Omfattande renovering. Avdragbart i deklarationen även om jag inte säljer lägenheten?

Hej. Jag gjorde en omfattande renovering av min lägenhet på 250.000kr. Renoveringen inkluderade planlösnings ändring, sänkt tak, flytspackling av golv i vardagsrum, nytt kök, ny el( spottar i tak, jordad el, som inte fanns i lägenheten)

Planlösnings ändring, sänkt tak blev gjort på egen hand. Kök installerat själv. EL och VVS blev gjord av företag så har fått rot avdrag från dem. Det arbetet jag gjort själv med planlösnings ändring och sänkt taket. Är det något jag kan göra avdrag för på deklarationen?

Nej, det kan du inte.

5 gillningar

På denna länk finna att läsa: “När du säljer en bostad kan du göra avdrag för vissa renoveringar. Det gäller när du har sålt en bostadsrätt, en ägarlägenhet eller ett småhus, till exempel ett radhus, en villa eller ett fritidshus.”

Tror att ordet SÄLJER är själva nyckeln här. Du får alltså inte dra av om du bor kvar. Det är även bara begränsat till saker du gjort 5 år tillbaka i tiden.

Så man kan säga att deadlinen på att sälja lägenheten för att få avdrag på det man gjort är 5 år då.

Exakt. Sen vet jag inte hur nitiska de är på datumet, om det gått 5 år och 11 dagar eller dyl. Man får ansöka om avdrag när man säljer, och måste presentera underlag.

1 gillning

Får man göra avdrag på det man gjort själv? Kostnaden är ju 0?

…utöver material.

Du får göra avdrag på materialet som du själv köpt och använt. Kvitto skall finnas att DU köpt det. Ditt eget arbete är obetalt.

Har du anlitat en entreprenör har de troligen dragit av arbete/material på ROT, så där är det redan hanterat.

2 gillningar

Du får göra avdrag även om det gått mer än fem år i vissa fall, t.ex. utbyggnader eller standardförbättringar. Planlösningsändringar som du gjort borde räknas in. Det är bara göra avdrag och argumentera när du säljer, så får du se om det går igenom.

Ja, de här med 5 år är väl enklare mindre saker, så som om du målar om etc.

Permanent standardhöjande saker tror jag inte det finns en gräns för. T.ex. om du slänger på en våning till på huset, bygger ett garage, etc. Funderar själv på om att ha dragit fram och kopplat in laddbox i mitt fall skulle kunna anses vara ett sådant men har inte besvärat mig att faktiskt kolla upp det då jag inte går i säljtankar just nu. Det är ju en helt ny funktion och möjlighet som öppnades med möjligheten att ladda hemma, och den finns ju kvar 5+ år senare.

Skatteverket säger ju själv:

Avdrag för hela utgiften

Du får göra avdrag för hela utgiften om du har bygg nytt, byggt till eller byggt om och ändrat planlösningen i bostaden. Du får också göra avdrag med hela beloppet för inköp av utrustning som inte har funnits i bostaden tidigare.
—> Du kan ha gjort åtgärden när som helst under tiden som du ägde bostaden. <—

Det här får du göra avdrag för med hela utgiften

Exempel på sådant som du kan göra avdrag för med hela utgiften:

• Du har byggt ett nytt hus.
  • Du har byggt ut ditt hus.
  • Du har installerat en tvättmaskin där det inte fanns någon innan.
  • Du har gjort om ett garage till ett badrum.

Vad innebär det att ändra planlösningen?

För att det ska räknas som att du har ändrat planlösningen ska du ha gjort stora förändringar, till exempel något av nedanstående:

• Du har flyttat köket till en annan plats i bostaden.
  • Rörens placering har ändrats, om du till exempel har byggt om badrummet och flyttat toalett, handfat och dusch till en annan del av rummet.
  • Fläkten och diskmaskinen är flyttade till en annan plats i köket efter renoveringen.
3 gillningar