Sålde min bostadsrätt 2023 och har lite funderingar kring avdrag vid renovering
Har både renoverat köket och badrummet…
Köket renoverades 2017 så ska man få avdrag för det så måste jag väl hävda att det räknas som ny/till eller ombyggnad? Och det kan jag väl hävda eftersom både diskmaskin och ugn flyttades till mer fördelaktiga positioner. Alternativet är väl att köra på att det räknas som värdehöjande och att det stod klart januari 2018 (har en faktura som jag fick 2018 och det var från tapetseraren) resten gjordes sent 2017.
Och hur är det med arbetet på fakturorna, kan jag dra av det också? det är ju redan dragit ROT från byggföretaget. Eller måste jag räkna bort hela den summan från avdraget och bara ta materialkostnader? Det är väl min egentliga fråga.
Förutsatt att du är inom 5-årsgränsen alternativt hävdar ”grundförbättring” (komplexa regler, kolla upp!) så kan du självklart dra av arbetet. Dock bara det belopp som du faktiskt betalat.
brutto 100 tkr
netto efter ROT-avdrag 70 tkr
du kan dra av 70 tkr från vinsten
Flytt av diskmaskin använder ju Skatteverket som ett exempel för grundförbättring där man kan göra avdrag oavsett hur lämgse sen åtgärden utfördes (obs måste vara gjort efter 1974)
Avdrag för hela utgiften
Du får göra avdrag för hela utgiften om du har bygg nytt, byggt till eller byggt om och ändrat planlösningen i bostaden. Du får också göra avdrag med hela beloppet för inköp av utrustning som inte har funnits i bostaden tidigare. Du kan ha gjort åtgärden när som helst under tiden som du ägde bostaden.
Vad innebär det att ändra planlösningen?
För att det ska räknas som att du har ändrat planlösningen ska du ha gjort stora förändringar, till exempel något av nedanstående:
Du har flyttat köket till en annan plats i bostaden.
Rörens placering har ändrats, om du till exempel har byggt om badrummet och flyttat toalett, handfat och dusch till en annan del av rummet.
Fläkten och diskmaskinen är flyttade till en annan plats i köket efter renoveringen.
Om du vill göra rätt för dig är det lättaste att ringa Skatteverket. Personligen tror jag inte att du får göra avdrag på hela arbetet (mer än möjligtvis 20 % för underhåll). Jag tror inte heller det är brottsligt för dig att missförstå så du kan ju chansa.
Har ju inte all info om din renovering och inte mitt område men som jag förstår reglerna handlar exempelvis att flytta diskmaskin om att dra nytt vatten m.m. inte byta plats från vänster om handfat till höger om handfat. Det ska vara ändringar av planlösning m.m. på en reell nivå. Man kan även få ersättning till fullo för diskmaskinen om den inte tidigare fanns men då är det för maskinen.
Till sist kan du få ersättning för ett bättre materialval än tidigare. Då är det skillnaden mellan att installera ett likvärdigt nytt material mot vad som fanns innan med materialet du valde som kan dras av.