Laddbox grundförbättring

Hej,

Har sökt lite men inte hittat ett specifikt svar på min fråga: kan jag göra avdrag för en installerad laddbox på en såld bostadsrätt? Tänker att det blir lite konstigt när jag utnyttjade grön teknik-avdraget vid installationen. Avdrag på avdrag låter inte som något staten hade tänkt sig!

Om jag kan, gör jag avdrag för 50% på priset (alltså efter grön teknik-avdraget) av boxen, eller kan jag göra för originalkostnaden?

Tack för mig!

Gissningsvis kan dra av den kostnaden som grundförbättring.

Men det ska vara verklig kostnad, dvs efter grön teknik bidraget

1 gillning

Skatteverket har tagit fram en FAQ om detta:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.3/2730.html#h-Bidrag-fran-staten-mm

I omkostnadsbeloppet får inte medräknas utgifter som täckts genom bidrag från stat eller kommun eller genom näringsbidrag (44 kap. 18 § IL).
[…]
Vid beräkning av kapitalvinst ska utgifter för installation av grön teknik inte ingå i omkostnadsbeloppet till den del skattereduktion har tillgodoräknats för installationen (44 kap. 14 § IL).

Jag tycker att det är lite otydligt om de menar att man inte ska ta upp utgiften alls, eller om man bara ska dra bort det som man har fått i bidrag. Jag hade nog bara dragit bort det jag fått i bidrag och tagit med det som jag betalat ur egen ficka. Det är ju kapital som jag har tillfört fastigheten (och som därför ska dras bort från vinsten).

I ett utlåtande om hur man ska räkna på ROT-avdrag så har Skatteverket också bara dragit bort det man faktiskt fått i bidrag.

Exempel 2; Köpare B har haft utlägg för materialkostnader på 20 tkr och arbetskostnader på 80 tkr i samband med ombyggnation under våren 2009 av sin under hösten 2008 förvärvade fastighet. Han erhåller skattereduktion enligt lag om skattereduktion för hushållsarbete med 50 tkr, varav 40 tkr avser utgifter för ombyggnationen. Hans utgifter för ombyggnad av denna fastighet, som utgör hans ersättningsbostad, bör då anses ha uppgått till 60 tkr (20 tkr + 80 tkr — 40 tkr). Detta motsvarar den faktiska utgift som köparen åsamkats med anledning av den ombyggnation han gjort. Det är denna utgift som, om förutsättningarna i övrigt är uppfyllda, ska läggas till vid beräkning av ersättningen för ersättningsbostaden.

Krångliga ord. Jag fetmarkerade det viktigaste. I exemplet har person B haft utgifter på 20 tkr + 80 tkr, och fått ROT-avdrag med 40 tkr. Personen har betalat 60 tkr ur egen ficka och Skatteverket tillåter därför att man räknar på 60 tkr som omkostnad. Nu är Grön teknik och ROT inte samma sak men det är säkert tänkt att du ska kunna räkna på liknande sätt.

Slutsats: Du borde kunna göra avdrag för 50% av kostnaden.

1 gillning