Elkompensationen

Det kanske inte är hyresgäster i lägenhet man försöker träffa i den här stödåtgärden…

1 gillning

Minns jag fel eller fick vi inte redan stöd för förra vintern?

Det håller jag med om, men det kanske skulle vara det.

Nja, jag roar mig väl snarast med att hänga på det här forumet och snubblade in på den här tråden.
Om det är bäst sätt att fördriva min tid på låter jag vara osagt :wink:

2 gillningar

Det är ju inte el-fen som betalar elen även om man är hyresgäst, så det är ett alldeles utmärkt slagträ i de pågående hyresförhandlingarna.

Jo, men det är väl inget som säger att man inte kan använda förra årets förbrukning som bas för ett stöd som ska betalas ut nu? Eller dom månaderna är redan utbetalda från staten och kommer aldrig att kunna betalas ut igen?

Klart det går. Har man betalat överpris så är det väl bara att betala tillbaka. Det viktigaste är att ha en lösning framåt, dvs att man måste hitta en lösning där man minskar kostnaderna löpande på elräkningen, inte att man får pengar ett år efteråt, dessutom att de som inte ens haft kostnaderna får ersättning.

Nej var bara en reflektion. väldigt konstigt detta måste jag säga

Ja precis, håller tummarna för att det räcker som argument. Edit: Kan bara bli svårt eftersom det är ett retroaktivt stöd och inte hjälper den kommande vintern.

Men, pengarna kommer ju ut i vinter?? Hur hjälper det inte då?

Faller rätt in i principen Sverige har. Låt oss rädda dem som tar högst risk.
Nåja en liten tröst att de som låst sitt elpris för att säkra upp sin ekonomi iaf inte blir drabbad av detta och även de får kompensation. Skönt att folk som tar ansvar kan bli belönade någon enstaka gång.

Som någon tidigare nämnde. Hade varit bättre om detta belopp hade gått till att rädda företagen så inte de faller omkull. Om företagen går under då kommer det verkligen gå utför i Sverige. Just nu är det inte roligt att vara strömförbrukande företagare i södra Sverige. Samma sak som är akut är bränslekostnader för åkerier och bönder som kan få oerhörda effekter på samhället som stort.

För privatpersoner tycker jag eget ansvar ska gå först. Om du inte klarar att betala räkningarna är det socialen som ska rädda dig inte ett generellt ge pengar till alla bidrag…

5 gillningar

Det är ju pengar in för hyresvärden hur man än vrider och vänder på det, vilket innebär att det blir svårare att argumentera för att pungslå hyresgästerna. Och sen är ju stödet för 2023 to be continued så att säga…

Jag förstår dock inte hur det funkar för den som flyttat. Vi bodde i lägenheten innan, nu bor vi sedan ett par månader i hus. Om vi ersätts med det vi förbrukat hittills får vi en ersättning på ca 4000kr, men det är ju för de kommande kostnader som ersättningen ska täcka?

Bra deal isfl för den som flyttat från hus i oktober till ex lägenhet. Det bekostar ju elen för typ år framöver isfl :sweat_smile:

Jag förstår att man behöver en enkel modell, men kan kanske inte tycka att detta var den bästa.

1 gillning

Jag kan komma på ett enkelt system direkt:

Låt elbolagen dra av för elkostnader över 75 öre per kWh löpande på kommande elräkningar, elbolagen får pengarna från Svenska Kraftnäts sparade flaskhalsavgifter .Stäm av löpande kring hur mycket kassa man har kvar så pengarna inte tar slut. Då får man en rättvis kompensation som går till de med höga kostnader. Det är orimligt att de som betalat för höga kostnader ska subventionera återbetalning till de som haft låga kostnader via bundna avtal.

Man kunde föra in ett liknande system i Norge, varför skulle det inte gå i Sverige?

2 gillningar

Nä men tänk som en förhandlare… “det är en engångssumma som hjälper oss att täcka deficiten vi har haft under året, vi har inget stöd för elpriserna i vinter som vi inte vet hur höga dom blir…”

4600:- till mig om jag räknat rätt. Rent spontant kan man tycka att man skulle ersätta per mätare el dyl, för att premiera låg förbrukning. Men det är bättre än förra årets trams, om man nu ens ska ersätta.

Det jag tycker är mest positivt är principen att det sker i efterhand, så ingen kan räkna hem det i förskott åtminstone.

1 gillning

Vi fick ju kompensation i våras för dec-feb. Fick 6000kr för 10’000kWh (dvs 1.66kr/kWh), och nu ska jag få 50 öre till. Känns ju lite lätt skevt med tanke på att vi hade fastpris 50 öre/kWh.

5 gillningar

Najs för de som haft bundet avtal och får hela årets elförbrukning subventionerad av staten :slight_smile:

2 gillningar

Så är det, men x kronor mer in är alltid x kronor mer in. Så allt annat lika blir det svårare. Och man kan alltid vända och steken och mena att stödet talar för att det blir något liknande framåt.

2 gillningar

Hoppas såklart du har rätt! Tidigare erfarenheter gör mig bara till en pessimist i detta sammanhang :sweat_smile::joy: