Säljaren har tagit med sig träd, garderob m.m. | Kan man göra så?

Om jag hade flyttat hade jag tagit med mina Philips Hue lampor

Är de inte i kökets fasta installation eller badrummet, så är det nog inte ett problem.

Sitter de i dessa så är det kanske enklast att byta ut dessa inför fotografering/visning. Gäller nog som grundregel om man vill göra det enkelt för sig: är det något man vill behålla som brukar ingå, så byt ut det innan så blir det inte några missförstånd/konflikter.

Beros ju på vad som stod i avtalet när ni skrev på papperna?
När jag sålde förra gården tog jag givetvis med mig tvätt och torktumlare, diskmaskin, mina garderober, lampor, övervakningskameror osv.
Det är lös egendom och givetvis inget som ingår i köpet av huset.

Gården var även ganska nyligen stängslat och tog givetvis med mig alla stolpar och tråd.

Köparen försökte då stämma och häva köpet men förlorade såklart och fick även bekosta mina rättskostnader.

Garderober, monterade stängelstolpar mm är givetvis fast egendom. Har du skrivit ett undantag i köpekontraktet kan du ta med dig detta, annars inte.

6 gillningar

Du glömde inte förra säsongens gödsel och laminatgolvet i hallen va’?

(Jag utgår ifrån att du skämtar. Om inte är jag förvånad att köparen inte skrek rakt ut.)

6 gillningar

Kanske trollkonto, 1 h gammalt medlemskonto. :see_no_evil:

1 gillning

En bekant familj kom till sitt nya hus en höstkväll. Då var t o m propparna borta.

2 gillningar

Nej, skämtar aldrig om pengar faktist.
Men om du vill lämna kvar dina grejer för över 100” när du säljer får du gärna göra det.

Garderob är lika mycket fast egendom som din tv.
Snackar ingen walk-in eller en suite garderob här utan ganska standard bygg ihop själv Ikea garderob. Ej inbyggd.

Stängsel får man givetvis själv stå för om man vill ha det.

Jag hade stängsel med el tråd till mitt boskap och tar givetvis med mig detta.
Men du tycker väl säkert att jag skulle lämnat kvar korna och fåren också eftersom dem fanns på visningen.

Ja du. Du har tydligen en annan uppfattning än Jordabalken. Läs gärna tulpaners inlägg för några dagar sedan. Här kommer det på nytt.

Fast & lös egendom - Vad är vad? | Listor med exempel (ekonomifokus.se)

7 gillningar

Inte speciellt brydd över det, skulle det komma invändning får dem gärna tala med min advokat, inte svårare än så

Nej, men att avsiktligt bryta mot lagen är ändå inte rimligt. Då skulle Sverige drabbas av anarki.

Jag har jobbat med med fastigheter i åratal , så mina kunskaper i Jordabalken är någorlunda grundläggande. Tror du inte på mig, så borde du åtminstone inse att Mäklarsamfundet ha kunskap i dessa frågor.

4 gillningar

2 kap. Tillbehör till fastighet

1 § Till en fastighet hör

byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk,
på rot stående träd och andra växter,
naturlig gödsel.

Till en fastighet hör även en sådan byggnad eller annan anläggning som är uppförd utanför fastigheten, om den är avsedd för stadigvarande bruk vid utövandet av ett servitut till förmån för fastigheten och inte hör till den fastighet där den finns. Detsamma gäller i fråga om en ledning eller annan anordning för vilken ledningsrätt har beviljats, om det vid en förrättning enligt ledningsrättslagen (1973:1144) har förordnats att rätten skall höra till fastigheten.
Lag (2006:42) .

2 § Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.

I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår

1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
2 gillningar