Jag har sett den men trodde att om man behöver renovera och väljer att renovera till högre standard så är det bara den extra kostnaden man får dra av, inte hela kostnaden.
Nja inte riktigt så det ser ut va… Nej.
Ja, det är bara standardhöjningen du kan göra avdrag för. Om det kostar 60000 att renovera och byta plastmatta och tapet till ny plastmatta och tapet men 100000 att byta till kakel/klinker så får du dra av 40000. Men det är ju väldigt svårt att veta hur mycket alternativet som man inte gjorde skulle ha kostat om renoveringen gjordes för flera år sedan. Så där får man göra en uppskattning och om skatteverket ber dig måste du kunna visa hur du kom fram till din uppskattning.
Du får räkna med både material och arbete, dock inte eget arbete. Det måste vara en hantverkare som du har betalat för att utföra arbetet för att du ska få räkna med arbetet. Och har du fått rot-avdrag så är det summan efter rot-avdraget är gjort som du får använda.
Man kan få göra avdrag även om man inte har kvitto eller fakturor kvar, men samma sak gäller där, om skatteverket ber dig måste du kunna visa hur du kom fram till det belopp som du har angett, det är ju enklast om man har kvitton/fakturor/offerter men om du kan hitta en gammal prislista från när renoveringen gjordes som visar att plastmatta kostade xx kr/m² och klinker kostade yy kr/m² så kan du kanske räkna fram en skillnad och man bör väl även väga in om det krävs mer arbete med det ena materialet jämfört med det andra.
För att få räkna en åtgärd som förbättringsåtgärd, som till skillnad från underhåll/renovering (5 år) inte har någon gräns tidsmässigt när det är gjort, så måste det ha tillförts något nytt, tex ha dragits fram vatten och el för att ansluta en tvättmaskin i ett badrum som saknade den möjligheten tidigare.
Det här besvarar min fråga men det är ju väldigt svårt att veta vad alternativet skulle ha kostat.
Jag tycker folk ger lite halvdåliga råd/svar här om jag ska vara ärlig. Det står väldigt tydligt på skatteverket vad du får dra av samt vilka kriterier som måste vara uppfyllda. Där finns även lätta att använda räknesnurror.
Mitt råd är att du googlar “avdrag för renovering vid försäljning” och läser på på skatteverket och använder deras snurror.
Kort får du göra avdrag för tre saker där du får olika stora belopp för varje sak. Det är fel att du endast får göra avdrag för standardhöjande så de svaren ska du bara ignorera.
-
Du får göra fullt avdrag för stora renoveringar som ändrar planlösning, ex utbyggnad, ombyggnad där du ändrar rum, ombyggnad av kök där du flyttar layouten etc. Det spelar ingen roll när dessa renoveringar skett. Det står väldigt tydligt på skatteverket.
-
Du får göra delvist avdrag för renoveringar där du byter till samma standard. Det kan t.ex vara måla om väggar, byta till ny parkett etc. Denna kategori kommer dock med ett antal krav. Huset får t.ex inte vara nyproduktion. Skicket på det du bytte måste vara nämnvärt bättre än när du köpte, det måste skett inom 5 år m.fl. krav. Använd räknesnurra på skatteverket.
-
Du får göra delvist avdrag på standardhöjande renoveringar. Ex byte från plastmatta till ekparkett, vanligt kakel till marmor etc. Här räknas dock inte “teknisk utveckling” som standardhöjande, så t.ex har du en gammal diskmaskin med vanlig diskfunktion som du byter till en ny diskmaskin med vanlig diskfunktion är det inte standardhöjande. Dock om du byter till en mer tekniskt komplicerad diskmaskin eller annan pryl i hemmet, typ till en smarttoalett, är det standardhöjande. Står väldigt tydligt på skatteverket. Använd även här deras räknesnurra.
Hoppas det hjälper, lycka till med försäljningen!
Det borde den väl göra. På dina kvitton ligger ju den extra kostnaden för klinker samt arbetstiden.
Hade du tagit exempelvis våtrumsmatta hade väl också fakturan blivit lägre, alltså ditt avdrag blir högre med det högre beloppet.
Eller tänker jag fel?
Exempelvis har jag en hel övervåning att dra av vid min framtida försäljning, men det är ju faktiska fakturor som kan dras av.
Tänker att klinker är väl standard idag och inget värdehöjande i sej.
Lika så med golvvärme osv, byggstandarden ändras ju över tid.
Går inte att använda då mamma och pappa byggde huset.
Men det står förstås inte vad det hade kostat med våtrumsmatta så den extra kostnaden för klinker går inte att räkna ut med hjälp av fakturan.
I praktiken Har någon gjort en reparation de senaste 5 åren, så har jag dragit rubbet på K-blanketten. Jag har aldrig haft några problem med detta.
Byter du en 15 år gammal tvättmaskin eller ett 20 år gammalt kylskåp är väl det också standardhöjande. Så är i alla fall mott resonemang. Oftast är det inga jättebelopp, så jag har svårt att tro att det kan bli skattetillägg.
Ja, men det kvittar ju i praktiken. Du får avdrag på den fakturan du har i handen.
Hade du istället renoverat badrummet med likvärdig våtrumsmatta hade avdraget per automatik blivit mindre då den fakturan troligen varit lägre.
Men om renoveringen hade gjorts med likvärdig våtrumsmatta blir avdraget noll eftersom det inte är en standardhöjning.
Stämmer det att men får göra avdrag med den faktura man har? Det är i så fall det bästa för oss.
Jag är osäker, men ett utnött badrum som helrenoveras borde väl vara en standardhöjning även med plastmatta.
Du tycker det men teknikutveckling räknas inte som standardhöjande. Byter du ett gammalt kylskåp till ett nytt, men med samma nuvarande standard relativt sett som standarden för det gamla kylskåpet när det köptes nytt, får du inte göra avdrag.
Är det dina föräldrar som säljer huset eller har du fått ta över det efter dem och det är du som säljer det? Om det är det senare så bör du få göra det avdraget som jag tolkar skatteverkets skrivelse. Du får inte göra det avdraget om du som säljer det antingen köpte bostaden som nyproduktion eller byggde det själv.
Dödsbo…