Skatteavdrag för underhåll på el

Hej! Har nyligen flyttat in i bostadsrätt som är i mycket fint skick förutom elen, där ledningarna förutom i köket troligen är 50 år gamla och inget är såklart jordat. Har problem med två uttag och tänker pga åldern att det är lika bra att ta in en elektriker och dra om ledningar & byta till jordade uttag. Elcentralen är modern, jordfelsbrytare finns, lgh är inte jättestor. Planerar att bo här mindre än 5 år.

Nu till frågorna:

1. Tänker jag rätt eller är det onödigt att göra en så stor insats?
  2. Som jag förstått det kan jag göra skatteavdrag på (åtminstone del av?) hela arbetet som “reparation & underhåll”. Just detta exempel står inte med på skatteverkets exempellista men någon här kanske vet om så är fallet?
  1. Du får antagligen inte tillbaka hela kostnaden vid en försäljning. Det är dyrare än vad köparna värderar det till. Du kan göra det ändå för din egen skull.
  2. Jag skulle säga att det är en standardhöjning / grundförbättring eftersom det nya du sätter in har bättre funktion. Gör ROT-avdrag på arbetet och sen gör du avdrag på materialet som grundförbättring (du får inte göra avdrag på arbetet två gånger).

Grundförbättring är det som är avdragsgillt mot reavinstskatten när man säljer?

Grundförbättring är renoveringar som för all framtid kan användas för att sänka reavinstskatten.

(andra renoveringar gäller bara 5 år)

3 gillningar

Nu blir kandke materialkostnaden under 5000 kr och då blir det helt onödigt eftersom man inte får dra av så låga summor. Enklast är alltså att bara ta ROT och vara nöjd.

Men ska man ändå försöka dra av materialet så kan man kanske argumentera att 30% av befintliga uttag är grundförbättring (öka antalet ledare i kablarna från 2 till 3), 70% är reparation. Om man använder Skatteverkets verktyg så sätter man reparationen till att man började lågt (0 för uttag som var trasiga när du köpte) och 1 för övriga, som väl får anses vara avskrivna efter 50 år. Om du sätter in nya uttag samtidigt så är det 100% grundförbättring.

Men jag övertänker det nog också. Ingen villaägare hade satt sig och räknat så här noga. :joy:

Att byta 20 uttag och tråda om kommer kosta 5000 i material, typish.

Referens- diverse trådar på byggahusforumet där folk klagar över materialpåslag hos elektriker :slight_smile:

1 gillning

Får ju även ta med att man troligen lär byta från porslinsäkringar till automatsäkringar samt installera jordfelsbrytare som också är grundförbättringar

Gruppcentralen var modern och jfb fanns enligt OP.

Som referens- vi bytte gruppcentral i huset (ca 30 grupper) från diazed till dvärg och sektionerade på 3 jfb, bytte alla uttag (30 st ca) till jordat. Satte in ett par extra uttag så elektrikern fick spåra in lite nya ledningar. Han hade lite felsökning med lösa nolledare som låg mot VVB plåt osv men i slutändan kostade det med ROT ca 50 000, ungefär 50/50 arbete /material.
För 6 år sedan dvs.

2 gillningar

Tack för bra svar, som väntat! Också skönt att höra några exempel på kostnader, så vet jag lite vad som är att vänta.

Apropå att det inte går att göra avdrag på arbetet jag också fått ROT-avdrag på - det låter fullt rimligt men jag hittar det inte i skrift någonstans. Har någon en källa på detta?

Här har du en källa, under “Skattereduktion för byggnadsarbete”:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.11/2730.html#h-Skattereduktion-for-byggnadsarbete

De hänvisar vidare till Inkomstskattelagen, 44 kap. 14 § andra stycket:

Utgifter för arbete och material enligt 67 kap. 13 a, 13 b och 38 §§ ska inte ingå i omkostnadsbeloppet till den del skattereduktion har tillgodoräknats enligt 67 kap.

1 gillning

Man får göra avdrag på kostnaden för arbetet efter ROT avdraget, det man faktiskt har betalat alltså. (Det man inte får dra av är den del av arbetskostnaden som betalas av ROT avdraget, som man därmed inte heller har haft som faktisk utgift).

Normalt kan man dra av hela värdet på fakturan man får (där ROT redan är bortdraget).

Edit: kan läsas här, under skattereduktion: Beräkna vinst eller förlust - Hjälptexter

1 gillning

Tog in en elektriker för att byta allt i min lägenhet. Tror inte Man får tillbaka hela kostnaden, men jag sover bättre om nätterna vetandes att elen i min lägenhet inte går genom lindade kablar från 38 där isoleringen börjat vittra sönder.

Det har även resulterat i att jag tittar lite annorlunda på lägenheter och hus på marknaden där elen behöver uppgraderas. Har ett helt annat tänk på den fronten nu än jag hade innan. Så det kan absolut finnas köpare som uppskattar det och är villiga att slippa betala för “the hazzle” men jag tror inte man kan räkna med det.

1 gillning