrätten då det rör sig om små summor. Knappt värt att ta dialogen med säljaren.

Jag hade ett fall för några år sedan där säljaren hade skruvat loss en garderob. Mäklaren ringde ett “kraftfullt” samtal till säljaren som fick komma tillbaka med garderoben.

Oftast så handlar sådana här saker om okunskap. Givetvis skall man påtala felaktigheter.

Men i andra länder kan man äga sin lägenhet. I Sverige är det snarare en förtäckt hyreslägenhet

Ägarlägenheter finns även i Sverige sedan många år. Efterfrågan på denna typ av boende har än så länge varit förvånansvärt låg.

Ja, bostadsrätten är för komplicerad för att passa så många som lättvindigt köper dem för miljoner. Personligen har jag tvingats lära mig hur det funkar pga allt tjaffs, och för att inte köras över av styrelser som tror att lagen är skriven med utgångspunkten att skydda föreningen.

1 gillning

Förstår inte. Blev bostadsrätter värda 0 kr?

Nja. Det här som står där på Lawline är lite… jurist-svar. Som ofta är fallet:

“Sedan har det stor betydelse ifall lampan enbart är monterad via eluttaget eller om den är fastmonterad direkt i taket. Om det skulle vara så att lampan är fastmonterad i taket bör det anses vara byggnadstillbehör och då anses vara fast egendom.”

Är det här ett bra råd, svar, till någon som undrar om takarmaturer i Brf lgh? Kanske.
Nyckelbegreppet är “fastmonterad”. Exakt vad betyder det, i kontexten ljusarmaturer? Oklart.

Men visst, infällda takspots är närmast självskrivet fastlmonterade så i det fallet är saken klar.
I många andra fall är det högst oklart.
Ljusarmaturer i tak i badrum och kök, kan vara gränsfall. T.ex. en lysrörsarmatur är av nödtvång fastskruvad “mer” i taket än en rund plafondarmatur, som oftast är fastskruvad även den, men bara i uttaget i taket där elen också kommer fram. Vad är vad då?

Detta lawline-svaret kan knappast betyda att alla och envar plafond armatur som lgh-ägare köpt på IKEA, Mio et al, alltid skulle vara fast egendom och tillhöra lgh medan en taklampa som hänger i sladden (i samma fäste i praktiken) inte är det. Orimligt.

Det mest rätta svaret är: de ljusarmaturer som fanns monterade i lgh när den uppläts som bostadsrätt, är byggnadstillbehör (“fast egendom”). Lycka till efter 25+ år efter byggnaden/lgh uppfördes.

1 gillning

Du måste vara väldigt ung. Vi hade ju en enorm kris i Sverige för cirka 30 år sedan, då mängder av bostadsrätter blev värdelösa. Har du verkligen inte hört talas om detta?

Finanskrisen i Sverige 1990–1994 – Wikipedia

Ja. Osäljbara i praktiken = värde 0 (för ägaren). Ett antal Brf:er gick också i konkurs för att lgh lämnades av ägarna och avgifterna därmed sinade. Det var hemskt, faktiskt. Jag var ung då, 24-25 och fattade inte så mkt av vad som hände. (Uppväxt i villa med mkt låga lån, byggd 1961.)

Jag köpte min första Brf lgh i Sthlm 1994. Det var ett år nästan exakt efter priserna hade bottnat.

Stort Grattis!