Reducera vinstskatt vid husförsäljning

Huset är sålt och det är dags att räkna på skatten…

Hur kan man beräkna värdet av standardhöjning i badrum?

Det jag tänker på är om det från början var matta+tapet och nu klinkers+kakel. Finns det något enkelt sätt att räkna på det eller måste man kontakta hantverkare som kan ge kostnadsförslag för båda och sedan kan man använda mellanskillnaden för avdrag?

Någon som vet hur man lättast gör?

Du får göra avdrag för en del av kostnaden på de som skett inom de 5 senaste åren.

Det skall backas upp av kvitton på material du köpt. Inte subjektiva värdehöjningskalkyler eller kostnadskalkyler som ej är använda.

3 gillningar

Ja, kvitton kan tas fram men det visar inte kostnaden för standardhöjningen. Det är hur man räknar på den jag vill veta.

Enligt mäklaren kan man eftersom det från början var matta+tapet dra av den extra kostnaden för att istället ha klinkers+kakel. Hur räknar man ut det?

Hå in på skatteverkets hemsida så har de en kalkylator som hjälper dig. Du kan även ringa dem och be om råd.

Min mäklare hjälpte till med själva uträkningen när jag sålde lgh efter min far. Det ingick i uppdraget, kika med din om de hjälper till.

Som sagt gå in och läs på skatteverket. :slight_smile: tillexempel hittar du nedan där.

Byte till bättre material eller byggnadsdel
Byte till bättre material kan till exempel vara att du byter ut ett golv från plastmatta till parkett. Beroende på om du byter till väsentligt bättre material eller till ett likvärdigt material är det olika regler.

Väsentligt bättre och dyrare
Om du byter ut en byggnadsdel eller ett visst material mot något som är väsentligt bättre och dyrare än det tidigare räknas det som grundförbättring. Men du får bara göra avdrag för prisskillnaden mellan det nya, dyrare materialet och samma, likvärdiga material som tidigare. Resterande del av utgiften kan vara avdragsgill som reparation och underhåll. Använd tjänsten Beräkna avdrag för förbättringsutgifter så får du hjälp att räkna ut detta, eller kontrollera vad som gäller för reparation och underhåll innan du gör avdrag för denna del.

Ring och fråga SKV det är lättast. De är duktiga och villiga att hjälpa. Finns inget att förlora med det.

Tydligen fel.

Jag förstår inte riktigt var du menar med

Det är väl det exakt det gör?
Material+hantverkare+övrigt behövt för upprustningen är kostnaden för standardhöjningen. Finns ingen mellanskillnad att räkna på.
Alltså om förra standarden kostade 40’ att bygga och din nya kostade 100’ ska du inte räkna 100-40=60’. Kostanden är 100’.

Edit: I stand corrected av Moshi ovan.

Enligt mäklaren är det så att om det nu hade renoverats efter originalstandarden och då hade kostat 40 men nu är renoverat till en högre standard för 100 så får man dra av mellanskillnaden. Det stämmer alltså inte?

1 gillning

Tror det stämmer och att jag hade fel. Se min edit och @Moshi’s kommentar.

Självklart är det bästa, eller egentligen enda, sättet att få informationen att kontakta skatteverket. Vissa frågor kan man ändå få svar på här men uppenbarligen inte min.

Skatteverkets hemsida är inte till någon hjälp för mitt specifika fall.

Jag gör å tänker likadant i mycket.
När det kommer till SKV är de faktiskt riktigt duktiga på att svara på frågor, även om hemsidan har lite för mycket information som behöver filtreras lite för att man ska hitta det man söker. Så oftast lättast att slå dem en signal helt enkelt. :slight_smile:

Jag hade gjort en uppskattad kostnad av vad det hade kostat med det äldre, lägre standard-alternativet och räknat mellanskillnaden. Sålänge man kan hänvisa var och hur man tänkt siffrorna så brukar det inte vara några problem även om man skulle bli granskad. Vem kan säga på exakt siffra vad det skulle landat på med plastmatta istället för klinkers?

Prisexempel kakel vs plastmatta

Kakel eller klinker för ett badrum på 10 kvm: ca 50 000 kr (om priset är 300 kr/kvm).
Våtrumstapet för ett badrum på 10 kvm kostar ca 30 000 kr.

* Arbetskostnader kakel- och klinkersättning: 30 000 kronor, 60 tim x 500 kronor (inklusive material, ej kakel och klinker)
* Arbetskostnad för våtrumsmatta på vägg och golv: 30 000 kronor, 40 tim x 500 kronor (inklusive material och standardmatta)
* Arbetskostnad för målning: 8 000 kronor, 12 x 500 kronor (inklusive material och färg)

Du får göra vissa avdrag för kostnaden.
Har inget med värdet på huset att göra.
Åtgärder som att du bytt till lika panel som satt utanpå huset tidigare är inte avdragsgill egentligen. Däremot om du tilläggsisolerat samtidigt.

Tror förvirringen ligger lite i att frågan och informationen är lite formulerad som om OP tänker att man beräknar något baserat på värdeökningen av bostaden istället för kostnaden och skillnaden mellan de olika standarderna, vilket har förtydligats. :slight_smile:

Är det inte fler än jag som tycker det är tokigt att man ska betala skatt på inflationen?
I nuläget är 500 000 av vår latenta vinst på huset ren inflation som jag kommer behöva skatta för när jag väl säljer.

Jag förstår av kommentarerna att min frågeställning kanske inte var så tydlig som jag trodde.

Exempel:

Ett hus köptes för 200 tusen för många år sedan.
Nu säljs huset för 2 miljoner.

Helt utan avdrag blir skatten drygt 360 tusen. (Visst är det 21% av ökningen?)

Vissa avdrag får göras, t.ex. kostnaden för mäklaren.

Vanliga renoveringar får som jag har förstått det inte räknas och det måste vara gjort senaste åren.

Om man däremot gör en standardhöjning, t.ex. sätter in kakel+klinkers+golvvärme och det från början var matta+tapet, så får man göra avdrag för den extra kostnaden. Frågan är hur man räknar ut den extra kostnaden. Jag vet hur mycket renoveringen kostade men jag kan inte veta vad en renovering till ursprungsstandarden skulle kosta.

Det jag egentligen ville veta var om det fanns något enkelt sätt att räkna på det men det verkar inte finnas.

Ringa skatteverket är alltså svaret.

Skatteverket har ju en räknemaskin på hemsidan just för att räkna ut vinstskatt och avdrag för renovering.

Om du höjt standarden får du dra av hela materialkostnaden för den renovering. Det du kan dra av är helt enkelt material du har kvitto på som kakel, klinker osv…

Köper du ny bostad samma år kan du skjuta upp skatt o föra över till nya bostaden.

Förstår jag det rätt att hela materialkostnaden kan dras av? Inget för jobbet?

Jo, så länge du har kvitto på jobbet kan du dra av det.

Sorry fel av mig har du haft hantverkare så kan du dra av även den kostnaden. Som sagt skatteverket har en riktigt bra snurra där man kan fylla i alla sina uppgifter.

Du behöver bara kvitton om Skatteverket begär in det!