Uträkning av vinstskatt vid försäljning av bostad

Jag är delägare i ett dödsbo som snart kommer att sälja en villa och jag har börjat fundera på hur vinstskatten ska beräknas.

Jag vet att vissa saker ska räknas bort för att få fram vinsten.

Anskaffningskostnad: vad skriver man för summa om man inte vet? Blir det 0 kronor eller finns det någon schablonmetod som när man säljer aktier?

Vissa kostnader för försäljningen vet jag att man får dra av, t.ex. kostnaderna för mäklaren. Hur är det med kostnader för annonsering och besiktning? Flyttstädning?

Finns det några andra avdrag man får göra för att minska skatten?

1 gillning

Vad gäller anskaffningskostnad så begärde jag ut uppgifter från Lantmäteriet när jag var i samma situation.

2 gillningar

Du är inne på rätt väg. Det bör gå att få fram anskaffningskostnad som någon föreslagit ovan. Försäljningskostnader som mäklare, besiktning, Hemnet med mera får ni dra av, däremot inte flyttstädning. Om det gjorts ombyggnader under innehavstiden eller större underhåll de senaste åren får det dras av. Om kvitton saknas kan man använda schablonberäkningar, kanske med understöd av bygglov om sådana finns. Skatteverket har bra rådgivning på internet och man kan även ställa specifika frågor via e-post, min erfarenhet är att man får bra svar snabbt. Om man gör beräkningar när kvitton saknas bör man ange detta i deklarationen

1 gillning

Var det nybyggt av dödsboet och inga större saker har utförts de senaste fem åren så brukar det inte vara så mycket avdrag man kan göra. (Nej, hade du plastmatta i badrummet vid nybyggnation 1976 och renoverade med ny plastmatta 2012 så är huset ändå inte i bättre skick än vid anskaffandet eftersom det då var nytt…).

Just saying, kanske inte relevant i ditt fall!

1 gillning

Absolut relevant i vårat fall.

Innan jag började kolla upp det trodde jag att större renoveringar skulle kunna dras av men som jag har förstått det kan man inte göra några avdrag om huset var nytt när det anförskaffades även om det var för 50 år sedan. Lite tråkigt då bara en nödvändig takrenovering nu kostar mera än vad hela huset kostade när det byggdes! Tråkigt att betala vinstskatt på något som faktiskt inte är någon riktig vinst!

1 gillning

Läste det här igen. Säger du att det kan finnas avdrag man får göra ändå för större renoveringar gjorde de senaste fem åren?

1 gillning

För arbeten som gjorts görs en indelning i två olika slag.

1. Förbättringar och utbyggnader. Detta får dras av oberoende av när det gjorts.
  2. Renoveringar. Får dras av om det gjorts under de senaste fem åren.
    Hos Skatteverket finns exempel som förklarar mer omfattande. Om vi till exempel tar taket så kan det helt eller delvis ingå i kategori 1 om det gjorts en utbyggnad eller uppgradering till bättre material. Om det enbart är en renovering får det göras avdrag om det skett de senaste fem åren.
1 gillning

Det här gäller för oss, det har gjorts de senaste fem åren.

På skatteverkets hemsida står det:

“Reparationer och underhåll måste ha gjort att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Det innebär att du inte kan få avdrag för reparationer och underhåll om bostaden var nybyggd vid köpet.”

Enligt det kan man inte göra avdrag. Hoppas att det inte stämmer!

1 gillning

Tyvärr har du rätt står så här skriver Skatteverket om avdrag som inte får göras

• reparation och underhåll om bostaden var nybyggd när du köpte den”

Så då är det endast ombyggnad eller utbyggnad som får dras av. Jag har gjort sådana deklarationer några gånger, men det har bara gällt bostäder som köpts begagnade. Märkligt att det skiljer sig på detta sätt, man lär sig ständigt.

1 gillning