Elkompensationen

Man kunde ju tänka sig att man själv får styrka dessa uppgifter när man söker bidrag.

Inte hållbart, alla kommer drunkna i administration och fuskande, inget jag vill betala med mina skattepengar…

2 gillningar

Alla dom du nämner kan räkna ut hur mycket pengar dom kommer få någon gång kring jul (gissar jag, skulle meddelas under november). Men eftersom dom inte säger något om kompensationen framåt, så kommer det förhoppningsvis bidra till att hålla nere på elen, vilket Ebba nämnde va viktigt även framåt.

@Pellepennan om du berättar din förbrukning eller dom som inte vet, så kan jag räkna ut det till dom. Förbrukning under tiden och vilket elområde dom bor i, sen kan man slå på miniräknaren…

Allmosor till oss som inget stöd behöver återigen alltså.

8 gillningar

Trist bara att behöva förpesta luften med mer canerogena ämnen från vedeldning men får väl glädja mig i att sjukvården gratis.

Kalla det vad du vill, jag ser det som att regeringen betalar tillbaka lite av det som förstörts de senaste årtiondet…

4 gillningar

Den långsiktiga kostnaden för nedlagda reaktorer i Barsebäck och Ringhals blir svår att kompensera.

5 gillningar

Företag som funderar på om de måste lägga ner eller gå i konkurs vet fortfarande inte NÄR pengarna kommer. Vi vet inte ens om de kommer i år. Samma för privatpersoner. Det gamla stödet hade en korkad och orättvis utformning, det har det nya också.

1 gillning

Skulle man t.ex. ta det som ett skatteavdrag på dekorationen så är det väl precis lika lätt att skattefuska med nåt annat?
Jag köper inte att det skulle skapa såna enorma merkostnader
Jag fortsätter nog att skaka huvudet åt de tokiga svenskarna här.

1 gillning

Kanske kontroversiella ståndpunkt, men jag hade hellre sett mer stöd/subventionerad el till företagen så att de inte konkar under tiden vi löser elförsörjningen och mycket mindre till hushållen. Finns fortfarande folk som sitter med direktverkande el år 2022 och räknar kallt med att bli räddade. Ett kriterium för stödet borde vara att man inte har direktverkande el för uppvärmning.

Så de som tagit maximal risk får behålla fördelarna av detta när det går bra, men blir räddade när det går dåligt, medan de som varit mer försiktiga och bundit för att vara säkra på att klara sin hushållsekonomi står med lång näsa?

8 gillningar

Du låter precis som journalisterna, när, när, när… Dom sa att dom kommer meddela datum i november, du kan redan räkna ut hur mycket, sen handlar dom om att göra en budget enligt bästa förmåga baserat på antagande du själva får göra.

typ som livet, universum och allting då. Eller barnbidragen.
Bara att förlika sig med tanken att det troligen är omöjligt att hitta någon form av universell lösning som är “rättvis”.
De som ansvarsfullt investerat egna medel i energieffektivisering av sina hus får ju också mindre stöd här.
I vanlig ordning går alltså statens stöd mest till de som tagit minst ansvar, varit minst förutseende eller tänkt efter själva.

5 gillningar

I hushållen hsde jag hellre sett bidrag för att energieffektivisera. Det hade hjälpt både individen och samhället.

2 gillningar

Jag håller med, JAG kan tycka att det hade varit bättre att lägga alla pengar på förbättringar framåt så att detta aldrig uppstår igen. Men samtidigt vet vi inte vad priserna blir och detta blir en lättnad för många tror jag…

Det är nog på gång det med (Ebba sa något om det iaf), men det är inte lika akut eftersom det är en mindre viktig väljarfråga skulle jag tippa…

Du sitter alltså i Finland och följer svenska elkompensationen med spänning, medan huvudet skakar fram och tillbaka?
Ja, någon hobby ska vi alla ha :slight_smile:

1 gillning

Det enkla är oftast det bästa. Varför inte bara ha ett stöd baserat på faktisk kostnad?

Typ du får ‘återbäring’ för 50% av elkostnaden över 1 kr / kwh under perioden dec22-mar23.

Nu får jag kompensation för min förbrukning för ett år sedan?

Mitt i historiskt hög inflation?!?!

3 gillningar

"Om el ingår i din hyra eller om kostnaden för den el du förbrukar vidarefaktureras av en fastighetsägare, förening eller liknande, så får du inte stöd direkt från den här åtgärden. "

Det vill säga, otur för dom flesta hyresgästerna…

1 gillning

Vi kan nog vara överens om att, om det funnits ett system som varit ännu mer rättvist, och lika enkelt att administrera, så hade dom självklart valt det istället. Men nu har dom inte gjort det, sannolikt på mycket goda grunder.

2 gillningar

Du kanske kommer få detta, det har dom inte sagt att du INTE kommer få! Men det är inte det förslaget svenska kraftnät tagit fram ÄN så länge

1 gillning